Inlägg från: Marmacita |Visa alla inlägg
  • Marmacita

Tygblöjetråden 24

telgebo skrev 2011-10-02 17:06:07 följande:
    Åhh tiden går så sakta här, 3 veckor kvar till BF. Ska sätta mig och förvika 36 vikblöjor så kanske tiden går lite fortare, vad tror ni ?
    den går väl lite fortare iallafall

nån här som haft tygisar till prematurer o hur har ni gjort då typ?  Har tänkt om jag ska köpa såna där blöjbyxor bara o vika små handukar till blöjor...vad tror ni? kan det var en hyfsad ide?   har sen jag var på ikea i sommras typ 20 lite mindre frottehandukar som jag tänkte de kan jag ju ha nu till tygisar    
  • Marmacita

vi körde med tyglappar...såna från ikea typ och även trasiga handukar osm jag klippte sönder i mindre bitar bara o sydde kanterna....de tvättades ju ändå med blöjorna    hade såna där torra engånglappar som reserv däremot men det gick nog åt max ett åsn tpaket om året

• Marmacita
    onoff skrev 2011-10-08 23:38:43 följande:
    en fråga, jag har lagt ut en annons på blocket och undrar om jag har satt rätt pris..?

6 byxblöjor imsevimse soft, lite färgat i byxvecket
    20 vikblöjor, några missfärgade
    dessa byx-vik blöjjor är använda max 2 månader

6 flanellinlägg aldrig använda
    4 tunna inlägg för röd rumpa aldrig använda

jag betalade 1200 :-, la ut dom för 500 :-, för lite för mkt?
    Sen en fråga till nån som har skickat ett sånt här blöjpaket tidigare med posten (eller tagit emot), vad har ni isf fått betala i frakt?
    ja du...inte så stora blöjpaket men 6poar byxor (vanliga till storgrabben på6år )
    kostade 150kr. sen beror det ju på om du skickar med schenker,poste el. dhl

o nej känns inte dyrt 
  • Marmacita

jag virkade tvätlappar ett tag innan jag åkte in på sjukhuset oxå. vanligt bomullsgarn o blev skitbra    kunde bestämma storleken oxå vilket jag tyckte var kanon

• Marmacita
    telgebo skrev 2011-10-10 17:11:38 följande:
    Jo min tanke är att man kanske kan spola av bajsblöjor i toa och sedan skölja det sista under kran i handfatet. Jag har inte köpt nån blöjhink än men ska göra en beställning.

Nån som vet hur lång tid det tar att få sakerna man beställer från Minimundus? Om man beställer idag tex hinner man få sakerna före helgen?
    jo det tror jag. de brukar varasnabba

vi la de bara direkt i blöjhinken utan att spola av..men sen tvättade jag dom inom 12 timmar så att säga...  
  • Marmacita
    telgebo skrev 2011-10-10 20:37:33 följande:
    Måste bara få skriva att ni är så gulliga här inne som svarar på alla ens ibland dumma frågor och så är det trevliga människor i tråden också.

Kram på er allihopa
    finns inga dumma frågor!
  • Marmacita
    telgebo skrev 2011-10-10 21:13:29 följande:
    Jag känner ibland att jag kommer med dumma frågor.

ähh...vad e dessa trådar till för annars liksom  
  • Marmacita
    Tygtiiger skrev 2011-10-10 21:24:15 följande:

Jag har en vän som undervisar som lite torrt brukar säga att det finns inga dumma frågor, men det finns gott om dumma människor. Det tänker jag ofta på när jag känner att jag kvalar in i kategorin dum människa med korkad fråga

Telgebo - kissvikisar kan man skölja ur ordentligt och sedan koka upp i en vanlig kastrull, hänga på tork och vips har man rena nya blöjor. Tar kanske tre timmar från skölja till torr fin blöja.  
    ja den kategorin brukar jag falla i oxå
  • Marmacita
    Loreena skrev 2011-10-11 13:41:38 följande:
    Viena
    Amningsbajsfläckarna på sonen blöjor försvann helt efter någon vecka efter att han börjat äta vanlig mat. Kanske ammoniaken som bildas av urinet efter någon dag i väntan på tvätt hjälper till att bleka bort fläckarna? Jag vet inte... Hur som helst.. fläckarna borde gå bort efter ett tag iaf. :) Annars så kan du ju hängtorka dom i solen på somrarna.
    jag tror du kan ha en poäng där för jag ha rinte heller några fläckar på mina blöjor o de använda till 2 barn...o jag gjorde samma som du lät de löigga i hink till sjag skulle tvätta liksom...
  • Marmacita

ja rent ekonomiskt så gör man ett stor besparing...tror jag sett siffror på att engångs lägger man i snitt 15.000kr på ETT barn under helablöjperioden o som vi har det så kommer vi nu ha lagt typ 5000 på 4barn om jag tar i grovt o då har vi extra mycket blöjor o en del AIO för enkelhetensskull...löpt först kittet nytt sen nu till tvillingarna kompletterade jag lite med begat...  

• Marmacita
    Krake skrev 2011-10-12 21:28:36 följande:
    Tyckte att det var störst idé just då, om någonsin, för då bajsade han ju ändå rätt ofta. Det är förstås olika från barn till barn, men han bajsade i princip vaje gång jag ammade honom, vilket jag tror är rätt vanligt.

Numera bajsar han ju ofta bara en gång om dagen, känns ovärt att slänga i rispapper i alla blöjor pga det.
    håller med... o när de dessutom börjar med matbajset så att sägasp e det lätt att skaka ner i toaletten utan rispapper.
  • Marmacita

jag tyckte tygisar (vikblöjor fårn imse) höll halva natten typ o de ammas ju ändå en del på natten så en till två gånger per natt kunde jag ju byta blöjan innan de skulle äta bara....men det jag det

• Marmacita
    såna har vi på vårat skötborde nere i källaren o ja de e superbra   precis lagom liksom
  • Marmacita
    miljarden skrev 2011-10-17 19:28:56 följande:
    Angående tygblöjor på nätterna: vi använde det tills för några månader sedan då vår bebis började få röda utslag av fukten, så nu måste vi ha pappersblöjor på nätterna. Men de läcker å andra sidan mer för oss än tygblöjorna, av någon anledning.
    det funkar int emed nån fuktspärr då? :-S
  • Marmacita

måste säga att frottehanddukar fungerar perfekt på mina små flickor på 3kg   så slapp köpa extra blöjor....sen har jag några AIO o vanliga tygisa oxå....fast varvar nu för måste ju göra av med de 4paket blöjor vi fick från bb :-P   men hittils dessa 3dagar har tygisar funkat perfa på prematur oxå

• Marmacita
    Radhusrevoltören skrev 2011-10-30 00:38:51 följande:
    Haha, du svarar ju på alla mina frågor i alla forum! Lite som min personliga guru? Härligt!
    Men uuhhh, nu har vi ju dessa bg och har INTE råd att skaffa nya. Borde antagligen ha testat flera olika men jag fick paketpris och tyckte de verkade enkla och nätta. Bebis drar tyvärr upp kardborren på en gång. Kanske är knappar bättre?
    Palsternacka skrev 2011-10-24 20:00:49 följande:

Jag kan lägga till (till Tygtigers råd) att ibland är det enkla det bästa. När vår skrutt var ungefär som Radhusrevoltörs i ålder körde vi rätt mycket med limpvikta vikblöjor i en ImseVimse blöjbyxa. Tyvärr har de ju slutat med sina flanellvikblöjor (buhu) men de var jättebra i det läget. Bara man har tillräckligt många blöjbyxor går det jättebra att ha enkla vikblöjor.

Hm. Det låter ju på er båda som att tvådelssystemet är lättare. Fan då.
    bara för vara sån så tycker jag tvådelade systemet oxå e lättare...varför vet jag inte :-P
Svar på tråden Tygblöjetråden 24