Ronjas mamma skrev 2012-03-22 12:43:29 följande:
Hej igen länge sedan men nu har största tjejen varit blöjfri ett tag( och vi har flyttat kan inte rekomenderas med tre små barn )
Men det positiva är att nu har vi fått tvättmaskin i lägenheten så igår dar släpade jag upp blöjorna från källaren men mina BG org AIO luktar unket och lite amoniak.
Maken som läst kemi på uni för många år sedan menar att det inte stämmer att det är för att där är tvättmedelsrester i men nu har jag i alla fall tvättat dem två gg utan tvättmedel och med högt vattennivå men tycker ändå de luktar lite oh ja jag slängde i en pkt bakpulver i sista omgången.
NU ställer jag ut dem till att hängtorka på balkongen men äre där några tips till vad jag kan göra för att få bort lukten helt?
Så kan jag komma igång med mina tygisar til de sista två barnen igen

känner mig lite dum då jag svarade utan att läsa frågan : -? ... så jag googlade
kanske tänder på gång??
saxat ur tygblöjtråd nr 13:
skrev tidigare om våra blöjor och ammoniakdoft

hos oss är det (tydligen) så att när junior ska ha tänder, typ precis innan de spricker fram, då kissar han i princip ammoniak. det stinker direkt när man öppnar blöjan oavsett om man byter precis efter kissandet eller inte och oavsett om det är tyg eller engångs. i tygisarna satt lukten i även efter en tvätt trots extra vatten, extra sköljning, nappy fresh och ättika i sköljvattnet. när han väl fått sin tand återgick allt till det normala och lukten försvann efter två tvättar, så det behöver alltså inte bero på blöjan

kolla efter nya tänder

annars vet jag inte. det är enda gången våra luktat ammoniak, bortsett från när de ligger i blöjtunnan.