• Tazzme

Tygblöjetråden 24

Hej hej! Är ny här i tråden och har en fråga. Glad

Vi använder, just nu, ImseVimse newborn skalblöjor och flanellinnerblöjor. Jag testade sy egna innerblöjor i frotté, av gamla handdukar, men undrar ifall jag kan göra dom lite torrare på nåt sätt. Jag har läst att fleece närmast huden ska kännas torrare än just flanell eller frotté.
    Kan man använda vilken slags fleece som helst? Eller måste det vara nåt slags specialtyg, microfleece eller bambufleece eller nåt sånt?

Om det går med vilken fleece som helst så kan jag använda gamla stuvbitar jag har och sy inlägg av det. Kanske funkar bra att sätta lösa fleeceinlägg i flanellblöjorna också?

Nån annan som sytt egna tygisar och har nåt tips att dela med sig av?

Jo, kom på en fråga till. Vilken slags tygblöja rekommenderar ni för nattbruk. Vi använde först tygisar på natten också, men nu då sonen sover runt 6 h per natt(eller ibland mer *halleluja!*) så blir tygisarna alldeles för våta och läcker igenom. Så vi fuskar på nätterna nu och har engångsblöja då... Skäms

• Tazzme

Tack för alla svar!

Jag har rätt mycket fleece av flera olika sorter, så jag ska ta och testa hälla vatten på bitarna och se om jag hittar nåt som verkar vara OK. Annars tror jag att jag köper specialfleece eller färdiga inlägg från nätet.

Ang. nattblöjan så har jag faktiskt en IV AIO, men den är nog lite för stor ännu. Ska ta och testa den över natten så fort den blir passlig.

• Tazzme

Nu har jag några frågor till: Hur förvarar ni era använda tygisar och hur tycker ni att det systemet funkar? Och hur länge förvaras dom innan ni tvättar dom?
    Vi har förvarat våra i en tygpåse som hängt bredvid skötbordet. Tänkte att det skulle vara bra då blöjorna kan vädras/torka upp så att de inte luktar så mycket. Nå, de torkar ju inte... men det har inte luktat så mycket ändå. Men idag (efter 4½ vecka med detta system) la jag för första gången märke till att det luktade starkt av ammoniak från påsen (vi tvättar ju naturligtvis tygpåsarna också! varje gång de blivit fulla åker de in i maskinen tillsammans med blöjorna). Hur undviker jag dethär?
    Har inte sköljt av de använda blöjorna innan vi lagt dom i påsen, för dels blir de j våtare då och dels så går det max 2 dagar mellan tvätt, så jag tänkte att det inte skulle behövas. Men kanske vi borde börja skölja av dom? Eller är det bättre att helt byta system? Typ använda en plasthink med tätt lock?

Viena
    : Kanske ni kan montera upp ett vägghängt skötbord just utanför badrummet? Typ rätt bredvid badrumsdörren?

• Tazzme

Har en fråga angående fleeceinlägg i blöjorna. Duger det med vilken fleece som helst eller måste det vara nån skild sort?

• Tazzme

En fråga här nu igen (dyker bara upp här då jag har nåt att fråga Skrattande):

Är det någon som har nån länk eller likn. till nåt ställe där jag kunde hitta lite siffror eller statistik över tygblöjor vs. engångsblöjor?
    T.ex. någon undersökning som visar på att tygblöjor är bättre för miljön, eller siffror på t.ex. hur många engångsblöjor man använder i genomsnitt för ett barn och hur mycket man kan spara på att använda tygisar istället.

Tror ju själv att tygisar är bättre på alla sätt och vis, men jag skulle behöva lite siffror Glad

• Tazzme
    betula skrev 2011-11-21 19:42:46 följande:
    Det är en pdf, har du program så du kan läsa det på datorn? Jag kan maila den till dig om jag får din mail om det inte vill funka.
    Jo, har nog program som klara av pdf:er, så jag vet inte riktigt vad det är som krånglar. PM:ar min mail åt dig!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24