Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Tygblöjetråden 24

Hej allihopa!

Jag är gravid idag och har börjat fundera på om vi ska ha tygblöjor till bebisen när hen kommer. Jag är duktig på att sy, och således känns det "självklart" att sy dessa själv.

Jag har mönster på tygblöjor från ottobre, men nu börjar jag titta på vilka tyger jag ska välja, och efter att ha läst på sjalbarn så känner jag mig ytters förvirrad och villrådig. Priset är inte särskilt viktigt jag är helt enkelt ute efter dom bästa tygerna till blöjorna, inte dom billigaste.

Dessutom behöver jag råd. Ska jag köra ottobres mönster som det är (vad jag förstått blir det en Allt-i-ett blöja) eller ska jag göra pocketblöjor istället? Vad tycker ni?

Iom att detta är mitt första barn så vet jag inte ens hur ett blöjbyte går till , så jag har 0 erfarenhet på området och behöver verkligen hjälp av experter! jag vill helst ha "färdigsydda" blöjor, ingen vikvariant, eller så, det verkar både krångligt och fult (jag avskyr stickade prylar av någon anledning).

Hjälp mig! Vad ska jag ha för olika tyger, vad blir "bäst" så att säga??

• Cornellia

Nu känner jag mig ännu mer velig och förvirrad

Kanske man skulle köpa blöjor istället då. *börjar om att läsa det där jäkla sjalbarnsforumet*

• Cornellia
    betula skrev 2011-02-11 14:48:29 följande:
    Här är en till nygravid som överväger tygblöjor. Inte alls händig dock, så det är köp som gäller, men blir ju helt förvirrad av allt man måste sätta in sig i för att känna att man kan göra vettigt val.

AIO känns ju praktiskt som nybörjare, men det är ju sån skillnad ekonomiskt om man jämför m vikblöjor :/ Begagnat gör ju det givetvis mer ekonomiskt, men jag tycker fortfarande prisskillnaden är så stor :(

Vad är adressen till detta "sjalbarn" som det pratas om?
    www.sjalbarn.se

men jag blir mest förvirrad av det forumet.
  • Cornellia
    Candra skrev 2011-02-11 14:25:21 följande:
    På sjalbarn är det många som säljer begagnat riktigt billigt, så köp lite olika varianter där och prova vad du trivs bäst med innan du testar att sy själv. Jag tycker alltid det är lättare att sy saker efter man kunnat klämma lite på en färdig innan. Jag är jättesugen på att sy själv, men drar mig lite för att köpa dyra tyger innan jag känner mig helt säker på formen, så experimenterar med fleece o dyl innan.
    Jag är inte alls bekväm med att köpa begagnade blöjor, jag kommer nog köpa nytt.

Är oxå sugen på att sy, det verkar så roligt, men det verkar som att det är lättare till större barn. Ska nog fundera på att köpa istället, men det är ju för 17 en ännu större djungel.
  • Cornellia
    Candra skrev 2011-02-11 14:55:31 följande:
    Vad är det som förvirrar dig?
    Det är nog att det är så stort, svårt att hitta svar på det man vill och får sitta och läsa igenom några hundra sidor. Och när man läst dessa 100 sidor så minns man inte riktigt vad det var man ville ha svar på eftersom det är så mycket annat man läst.
  • Cornellia
    yrväder skrev 2011-02-11 14:57:14 följande:
    Har du hittat "vi som syr tygblöjor"?

sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=174561

Jag rekomenderar inte att läsa allt som står i gamla tråden, för då får du sitta rätt länge . Fråga istället.
    Jo, jag började läsa lite, men det var så mycket snack om annat.

Problemet är egentligen at tjag inte ens vet vad jag ska fråga om. Obestämd
  • Cornellia

Just nu känns det som om jag lägger tygblöje ideerna på hyllan. Det verkar vara skitsvårt att hitta enkla blöjor som passar eller att sy själv i förväg, och jag känner spontant att jag inte vill hålla på att sy/leta/köpa sen när barnet är nyfött.

Men tack för svaren iaf.

• Cornellia
    Tygtiiger skrev 2011-02-11 21:12:38 följande:
    Man ska bara prova om man känner för det! Om lusten faller på så köp någon enstaka blöja och prova mellan engångsblöjorna, så ser du snabbt hur du tycker det funkar.
    Problemet är ju att vi vill ha tygblöjor, det känns helt rätt. Men som sagt verkar det vara så svårt att hitta rätt i djungeln.
  • Cornellia

Jag hade tänkt sy lite bodys åt kommande bebisen, och vi hade (nog) tänkt att använda tygblöjor, Tycker ni att jag ska använda ett större mönster på längden på bodyn då?

• Cornellia

Hej alla experter.

Jag tänkte beställa en tygblöja (AIO) från Myllymuksut för att börja testa det här med tygblöjor lite.

Men jag stöter på problem direkt, vilken insida bör jag välja? Det finns tydligen 4 st, Bambufrotté, Coolmax, Microfleece och kuivaliinaneulos (vad nu det är?), men jag vet inte fördelar och nackdelar med dom olika materialen, någon som kan guida lite?

• Cornellia
    BunnyBrown skrev 2011-10-25 07:55:28 följande:
    Du kan få köpa en begagnad av mig :) Har en L/XL men de har så små storlekar. Hur gammalt är barnet?
    7 veckor...
  • Cornellia
    m o e skrev 2011-10-25 15:11:57 följande:
    Generellt kan man säga att naturmaterial blir mer vått än syntetiskt material, så bambun känns våtare mot huden än coolmax och microfleece (översätter kuivaliina neulos på google translate och får det till "torr trasa i trikå" typ, vilket borde innebära någon slags bomullsblandning, men helt säker är jag inte).

Bambu har däremot fördelen av att vara just naturmaterial (vilket är snällt mot huden) och är anitbakteriellt. Ett torrare material är ju iofs också snällt mot huden.

Vill man att barnet ska känna att det har kissat brukar man välja naturmaterial, men om man inte är ute efter den funktionen är det ju bättre att välja ett så torrt material som möjligt. Coolmax är nog det allra torraste. Det liknar material som finns i träningskläder.
    Tack
  • Cornellia
    BunnyBrown skrev 2011-10-25 16:54:28 följande:
    Då är nog min lite stor :)
    Jo, jag tror det jag oxå
Svar på tråden Tygblöjetråden 24