Inlägg från: Tuggummitatuering |Visa alla inlägg
  • Tuggummitatuering

Tygblöjetråden 24

Tygblöjehjälp någon!

Har skaffat några Bum Genious pocket till min (knubbiga) 10-månadersbebis på drygt 10 kg. Äntligen fått ändan ur och tagit tag i detta som jag tycker är rätt mot miljö och bebis och allt. Förväntansfull och nöjd med mig själv och min stora duktighet har vi testat i några dagar och det funkar inte riktigt :(.

Blöjorna känns supertrånga kring benen. Måste ha dem på största knäppningen, men då blir det glapp vid magen som gör att det läcker uppåt. Idag kissades alla kläder och sängen ned - det funkar ju inte om det ska vara så. Bebis kissar väldigt mycket (pga fri och frekvent amning) och jag vill ju inte låta henom sitta med kissig blöja så det blir ju typ ett byte i timmen - så många blöjor har jag inte råd att få ihop på LÄNGE! Vi har använt det tillhörande bg-inlägget i micro-nånting.

Usch, jag känner mig helt nere nu. Gör vi något fel? Är modellen sådan att den inte passar knubbisar? Har inte heller råd att testa hundra andra modeller. Någon som har något peppande att säga? Är det alltid svårt i början?

Uhuuu!

• Tuggummitatuering
    Tygtiiger skrev 2011-10-24 17:53:26 följande:
    Jessica och radhusrevoltör - jag tycker pockets är den knepigaste tygblöjan, faktiskt! Det ser så lätt ut men det är mycket mer känsligt för passform än två-komponents-system.

Det som funkar bäst mot läckage, alla varianter, är för oss frotté innerst - det stoppar raketbajs och det suger snabbt upp kiss. Fleece kan bli lite halkigt. Med en ytterbyxa från imsevimse ytterst får man då en barriär mot benen av själva blöjan och ytterligare en av ytterbyxan, imses är bra, de har de där extra benspärrarna som heter gussetts på engelska som gör att de sluter bra åt mot benen. Om man vill prova en alltiettblöja så funkade imses bra för oss mot läckage, och det var bra att man kunde välja om man vill ha fleece eller frotté mot rumpan, men jag tycker det är lättare att få en nätt passform med separat byxa. Den pocket som funkat överlägset bäst är HipHipBabys RealEasyNappies, tack vare sömmarna som håller fast det fastsydda inlägget får man lite av en gusset-effekt runt benen.

Och det är inte knepigare att få på en formsydd blöja först och en ytterbyxa sedan, man måste öva och testa lite bara.      
    Haha, du svarar ju på alla mina frågor i alla forum! Lite som min personliga guru? Härligt!
    Men uuhhh, nu har vi ju dessa bg och har INTE råd att skaffa nya. Borde antagligen ha testat flera olika men jag fick paketpris och tyckte de verkade enkla och nätta. Bebis drar tyvärr upp kardborren på en gång. Kanske är knappar bättre?
    Palsternacka skrev 2011-10-24 20:00:49 följande:

Jag kan lägga till (till Tygtigers råd) att ibland är det enkla det bästa. När vår skrutt var ungefär som Radhusrevoltörs i ålder körde vi rätt mycket med limpvikta vikblöjor i en ImseVimse blöjbyxa. Tyvärr har de ju slutat med sina flanellvikblöjor (buhu) men de var jättebra i det läget. Bara man har tillräckligt många blöjbyxor går det jättebra att ha enkla vikblöjor.

Hm. Det låter ju på er båda som att tvådelssystemet är lättare. Fan då.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24