Inlägg från: mrs lundin |Visa alla inlägg
  • mrs lundin

Tygblöjetråden 24

Väntar första barnet och har tänkt att köra med tygblöjor, iaf delvis (kanske engångs till natten och när man är iväg, vi får se)Vi kommer kunna få låna en hel del och då blir det ju stor skillnad ekonomiskt!

fråga: hur ofta måste man tvätta? (dvs hur länge kan blöjorna ligga smutsiga innan de tvättas?)
    som jag tänker så kan ju kiss-blöjor torka och då borde det ju gå att "spara" lite längre. Men hur gör man med bajsblöjorna? alltså på en liten baby som ammas, innan det är format? sköljer ni av dem och lägger dem så de kan torka lite eller hur löser man det praktiskt? Hur förvarar ni smutsblöjorna? kollade på första sidan men den länken till leknätet från ikea fungerar inte (de har utgått)

• mrs lundin

tack för alla svar, har fått lite mer styr på det tror jag :) En fråga till er som tvättar massa annat tillsammans med blöjorna, använder ni fortfarande mindre tvättmedel? (i starten av tråden står det att man ska använda mkt lite tvättmedel till tygblöjor)

• mrs lundin

Använder ni även tvättbara amningsinlägg? Är det nått man kan sy själv och vad för tyg ska man då ha? (eller vilken sort ska man satsa på att köpa?)

• mrs lundin

Nu har vår lilla tjej kommit och efter ett par dagar med köpeblöjor medan vi landat har vi nu satt igång att använda tygblöjorna. Vi har vanliga vikisar och ytterblöja (har fått begagnade helt gratis) 

Har läst att man ska sköja av bajsblöjorna och sen lägga dem i en spann med lock, och så tvätta var 3e dag. Har en fråga angående sköjningen, ska man förska få av allt, eller mest blöta upp och ta det som åker av av sig själv? sköljde av första bajsblöjan tidigare och det var inte så mkt som gick bort bara under kranen. Fick hjälpa till med händerna för att få bort mer, vore skönt om man inte måste jobba så mkt för att få bort det varje gång!
    Ska man förrsten skölja kissblöjor med?

• mrs lundin

tack för svar! skönt att det finns experter att fråga där man snabbt får svar

• mrs lundin

Här kommer jag med fler frågor  och funderingar till experterna. 
    Har fått begangnade vikisar och byxblöjor av min svägerska. Provade lite men byxblöjorna var st small (5-8 kg) och lilla stumpan väger ju bara lite över 3 kg, det läckte vid benen, och nån gång vid ryggen varje gång det kom avföring så vi tog en paus och köpte till 2 nya byxblöjor i st newborn (3-6 kg) (det använde min svägerska från början till hennes men trodde nog de blivit utslitna eftersom hon inte hittade dem hemma annars hade vi fått dem med oxå).
    Har visserligen bara hunnit prova en gång, men det blev läckage igen vid benen så det kom ut på byxblöjan och måste den tvättas varje gång så behöver man ju många! 
    Funderar på om jag viker "fel"? har försökt vika in lite extra runt benen som jag sett nått tips om, tror det var nån som länkade härifrån, men verkar som det blir fel iaf. Såg på sista blöjan att den nog inte suttit så bra runt benen då det nästan var mindre bajs i mitten än på sidorna. Tips  mottages tacksamt! (gärna med bilder på nån hemsida eller liknande, för beskriva vikningar med ord upptäckte jag var krångligt!) Sen tycker jag inte att newborn kändes så mkt mindre än de i st small, borde kanske köpt prematur 2-4 kg?

Sen upptäckte jag att blöjorna som jag tvättat sist inte blev riktigt rena, eller det var iaf bege fläckar kvar efter bajset, samma på en body som det gick upp i ryggen på. Hur råder man bot på det? tvättat i dem i 60 grader.  

• mrs lundin
    Tygtiiger skrev 2011-04-29 18:38:15 följande:
    mrs lundin - titta i trådens allra första inlägg, första länken - miriels magiska vik. Det hjälper!

Sol bleker gallämnet som lämnar beiga fläckar på tygblöjor och kläder. Det behöver inte ens ligga utomhus, räcker i ett soligt fönster.  Citron- eller galltvål är bra att tvätta med också på svåra fläckar.

Fast mot explosivt bajs tycker jag att frottéblöjor var bäst - vi hade ullrikes små formsydda. Men maken föredrog vikisar, han var bra på att få till snitsen runt benen.
    Det var enligt det viket jag försökt att vika, men som inte fungerade. Men blev nog inte riktigt rätt när jag gjorde det. Andra gången nu gick det bättre, men blev lite på byxblöjan iaf, men det var en jätteomgång bajs, så var kanske inte så konstigt, tror det hade hållt tätt om det varit en mer "normal" bajsomgång. Räckte att tvätta upp lite för hand, men så fick det bli engångs igen eftersom den var ju tvungen att torka! (och den första låg i tvätten) Vi har ändå tänkt köra engångs på natten och när vi är iväg (om vi inte får det att fungera jättebra med tygisarna så småningom). Kanske är bra att ha mer än 2 byxblöjor, men vill se till att få det att fungera innan jag handlar in mer.
    Nya försök i morgon! ska tvätta upp den andra byxblöjan då med så jag har mer att byta med. 

Bra tips med solljus! Ska hänga upp blöjorna vid fönstret så får vi se om det inte försvinner. Galltvål har jag med, så får ta till det om det är nån body som fått fläckar som inte går bort. Vikisarna orkar jag inte stå och behandla, spelar ju inte så stor roll på dem iaf!  

Flera av mina vikisar är oxå ullrike, provade att söka på det för att se deras sortiment, men hittade inte nån hemsida! bara en med simkläder. Har de slutat med tygblöjor?

• mrs lundin

Hej!
    Jag har oxå problem med lukt, både att blöjorna luktar när man byter, men framför allt så stinker den hink vi har dem i! Vi brukar inte skölja kissblöjor, borde vi göra det med? Minskar det lukten? Tror en bidragande orsak är att vi har golvvärme på badet, så blöjorna i hinken blir ju ljumna... Men det är lite svårt att undvika, om vi inte stänger av värmen (men det är ju så skönt att det är lite varmt om fötterna där!) Men tror hinken behöver en rengörning för att minska amoniak-doften som sprider sig när man lagt ner en blöja där i. Kan man hälla i vatten med ättika i? Har nått som heter lagerättika hemma, funkar det?
    Om man ska tvätta blöjorna med bikarbonat, hur mycket ska man ta? och ska man ha vanligt tvättmedel i oxå? Har även läst att man kan ha ättika i till sköljningen, hur mycket då? 
    Vi använder framför allt imse vimse aio..

• mrs lundin

Hej!
    Nån som har erfarenhet med att få ett lite äldre barn att använda tygblöjor? Har haft det i perioder till dottern, men blev inte så mkt nu i höstas då vi inte orkade pga nytt jobb, ny graviditet osv. Dessutom får de blöjor på dagis så det blev så få om dagen, så det kändes inte lönt (har aldrig haft tygis på natten) Nu är jag hemma igen o är mammaledig (bf om 2,5 vecka) och tänkte att nu kunde jag ju använda lite tygblöjor på dottern på de dagar hon är hemma hela dagen, dessutom kanske det hjälper till med att känna att man är blöt (hon sitter gärna på pottan, kissar ofta och bajsar ibland, men säger inte till själv än) Men hon vill inte alls ha dem på sig! Hon blir jätteledsen när jag försöker, säger Nej, nej och river fram de vanliga... Dottern är 21 månader. Är det bara att ge upp eller någon som har nått tips? Funderar på att sy tygisar till dockorna och se om det hjälper. Kanske hjälper det  med om vi kommer igång med tygisar till bebisen sen, har tänkt köra det en del iaf. 

• mrs lundin

Alltså hon vill gärna ha blöja, men inte tygblöjan! Hon vill ha dom vanliga... Att plocka bort blöja helt och pott-träna så intensivt känns inte aktuellt riktigt än. (kanske om det varit sommar och vi bott i hus med trädgård, men inte vintertid i lägenhet, och inte så tätt på att det kommer en ny liten bebis) Har tänkt mer att när hon själv börjar säga till och vilja gå på pottan, samt blöjan oftast är torr i mellan gångerna är det dags att prova att ta av den. Men är mest egna tankar, har inte läst så mkt om pottträning än, ska kika in Oh crap, pottytraining! Hon har suttit på pottan länge nu, sen typ i somras eller nått, men säger inte till alls när hon vill gå (förtom direkt på morgonen, då vill hon på pottan med pappa mest för det är mysigt att sitta där och leka tror jag

Men jag har ju köpt fina pocketblöjor som knappt blivit använda och det var dem jag ville köra lite med på helgerna och så, men hon vägrar. Satte på en och hon grät och grät och drog i den Sen plockade hon själv fram en vanlig när jag tillslut plockade av tygisen. Sen dess har jag inte fått på nån, hon vill inte alls. 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24