• Pulp

Tygblöjetråden 24

Jag måste nog ställa en fråga här nu. Jag har försökt surfa runt och sökt information lite överallt. Jag har läst i den här tråden, men inte allt!

Jag är väldigt sugen på att köra med tygblöjor när tvåan kommer i juni. Skulle det funka om man skaffar en bunt vikblöjor och några blöjbyxor. Sen kanske fleeceinlägg och sånt där papper för bajset?

Jag har på något sätt tänkt göra det så billigt som möjligt och är helt klart öppen för att köpa begagnat, eller gå på alternativet att köpa vikblöjor från Ikea, samt deras billiga fleecefilt. Sen får jag köpa några blöjbyxor, men dessa kanske är bäst att köpa nya så de inte är alltför slitna.

Skulle det kunna funka tror ni experter för en nyfödd?

Några tips till en som funderar så det knakar angående det här med tygblöjor?

• Pulp

Tack för alla svar! I början när jag började forska runt lät det ju enkelt, men ju mer jag läste så blev det en djungel. Sen fick jag någon slags uppenbarelse om att det kanske inte är så krångligt ändå...

Hur funkar det med ullbyxor? Håller de verkligen tätt? Är de tovade för att hålla tätt? Eller torrt menar jag, så att byxor utanför inte blir blöta?

Sen en till fundering angående fleece, visst använder man sådana inlägg för att det ska kännas torrare mot huden?

Jag kommer säkert att återkomma med en massa frågor senare!

• Pulp
    emindy skrev 2011-01-24 10:59:06 följande:
    Barnslig tvättlapp är rutvävd så alla vanliga vikningar bör funka, du kan även använda snappi om du vill. De mjuknar avsevärt med användning och de jag har nu som använts till ett barn och sedan även som allmän trasa i snart 1 ½ år börjar kännas riktigt bra, så de blir bara bättre med tiden
    Så de är bra först efter 1 1/2 år?

Är det någon som testat både nya Barnslig tvättlapp och nya imse vimse vikisar? Vilka suger bäst snabbast?
  • Pulp
    emindy skrev 2011-01-24 21:48:18 följande:
    nejdå, de funkade fint när lillan var liten men jag misshandlade dem innan hon föddes för jag tyckte de kändes så nya...
    Men vad bra, jag tänkte att de skulle kunna vara ett alternativ! Så fort jag kommer iväg till IKEA ska jag köpa på mig en bunt som får användas hemma ett tag innan skrutten kommer ut! De är ju väldigt billiga och det är ju onödigt att köpa det dyraste bara för att!

Men man kanske behöver större efter ett tag, de är ju 70x70 cm. Visst ska man ha lite större när bebisen blir större?
  • Pulp

Nu har jag försökt googla runt och hitta var man kan köpa snappis. Jag hittar en del gamla länktips, men inget av dem fungerar längre.

Så är det någon som har förslag så tar jag gärna emot dem! Det känns ju som en bra idé att komplettera med det till vikisar!

• Pulp

yrväder: Jo, det var en av sidorna jag försökte med. Den har varit nere några dagar nu...

• Pulp

Vad tror ni om förrådet jag byggt upp nu (via Tradera)?

12 st ImseVimse Formsydda Flanellblöjor Newborn
    6 st  ImseVimse Ekologisk Vikblöja 75 gram

2 st ImseVimse Blöjbyxa Soft 3-6 kg - använda men i bra skick
    2 stycken blöjbyxor soft ekologiska, 3-6 kg - oanvända
    2 st  ImseVimse Blöjbyxa Soft - 5-8 kg  - använda men i bra skick

2 rullar av rispapper  NYA
    4 st inlägg för torr stjärt - NYA
    2 st inlägg för ökat absorption  NYA
    5 st flanellinlägg från Imse Vimse

Det blev mycket imse vimse och inte bara vikisar som jag tänkte från början. Men då maken fortfarande är lite tveksam så kanske han tycker det är bättre med formsydda!

Visst borde detta räcka första perioden? Eller borde jag komplettera med något annat? Kanske snappisar då, eller finns det något annat alternativ för det? 

• Pulp

Jag ska se om jag får tag på 10 imse vimse vikisar som jag såg på en annons på blocket då som komplement! 

• Pulp

emelie: Kanske skulle kolla på Jysk! Tack!

• Pulp

Vad heter de? Står det också att det är tvättlappar?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24