Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

Jag lägger in min fråga här också, startade en egen tråd då jag inte kunna finna denna.

Jag väntar barn i slutet av oktober och funderar på att använda tygblöjor på bebis från start och behöver nu råd, hjälp och tips från er mammor som själva använt tygblöjor på er bebis från start. Vad behöver man för något? Hur mycket blöjor går det åt? Använder man flanellinlägg eller rispapper?
    Vad ska man satsa på för paket till att börja med?

Gravid v.31+5 BF 23/10 Bara 58 dagar dit
  • telgebo

I TS så står det något om en FAQ om man klickar längst till vänster vid sidnumrena, men jag hittar då ingen klickbar symbol där så var hittar jag den?

Är helt novis på detta.

• telgebo
    Trollis74 skrev 2011-08-26 16:55:57 följande:
    längst under numera mitt meddelande.  står alla sidorna. vi är på sida 214 nu... 
    efter sidnumret står en pil åt höger, klickar man där kommer man till nästa sida (som inte finns)
    trycker man på dubbelpilen, så kommer man till sista sidan, dvs. 214.
    likadant åt andra hållet..
    klicka på dubbel pilen till vänster om sidan 208 så kommer man till första sidan i denna tråd..

lycka till.. 
    Åhh tack, nu hittade jag och har läst
    johlinn skrev 2011-08-26 17:36:44 följande:

telgebo - jag har använt tygisar från start. Ca 24 blöjor är bra att ha, då kan man tvätta ca varannan dag i början, var tredje efter ett tag. jag har inte haft  extra inlägg i början, kört mestadels med pocket onesize, till viss del formsydda och vikisar.

Tyckte du det var svårt ibörjan innan du fick in tekniken?
    Jag har tänkt att använda vikisar som verkar vara det som rekommenderas till nyfödda men vet inte hur man viker dom.

Ska jag då köpa 24 st vikisar och sedan 2-3 st blöjbyxor?
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-26 22:39:39 följande:
    telgebo - Jag tyckte det var rätt krångligt i början att få in hela vikblöjan in i blöjbyxan. Så vi gick ganska snart över på o använda pockets mestadels. Fast att ha många vikisar är ALDRIG fel, de är suveräna till så mycket! Just nu när min kille är 3 är det toppen att ha så många trasor att torka golvet med, det åker ut minst ett vattenglas i trots per dag här.  

Jo, du har räknat rätt där! Jag använde något fler blöjbyxor i början då det ofta kom bajs på för oss, men det varierar nog från barn till barn.  
    Jag förstår inte vad det är som var krångligt, pular man in vikblöjan i blöjbyxan? Jag trodde man vek vikblöjan och la den runt bebisens rumpa och sedan knyter fast på något sätt och drar på blöjbyxan, men jag kanske har förstått fel. Jag är helt novis på detta.

Hur många blöjbyxor tycker du att man ska satsa på?

Kan jag köpa vikblöjor på Jysk eller ska jag köpa från IV?
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-26 22:53:21 följande:
    Telgebo, om du vill, kolla min presentation. Där har jag klistrat in mina åsikter och bästa råd om tygblöjor.
    Jag ska kolla där, kanske gör det imorgon när jag är lite piggare i huvudet för just nu är jag rätt trött.
  • telgebo

Nya frågor

Kan jag köpa samtliga vikisar på Jysk och sedan bara köpa blöjbyxorna på tex IV? Ska vikisarna förtvättas flera gånger innan man börjar använda dom och ska dom strykas också?

Jag kollade igår på hur man viker vikisar och jag måste säga att jag blev riktigt förvånad hur klumpigt det ser ut på barnet. Kan en nyfödd verkligen tycka det är bekvämt och dessutom den lilla navelstumpen blir ju inpackad i blöjan ju.

Såg en annan vikning och då var det mer som en ihopvikt avlång sak som en binda typ, antar limpa som låg som en inlägg i en blöjbyxa och så vek man bara upp byxan och knäppte ihop med typ tryckknappar. Vad är det för sorts blöja och kan de användas på nyfödda redan på BB?

Gravid v.31+6 BF 23/10 Bara 57 dagar dit
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-26 22:53:21 följande:
    Telgebo, om du vill, kolla min presentation. Där har jag klistrat in mina åsikter och bästa råd om tygblöjor.
    Nu har jag varit in och läst på din sida. Vad jag förstod så rek du att man ska använda vikisar till nyfödda, men vet du någon enkel bra vikning för en novis som mig? Jag vill gärna ha så man kan förvika blöjorna så man slipper stå och vika vid varje blöjbyte speciellt på natten.

Räcker det med enbart en vikis på natten eller ska man ha i nåt annat då som flanell också eller?

Vilken blöjbyxa rek du?
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-27 13:50:24 följande:
    telgebo - i princip fungerar det som du skrev ovan. Bara det att blöjan är stor och barnet är litet i början, så det är inte bara o knäppa byxan så är det färdigt, utan man måste peta till och fixa lite för o få in all blöja innanför blöjbxyan. Navelstumpen kan man skydda genom att vika ned blöjan den första tiden. Det blir större blöjbakar med tygblöjor men jag kan intyga att barnet inte tycker det är obekvämt

Limpvikningen fungerar enligt mig bättre till äldre barn där bajset är fastare och inte halkar av lika lätt. 

Du kan köpa vikisarna från jysk och blöjbyxor från nåt annat märke, det går bbra. Ja, blöjorna ska gärna förtvättas ett par gånger, men de behöver inte strykas.

Det känns som en djungel innan, men hav förtröstan, när bebis kommer ut kan du prova dig fram och hitta det som fungerar bäst för er! 

Kaffemoster - jag har först nyligen hittat drakvikningen och tänker att om jag bara provat den tidigare kanske jag använt vikisarna mer - så enkel, så praktisk!!!     
    Jo vikisarna är ju 75x75 cm så det är ju mycket tyg till liten bebiskropp, men måste jag fästa snappi då?

Jag hoppas att jag ser själv var det behöver petas in osv. Så allt tyg ska alltså vara i blöjbyxan?

Jag gör så att jag köper 24 vikisar från Jysk och tvättar dom några gånger och torktumlar dom och så köper jag blöjbyxor. Jag blir dock inte klok på vilken jag ska ha, den jag hade tänkt mig finns inte i NB utan minsta strl är från 5-8 kg och inte sjutton tänker jag föda ut en bebis på 5 kg inte. Inga av mina barn har vägt så mycket.

Så tips på blöjbyxa och vikning efterfrågas nu, tack.

Det är en djungel detta, men jag börjar få lite koll, iaf på vikisar ha ha.

Ursäkta allt spam med alla tusen frågoroch rätt så dumma fåniga frågor också dessutom, känner mig lite dum då jag egentligen skulle kunna sitta och läsa igenom hela tråden och de andra och säkert hittar svaren då.
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-27 14:08:39 följande:
    Imse soft är bra i början när det blir många blöjbyten om du vill använda blöjbyxa med kardborre. Annars rekommenderar jag Blueberry coveralls, de finns i mini och one size. Det är bra med knappar när barnet börjar sätta sig upp för de kan få skav på magen av kardborren. Att köpa på sig några i One size är toppen eftersom att de går att anpassa efter ett växande barn, då slipper du köpa så många olika storlekar och kan investera i att ha fler blöjbyxor att byta med ist. finns på babykind.co.uk
    IV soft jag hade tänkt men den finns inte i NB och jag tror nästa strl blir för stor till nyfödd bebis. Eller ska jag kanske ha engångsblöja den första tiden på BB och första tiden hemma och sedan börja med vikisar när bebisen kommit upp i 5 kg klassen efter kanske 3-5 veckor? Vill helst inte det.

Tack för tips på one size, du har ju så rätt och en poäng där, är dock lite skraj och helt novis att beställa från utlandet och dessutom är min engelska rätt usel.

Jag har inget emot kardborre den första tiden, jag är bara mån om att vikningen till den inte ska vara ett stort bekymmer. Jag har märkt att det är lättare att se hur dom viker än att läsa mig till det.

Räcker 3 st blöjbyxor till en nyfödd om man tänkt tvätta var 3:e dag?
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-27 14:36:43 följande:
    telgebo
    Jag använde new born imses organic cotton i början, den kunde jag använda tills han vägde 7-8 kg! Vad jag vet så är det inte så stor skillnad på small och new born i storleken. 3 blöjbyxor kan räcka om du får till det med vikningarna runt benen så att bajset inte kommer på blöjbyxan. Jag hade två blöjbyxor i början och sköljde upp i handfatet om det blev kris. Du kommer ju att få en hel del gratisprover av engångsblöjor i början som du kan använda upp först om du vill. Själv fick jag skänka bort en hel kasse full med engångs, för vi fastnade för tygisarna. Jag tyckte engångsblöjorna luktade så illa och läckte kiss vid benen och bajs långt upp på ryggen.
    Finns den i NB? Jag är rädd att strl blir för stor om jag inte har one size eller NB nämligen.
    Jag gjorde så med engång att jag vek ut kanterna vid låren/ljumskarna för att förhindra läckage men så kanske man inte kan göra med blöjbyxa eller?

Jag har ingen aning vad denna lilla bebis kommer väga men small känns som för stort.

Förresten har man något inlägg i när man använder vikisar? Och hur fäster man själva vikblöjan? Är det med hjälp av blöjbyxan?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24