Inlägg från: orion x |Visa alla inlägg
  • orion x

Tygblöjetråden 24

Hej hej.
    Jag är helt ny på tygblöjeområdet, men blev inspirerad av min kusin när jag såg hennes tygblöjor och vad det kan göra för miljön. Så senaste veckan har jag läst en del och beställt hem en BG onesize som jag har provet två gånger. Första gången läckte den ut på ryggen, men igår la jag ett bambuinlägg först och sen micro(-vad det nu är) närmast PUL-tyget och det höll kanon. Så efter att ha diskuterat lite med sambon så ska vi ev beställa fler tygblöjor. men jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker är bra och dåligt med de olika modellerna. Det finns ju massvis! Tror dock vi vill använda pockets. Det verkar smidigast.

Hur är det förresten med rispapper? Fleecen i blöjan gör ju att det blir mjukt och torrt mot barnets rumpa. Om man då lägger på ett rispapper, vad händer då? Ökar det risken för irriterad hud?

• orion x

Bra läsning! tack

hur fungerar det med BG på natten?

Fler som tycker och tänker?

• orion x
    Loreena skrev 2011-09-03 20:26:39 följande:

Kom ihåg att inte använda feta salvor till barnet, det täpper till fleecen! Om ni vill använda salvor så skulle jag satsat på pockets med naturmaterial närmast huden.
    Om man inte använder rispapper, då antar jag att man får försöka skrapa av bajset med papper ner i toan då? Pojken bajsar bara en gång per dag, så det kommer ju en del då. Han äter gröt, så det är ju inte rinnande som amningsbajs, men inte fast heller sas.

han blir ju irriterad i huden ibland. Hur gör man om man inte kan använda salvor? Eller bör de problemen försvinna med tygblöjor? Blir ju lätt fuktigt jämte pungen. Finns det någon annan pocket att rekommendera? Tittade lite på Alvehamns som hade bambu närmast huden. De såg fina ut.

Har använt BG-pocketen nu några dagar (tvättar den varje dagOskyldig) och tycker den verkar fungera bra. Köpte till ett bambuinlägg också som jag haft i(plus microfibern) och den har inte läckt en gång. Dock bara kiss då än så länge. De microfiberinläggen som följer med, suger de upp mycket kiss?
  • orion x

Om man ska ha naturmaterial i blöjorna, är det bambuvelour och bambufleece som gäller då? Meddessa ska man alltså kunna använda inotyolsalva om det behövs?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24