Inlägg från: madde10 |Visa alla inlägg
  • madde10

Tygblöjetråden 24

Hej!
    Använder vikisar till min 7 månaders.  Har ingen egen tvättmaskin utan tvättar i tvättstugan. Där får man boka högst 6 tvättider i månaden, två tvättmaskiner, 3 timmar. Gränsfall lite tycker jag med en liten bebis(och två halvvuxna bonusar varannan helg).

Jag undrar om man kan skölja upp vikisarna för hand när han bara har kissat och sen återanvända dom eller är det jätteäckligt? Eller kanske massa bakterier eller så?

• madde10

Ville bara berätta att jag var på BVC igår och dom blev lite förvånade när dom såg att jag använde tygisar till Milo. Sköterskan berättade att det var VÄLDIGT ovanligt och läkaren sa att det var den första hon sett med tygisar Skrattande. Nog har jag förstått att många använder engångs, men jag kände mig lite snopen. Tungan ute

• madde10

Vet inte om det finns nåt intresse, men babyland hade rea på tygblöjor, vikisar,aio, blöjbyxor mm. mellan 30-50%. Jag var på den i Haninge så vet inte om det är på alla. Fast det fanns mest  små storlekar, jag knep den sista blöjbyxan i storlek L.
    OBS inte min butik!

• madde10
    fröken sol skrev 2011-01-20 10:36:47 följande:
    Hej jag undrar om det är någon här inne som använt vikblöjor hela perioden eller läänge iaf. Har ni kört samma vikning hela tiden, eller övergått till limpvikning eller så???
    Vi har precis börjat med limpvikningen till vår 11 månaders. Ångrar att jag inte börjat tidigare, tycker det är mycket enklare nu. Jag har helt enkelt inte fattat att man kan vika på olika sätt förrän nu Obestämd
  • madde10

Nu har jag sytt min första tygblöja!
    Gick hyfsat bra men jag fattar inte riktigt hur det inte ska läcka. Stod i ottobre beskrivningen att det skulle vara flanell/bomull/frotte eller liknande på utsidan. Gärna med nåt fint mönster på.
    Så jag sydde med flanell på utsidan. Men eftersom det inte är nåt PUL tyg, så måste den väl läcka? och då måste man sätta på ett blöjskal eller ullbyxa. Varför har man då ett fint mönster på blöjan om man ändå måste dölja det? Hmm, mycket att läsa på om olika material Glad

• madde10
    yrväder skrev 2011-02-13 23:51:46 följande:
    Madde
    Precis, du har alltså sytt en formsydd blöja och dom måste man ha en ytterbyxa i pul eller ull ovanpå, annars läcker dom. Fint tyg, tja roligare att sy, tvätta, byta
    Jaha, då förstår jag! Ja, vad gör man inte för att det ska bli roligare att tvätta
    Undrar om jag kan byta ut tyget på utsidan till PUL  fast jag gör insidan likadan, eller kommer det att läcka ändå,för man vändsyr ju. Jag tänker främst på i grenen.
  • madde10
    yrväder skrev 2011-02-14 00:35:00 följande:
    Jag vändsyr alla mina pockets och gör stickningar runtom och gör resårkanaler både i ben och midja. Det viktiga är att sy med polyestertråd som inte leder fukt. När man sen tvättar blöjan tätas pulskiktet igen runt tråden
    Nu är jag inte riktigt haj på detta.Resårkanaler,betyder det att du bara sätter fast resårändarna, inte sicksackar fast hela resåren på blöjan? Då syr jag fast resåren i ändarna, syr en raksöm innanför så den ligger kvar och sen en stickning utanför?
  • madde10
    yrväder skrev 2011-02-15 19:55:10 följande:
    just ja, ska skriva oxå att om du använder lastin, dvs silikonresår funkar INTE mitt sätt, för det går inte att fästa i den, då går den av. Enda sättet med den är att zickzacka fast den på insidan.
    Jättetack för svar! Nu ska jag knåpa på en till blöja Glad
Svar på tråden Tygblöjetråden 24