Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

Tygblöjetråden 24

Jag hugger in här med en fråga till er vana tygblöjeanvändare!

Jag är ute efter någon slags "up & go"-tygblöja att använda dagtid och undrar om ni känner till någon sådan?

Min dotter är 8 månader och gör det mesta av sina behov på potta, men använder blöja när hon sover eller inte är hemma. Vanligtvis använder vi samma up&go-engångsblöja en hel dag, men de blir snabbt lösa i resåren (och dessutom kladdiga av mat) och måste slängas, känns verkligen som slöseri.

Det här är vad jag önskar!

Det ska vara lätt att dra upp och ner för pottning.
    Det ska kunna hålla en liten kiss eller två.
    Det behöver inte vara 100%igt tätt
    Det behöver inte ha jättestor uppsugningsförmåga

Om jag föreställer mig en drömblöja skulle det vara som en sådan babysimbyxa som man kunde lägga en liten tygbit i Skrattande

Tacksam för tips!

• sagofröken

Tack så hemskt mycket för era tips!

TygTigers fynd på babykind.co.uk Super Undies Pocket Training Pants skulle ju vara helt klockrent, dra-på-byxa med pocket så man kan välja inlägg efter "riskbedömning" hehe... Men som miljarden säger, svårt att hitta storlekar för mindre barn!

johlinns länk hittade jag dock de här:
    www.barnshop.se/product_info.php&products_id=415

Storlek small 9-14 kg, men "generös passform" står det också. Min dotter är strax under 9 kg så det skulle kunna gå - eller så är de på tok för stora. Om jag chansar och provar så lovar jag att ge en recension miljarden! Glad

Börjar få en känsla av att det bästa är att hitta på något själv... Jag är urkass på att pyssel, men det kanske räcker med några enkla modifieringar.

• sagofröken

Oj, jag var för långsam så missade TygTiger och m o e: s inlägg!
    Jag har faktiskt fnulat lite också på pocket, om det är resår i så borde det ju funka att dra på och av utan att behöva använda knapparna/kardborrfästerna? Man kanske bara kan spänna dem lite lösare?

Tips på pocketblöja, har ni favoriter?

• sagofröken

Vilka fina tips jag får! Jag ska prova några olika sorters pocketblöjor och känna av innan jag handlar på mig några större volymer, har budat och fyndat hem några kap att börja med så får vi se hur det funkar.
    Bambu- eller velourinsida låter ljuvligt, nästan så man skulle vilja ha det i sina egna underbyxor Skrattande

Hehe, för att skynda på mig själv i den här övergång-till-tyg-processen bestämde jag att det förra pappersblöjpaketet jag köpte skulle vara det sista. Vilket innebär att Lillan fått vara blöjfri så gott som hela dagarna (förutom på öppna förskolan, där skulle det alltid bli kisspölar...), för snart är de slut!

• sagofröken
    miljarden skrev 2011-09-14 22:34:15 följande:
    Smultronmjölk: exakt så skulle jag beskriva vår drömblöja också. Vi har dock inte hittat någon som lever upp till kraven så sedan ett par månader tillbaka kör vi helt blöjfritt på vår lille knodd, snart elva månader. Utom på natten då vi har iv aio eller pappersblöja om han börjar bli röd. Men säg till om du hittar något bra!
    Rapport Skrattande Har beställt bright bots träningsbyxor som jag tror kan funka på såna här småknoddar, men inte fått dem än. Har provat lite olika pockets nu, det som har funkat bäst är bumgenious med kardborrar, fäster dem lite större så går det bra att gå på och av, använder dem utan inlägg hemma och med inlägg när vi går ut. Tillsammans med benvärmare är det varmt och skönt också nu när det börjar bli kallt här hemma Skrattande Blöjorna med knappar som vi testat knäpps upp när man drar upp och ner. Så det får bli nattblöjor (vi pottar inte särskilt intensivt på natten...). Berättar när jag provat bright botsen!
  • sagofröken
    Viena skrev 2011-09-21 09:40:09 följande:
    Nepp, funkar tyvärr inte heller, finns inga fria väggytor utanför badrummet. I köket finns heller inga väggar, planlösningen är modernt öppen och extremt opraktisk Skrattande Men jag är tacksam för era tips!
    Ni verkar ha lika opraktiskt badrum/kök som vi Glad Vi var jättestressade över att inte komma på en skötplats innan Lillan kom. Bestämde oss för att använda ett skrivbord tills vi kom på något bättre. Använde det EN gång! Det första Lillan gjorde när vi kom hem från BB och la henne på "skötbordet" var att vända sig. Jag höll tag i en fot, ändå var det nära att hon dråsade i golvet... En riktig ål som avskyr att ligga på rygg! Ska man använda högt skötbord måste man vara två vuxna. Så vi har bytt på golv eller säng. Inte idealiskt för ryggen men har funkat bra ändå. Hade en portabel skötplats: skötbädd, låda (med några blöjor, tvättlappar, olja) och en skål vatten. Lätt att ta med mellan olika rum. Fått tips om att ha en pumptermos med vatten så det håller skön temperatur hela dagen, vi kände dock aldrig behov av det. Och från 5-6 månader använder vi inte skötbädd alls eftersom Lillan står upp medan man byter och det (nästan) bara är kissblöjor. Bajskaos=handfat/badkar. Så det enda tips jag kan ge är att inte vända upp och ner på hela lägenheten för att få plats med ett skötbord, man vet aldrig vad man får för unge. Och nästa gång (om det blir en nästa gång) ska jag prioritera en bra plats för POTTAN istället för att nojja över skötbord... Flört
  • sagofröken
    Loreena skrev 2011-09-21 10:06:35 följande:
    Ni kanske kan yta på ett mjukt skötbordsunderlägg direkt på golvet. Ha en bytta med vatten bredvid bara som ni kan doppa tvättlappar i. :)
    ...och så kan man säga det mer kortfattat, fy vilket babbligt inlägg jag skrev... Skäms
  • sagofröken

ÄNTLIGEN har jag förstått vad man har balkongen till när sommaren är över!
    Kissblöjorna luktar nästan ingenting när det är dags för tvätt, och skatorna hålls borta också - får väl se om grannarna börjar klaga Skrattande

• sagofröken
    miljarden skrev 2011-09-21 16:44:27 följande:
    Spännande! Glöm inte att uppdatera när du testat brightbotsen. Jag gillar inte onesizeblöjor för jag tycker systemen med alla knappar blir bylsigt och jobbigt. Däremot har vi testat bg aio-blöjor med kardborre och gillat.
    Är också nyfiken på brightbotsen. Min tjej skulle nog älska att använda dem om de passar. Vår unge är inte pinnsmal om mage/midja/lår heller så det kanske funkar. Varifrån köpte du dem? Pris?
    Okej, bättre sent än aldrig! Jag köpte ett gäng bright bots begagnade (5 för 120 på sjalbarn.se:s köp&sälj, verkar vara en sån produkt som dyker upp begagnat för att potträning är ju övergående Glad Verkar annars billigast att beställa från UK, men har hittat dem också på den här svenska sajten, 3 för 230:- www.barnshop.se/index.php

Tjejen jag köpte av hade alla storlekar men varnade för att de är riktigt små i storlekarna, och tyckte att jag skulle ta large. Hon hade nog rätt. De tål att växas i men sitter helt okej. Min dotter väger 9,2 kg och är ca 74 cm lång. 
    Om hon kissar blir byxorna blöta, men inga pölar på golvet. Känns mjuka, men prasslar lite i grenen. Gillar dem hittills!
  • sagofröken

Radhusrevoltör:
    Hmm, av de pockets vi införskaffat är Bum Genious en av de som sitter bra och INTE läcker på min lilla (9 månader och ca 9,5 kg). Visserligen byter vi efter varje kiss som hamnar i blöjan (ec:ar), men det är inga småskvättar direkt. Kanske har det med kroppsform vs passformen att göra? Vi har t ex några pockets från Babyland som läcker som såll för oss, fast jag hört andra ha direkt motsatt upplevelse. Är nog smart att prova lite olika.

Först tyckte jag att alla pocketblöjorna läckte, men ju mer vi använder inläggen desto bättre suger de. Och så torktumlar jag blöjorna ibland för att täta ytterskiktet.

Hoppas ni hittar nåt som passar iaf!

• sagofröken

Angående tvättmedel: vi använder parfymfritt flytande Neutral, i små doser, och det funkar bra. Men jag läste någonstans, tror i denna tråd, att det innehåller zeoliter - men hittar det inte i innehållsförteckningen. Vad ska man leta efter? Någon som vet?

• sagofröken
    Jania skrev 2012-01-07 12:04:16 följande:
    Ingen som har nå't tips på detta????
    Tror att jag efterfrågade något liknande när jag klev in i tråden Glad Slutade med att jag skaffade både training pants och vanliga pockets, jag knäpper dem efter tvätt och bara drar upp och ner, på och av, utan att använda knäppningen. Funkar bra! Hur stor är din lilla? Jag gillar verkligen training pants, men det kan vara svårt att hitta för små bebisar. Bright bots är små i storlek. Och tänk på att de bara håller småskvättar. Jag har inte fått till det med att lägga i inlägg, det åker åt sidan eller upp vid ryggen.
  • sagofröken
    Jania skrev 2012-01-09 21:48:58 följande:
    Jo, jag minns att någon frågade om något liknande, men ändå lite olika, för ett tag sedan.... (kul mening med massa kommatecken, hehe) Den här lilla skruttan är bara runt 7kg (snart 5 mån) o tror hon är 67 el 68 lång nu. Ganska smal. Funkar fortfarande med IV soft i strl NB. Så jag vet ju att det troligen är omöjligt att hitta traningpants redan nu, men kanske om några veckor...? Vad köpte du för pocketar??
    Jag har lite olika pocketar, ropade in några olika sorter på tradera för att testa. Mommy's touch, Babylands, Bumgenious och en budgetvariant som heter Börn fast med danskt ö. Babyland-pocketarna läcker mer än trainingpantsen hehe...

Bright bots är som sagt väldigt små i storlekarna, så det kanske kunde gå. Min tjej kunde ha bright bots stl L sedan hon var 9kg och 74 cm.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24