• nadir

Tygblöjetråden 24

Visste inte om den här tråden, så jag startade en fråga i en egen tråd.
    Men jag kan likväl fråga här

Finns det tygblöjor som används för hela perioden?

Imsevimse tycker jag verkar så bra, men där är  det uppdelat newborn, small, medium osv.
    Då måste man köpa nya skal hela tiden. Hur många skal behöver man då?
    De har ju paket med 12 st, men behövs så många?

Jag har för mig det ska finnas såna som är för hela perioden, men kanske minns fel.

Helst inte sådana man viker själv.

Tacksam om någon har koll

• nadir
    lilyros skrev 2012-02-18 11:03:51 följande:
    Vi letar efter ngt liknande och har spanat in "fuzzy bunz pocket onsize". Lite dyrare i inköp dock. Vet inte riktigt ännu hur dom funkar på spädis.

Imsevimse provade våra vänner och dom var inte alls nöjda med passformen till deras dotter.

Vi läste någonstans att mellan 18-24 tygblöjor är normalt, men det beror väl på hur mkt och ofta man vill tvätta. 
    Tack för svar. Så som jag förstått är antalet tygblöjor en sak och skalet ett annat, någon sa ett par skal per storlek, men jag vet inte. Har inte haft nåt blöjbarn
  • nadir
    lilyros skrev 2012-02-18 11:03:51 följande:
    Vi letar efter ngt liknande och har spanat in "fuzzy bunz pocket onsize". Lite dyrare i inköp dock. Vet inte riktigt ännu hur dom funkar på spädis.

Imsevimse provade våra vänner och dom var inte alls nöjda med passformen till deras dotter.

Vi läste någonstans att mellan 18-24 tygblöjor är normalt, men det beror väl på hur mkt och ofta man vill tvätta. 
    En fråga till.. menar ni att köpa 18-24 av de där blöjorna då?
    De är ju verkligen fina och ser bekväma ut och massor med knapplägen..
  • nadir
    llotta skrev 2012-02-18 17:20:32 följande:
    Lilyros - jag köpte inte fuzzi i one size förrän hon var runt halvåret, men tror absolut att de kan funka tidigare utan problem - det behövs ju inte lika inlägg då, vi fick iaf byta rätt ofta eftersom hon bajsade mkt som spädis. Bodyförlängare är ett hett tips, men att använda lite stora kläder funkar också bra! När dottern var spädis hade vi som sagt ungefär 20 pockets och aio blandat och körde då och fortfarande engångs på natten. Vi brukar tvätta blöjor var tredje dag, ibland lite oftare. Det gick åt betydligt fler blöjor per dygn så länge det var amningsbajs som gällde, ibland behövde vi tvätta oftare.

Sen A började äta ordentliga portioner mat, när hon var runt halvåret kör vi någon slags EC-light. Innan hon satt stadigt läste vi tecken och höll henne över toan när hon bajsade, funkade förvånansvärt smidigt. Nu kör vi en kombination av det och att sätta henne på pottan på rutin, går himla bra det med, oftast åtminstone en omgång bajs och några kissomgångar per dag på den om vi är hemma. (hon är 10 månader nu) Varje bajsblöja man slipper byta är en vinst tycker jag!
    Imponerande! Nån form av EC ska jag verkligen satsa på sen
    lilyros skrev 2012-02-18 17:05:38 följande:
    Vi har inte köpt några alls ännu, väntar fortfarande på svar om dom funkar på nyfödda.
    Här var en som gav mycket bra recension.
    blogg.mama.nu/myfavorite/2012/01/17/recension...
    Tack snälla för tipset
  • nadir

Hej!

Slänger ut en fråga. Väntar första barnet och vill ha tygblöjor. Vill köpa ett paket som räcker länge. Gärna hela blöjperioden. Finns det såna alternativ?

Tacksam för svar :)

• nadir
    castafiore skrev 2013-07-25 22:18:29 följande:
    Jag gjorde som så att jag köpte tre olika märken för att se vad jag trivdes med. Sedan köpte jag 15 st av det märket jag tyckte funkade bäst, som hette bumgenius. Dessa har båda mina barn använt under hela blöjperioden (fösta i tre år och andra i två år hittills) , och de funkar bra fortfarande. 15 st räcker om man tvättar varannan dag.
    Ska googla direkt! Har egentligen bara spanat på imse vimse än så länge faktiskt. Tack!
  • nadir
    castafiore skrev 2013-07-25 22:38:07 följande:
    Imse vimse tyckte jag var direkt värdelösa.Tjocka och otympliga.

Vi provade mothers touch, peabodys (tror de hette så) och bumgenius. Alla var ju bra, men det jag fastnade för var att bumgenius knäpps med kardborreband på magen. så himla praktiskt.
    Kollade lite på hemsidan. Vad köpte du för variant? Funkade de från nyfödd? De hade ju en newborn-variant och sen all in one utan någon storlek
  • nadir
    castafiore skrev 2013-07-25 22:44:22 följande:

Jag hade den vanliga, bumGenius 4.0 One-Size Cloth Diaper tror jag.

Den funkade utmärkt från start. Det kanske skulle bli lite byltigt på en prematur, men på normal nyfödd funkar det bra.

Tack :)
  • nadir

Någon med andra åsikter om vilka blöjor som funkar bäst för en hel period? :)

• nadir
    Bobelin skrev 2013-07-26 15:30:59 följande:

Imse vimses ytterblöjor i pul och ull funkar ypperligt med vikblöjor till nyfödda och säkert hela blöjperioden. Om man köper de med knappar när de börjar ta av sig själv.

Det måste va enkelt om min sambo ska gå me på det. Så vikblöjor känns inte aktuellt :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24