Inlägg från: Mammato2 |Visa alla inlägg
  • Mammato2

Tygblöjetråden 24

Ja en ny till på det här har läst och kollat några sidor dock är jag lite förvirrad.
    Jag förstår att alla har sina favoriter här och så det jag är inne på ärantingen all in one tygblöja men dem känns dyra att köpa, eller pocketblöja och så får man lägga in inlägg beroende på hur barnet kissar eller om det är dag eller natt. Vi väntar tvillingar så hur mycket behöver man av allt??

Anledningen att jag kom in på tygblöjor var att jag har en kompis som frågade om jag vill ha hennes gamla eftersom de inste ska ha fler barn. Dock vet jag inte vad det är för tygblöjor hur fungerar vik blöjor om det nu skulle vara det??

Ja många frågor hoppas ni experter kan svara på dem.

• Mammato2
    Krake skrev 2011-06-26 15:00:55 följande:
    Om du får gamla tygisar från kompisen är det ju perfekt, då kan du testa utan att behöva investera något. 

Vi viker våra blöjor såhär:

www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=25

Mycket enkelt. Men det finns olika varianter, surfa runt på den sidan.

Min käpphäst är att köp inte all-in-ones och pockets till nyfödda, då de är dyra och barnet ju växer så fort första tiden. Små barn ligger still på skötbordet, så de billiga och flexibla vikblöjorna är då perfekta. Sen kan du satsa på all-in--ones i större storlekar, för när de blir större kan det bli bökigare på skötbordet. 
    Tack den hemsidan var jättebra den har jag nu lagt i favoriter.
  • Mammato2
    Tygtiiger skrev 2011-06-27 18:37:24 följande:
    Tänk bara på att om du handlar från amerikanska eller australiensiska hemsidor så måste du lägga tull och moms på priserna! Smartast att handla från sajter inom eu, UK har dessutom ingen moms på blöjor och pundet står lågt så det är ett bra tips.
    Vet du nån bra sida från uk som säljer tygblöjor??
  • Mammato2

Jag köpte några pockets från england dem är gjorda av soft flece och pul tyg runt om vet inte vilket märke men på dem står det att dem ska tvättas i kallt vatten och inte torktumlas vad menas med det???

Måste ju tvätta minst i 60 grader känner jag ur hygien synpunkt.  

• Mammato2

llotta skrev 2011-07-08 08:56:57 följande:
    Nicosfru: det är ju vad som står i fuzzi bunz också, men jag (och många med mig) kör dem i 60 och så 90 ngn gång ibland.

Det är så jag också tänkt göra men blev förvirrad när det stod så.
  • Mammato2

Jag tänkte ha formsydda blöjor i frotte och flanell i storlek s och newbornmen dem jag tittar på här i sverige är ganska dyra vad heter formsyddblöja på engelska?? Vet ni någon bra sida som säljer???

• Mammato2

Om man ska ha en pocket blöja som har naturmaterial närmast rumpan vilka ska man då titta på.

Jag tänker på om barnet är röd i rumpan och man måste salva då är det väl bara naturmaterial som inte porerna täpps igen på.

Hur gör man om man har en formsydd blöja i frotte eller flanell lägger man ett extra inlägg näsrmast huden som är i naturmaterial???

Jag har tänkt så här att köpa: Väntar tvillingar då av antalet blöjor.

Formsydda Newborn/S 10st

Pocket i naurmaterial one size 10st, med flece vanliga one size 25st, kompletera med några S, M och L.

All in one i one size 10st.

Gillar pockets och all in one med knappar.

• Mammato2
    emsiie skrev 2011-07-25 00:37:57 följande:
    Hej alla, 

Är lite ny på det här området med tygblöjor men har efter lite efterforskningar på ämnet blivit allt mer övertygad :)
    Även om det inte är dags för barn än gör det ju inget att man är förberedd?! Just nu tycker jag AIO:s och pockets verkar smidiga och bra.

Hur som helst, det jag kom att tänka på var, van surfare som man är, det är ingen som har funderat över att beställa direkt från Kina? Jag har hittat många modeller där som är exakt lika dana som de kända märkena. Många av dem har dessutom ganska små minimiorderkvantiteter så går man ihop några stycken så kommer man nog lätt upp i 50 blöjor, eller vad tror ni? Priserna är ju dessutom lägre...Hos vissa kan man även minimiordern 1 blöja.

Är verkligen inte menat som ett reklaminlägg, utan funderar själv på att prova detta när det är dags. Ur miljösynpunkt kan det ju inte spela någon roll eftersom de flesta andra blöjor också kommer hit innan de säljs till oss? :)

Ja..det var lite tankar det..hur ser ni på detta?
    Hej!!
    jag är också ny men har börjat beställa jag har lite olika märken har har som du tänker på beställt från ebay och då kommer dem från kina. Jag beställde aio men jag tyckte faktiskt dem var mer lika pockets faktiskt fast det gör egentelligen ingenting för jag gillar pocketsen. Dock får jag kanske vara mer kritisk när jag beställer. Jag har beställt 15 pockets nu som jag väntar på ska levereras från kina.
  • Mammato2

Såg nu när jag kollad epå mitt tvättmedel att det innehåller ganska mycket zeoliter, vilket tvättmedel använder ni när ni tvättar era tygblöjor???

• Mammato2
    Loreena skrev 2011-08-07 19:41:53 följande:
    Skona oparfymerat flytande..(från Ica) Det har alltid funkat bra! :) Jag använder en liten skvätt bara och så en halv kapsyl ättika i sköljmedelsfacket.

Någon mer som använder nått annat tvättmedel.
  • Mammato2

Jag måste fråga blöjpåse till tygblöjorna som man kan förvara dem i innan tvätt, det står att man kan tvätta den tillsammans med blöjorna men man måste väl ta ut blöjorna ur den??? Den är väl ingen tvätt påse??? Hur stora hinkar har ni, vart har ni köpt dem??

• Mammato2
    kamelu skrev 2011-08-19 23:49:31 följande:
    Nicosfru - ja, du tar ut blöjorna ur blöjpåsen. Den är gjord i samma tyg (PUL) som blöjbyxor och släpper inte igenom fukt, så den fungerar inte som tvättpåse.

Tack
  • Mammato2

jag behöver råd.... använder tygblöjor till mina pojkar, men många läcker. Jag använde pocket och all in one. Märkte senast att flece tyget inte släppte igenom kisset alltså blöjan läckte men inlägget var helt torrt samt att demibland läcker vid benen.

Har tvättat dem många gånger, utan sköljmedel amt torktumlat dem. 

Vincent och Alexander 110828
  • Mammato2
    MammaEmilie skrev 2011-12-09 23:13:02 följande:
    Låter som att fleecen är igen täppt. Prova att gnugga fleecen med yes skölj yes skölj tvätta. Har funkat för oss när det täppt igen.

ska prova.
    johlinn skrev 2011-12-09 22:32:39 följande:
    Är inläggen tilltäppta?

tror inte det då inläggen passar  i andra blöjor.
    miljarden skrev 2011-12-09 19:05:02 följande:
    Vad har du för blöjor? Det låter som att det är dåliga blöjor, har aldrg varit med om att inlägget inte suger upp. Att de läcker vid benen kan bero på passform eller på att du sätter dem fel. Men är blöjorna så dåliga att de inte ens suger upp kisset så skulle det ju också kunna bero på att blöjorna helt enkelt är dåliga. Har du provat olika sorters blöjor?

jag beställde på ebay, har några olika sorter.
  • Mammato2
    MammaEmilie skrev 2011-12-11 09:43:40 följande:
    Nicosfru hur har det gått?

Har inte kommit så långt men jag kommer inte ihåg vilka blöjor det var så jag tar alla, det tar tid dåjag inte ha så mycket tid har två tvillingpojkar som är 15 veckor.
  • Mammato2

Jag gjorde som ni sa och nu är det mycket bättre dock har några blöjor gått i sönder i inre plasten den har smält när jag torktummlat dem men då är det dålig kvalite om det inte håller anser jag.

Två blöjor läcker ska löra en kur till på dem men annars blev de andra blöjorna riktigt bra har precis använt mig igenom alla. Tack för era tips.  

Svar på tråden Tygblöjetråden 24