Inlägg från: Eofrysina |Visa alla inlägg
  • Eofrysina

Tygblöjetråden 24

Jahapp och så var man tygblöjeförälder igen

Jag hade tygblöjor till äldsta barnet hela blöjperioden, men gav ganska snabbt upp på barn nr två och tre. Nu har jag gjort försök till att få tvåan blöjfri och han verkar ha noll koll på när kissandet börjar och hur man håller sig och trean är väldigt intresserad av toan men har än så länge ingen ordning på det heller givetvis. Jag har haft några IV AIO kvar och några IV träningsbyxor.  Med träningsbyxornaa blir det ju en himla massa att torka så de är det inte läge att använda ännu. Däremot var de IV AIO som jag hade riktigt bra fortfarande så jag bestämde mig för att köpa fler. Jag hade BG AIO (tror ni förkortar så här) till ettan men de tål inte lika höga tvätttemperaturer och jag vill kunna köra 90 grader då och då och så var BG lite väl torra mot rumpan och nu när det handlar om att lära sig att känna efter vad som händer är det ju en nackdel.

Ja, det verkade vara ett lätt val så jag har handlat 10 st IV AIO så totalt har jag nu 17 st. Problemet är dock att de läcker vid benen när de kissar. Jag visste inte att jag hade köpt en större storlek denna gången eftersom de blöjor jag redan har en gång i tiden var de som var största storleken och de är nästan lite små på barnen nu. Jag funderar på om det är frotten som inte tvättats tillräckligt ännu och därför suger för dåligt också för om jag fäster kardborren på mitten av byxan så verkar det ändå ganska tätt kring benen... Vad tror ni? Kan jag fixa till byxan själv på något sätt?

Ska väl tilläggas att barnen väger 13 kg och över...

• Eofrysina

MissMF jag tor det är precis sådana jag köpte en del av när sonen föddes. Tror de var i trepack då om jag inte minns fel. Hursomhelst så funkade de jättebra till en nyföding men krävde lite fler tvättar innan de funkade lika bra som de från IV.

• Eofrysina

hmm jag har haft säkert femtio vikblöjor i olika storlekar. Jag började med en hög som jag köpte via blocket.  Kommer ihåg att jag köpte de från Ikea för att testa om de funkade. Jag ville ha några som var i mindre storlek än de jag hade innan. De krympte ganska mycket också vill jag minnas så de blev ganska små. Jag köpte på mig ett litet gäng. En nyföding kan ju ibland bajsa en gång i timmen om man har otur så man kan behöva många blöjor Har du föresten använt tygblöjor tidigare? Det kan ju hända att man inte gillar just vikisar, eller att ens bebis bajsar löst och mår bättre med blöjor i frotte osv. Jag gjorde egna i frotte till min äldsta och limpvikte.

• Eofrysina

Myran76 menar du ytterbyxa plus blöja? det funkar jättebra på många sätt. Däremot är det ibland lite krångligare vid snabba byten på stan osv.

AIO och pockets är lättare att hantera i ganska många lägen och speciellt för folk som inte är vana med tygblöjor. de är alltså väldigt bra att ha om man har förskolebarn.

• Eofrysina

He he... Jag har inte koll på de blöjorna. Har inte kört med tygblöjor sedan 2009. Nu köpte jag ImseVimse AIO och har vikisar som påfyllnad och anledningen till ImseVimse är för att min erfarenhet är att de inte går att tvätta sönder så som många andra märken. Jag har t.ex. haft pocket av märket BG och deras resårer tappade spänsten efter ett par år. De AIO jag köpte samtidigt ser fortfarande lika fina ut... så om man planerar flera barn kan det ju vara bra att fundera på kvaliteten.

Det system du pratar om varför är de fiffigare än vanliga tvådelars? Var är vinsten? Jag kan visserligen tänka mig att de blir billigare i inköp totalt sett för inläggen borde ju inte kosta på samma sätt och om man är på stan kanske man kan göra ett "flygande" byte på samma sätt som med ex. AIO. Att man sparar tvättmängd stämmer nog, men å andra sidan är nog rimligheten att man kommer köra färre maskiner ganska låg. Åtminstone är det så för mig att jag tvättar med samma mellanrum oavsett tvättmängd pga att man skapar rutiner som sitter i ryggmärgen där man svishar in blöjor i maskinen för att hålla dem fräscha och så att de inte ligger för länge i blöjhinken/förvaringen.  Jag samtvättar ehller inte med annat om det ligger bajsblöjor i tvätten. Det kanske andra för och så kanske det går att spara in på antalet tvättar.

• Eofrysina
    Myran76 skrev 2013-11-06 17:30:26 följande:

Ska jag vara ärlig så vet jag inte varför de är fiffigare. Jag är ju nybörjare på detta. Tänkte bara att om de är sydda som ett set där dessutom inlägget sitter fast med knappar så borde det ju inte glida runt utan inlägg och blöja alltid passa bra ihop. Och så slipper man ju vika eller som med vissa vanliga tvådelade- först sätta fast en del, sedan skalet. När dessa är monterade borde de ju vara lika lätta att sätta på som AIO, fast med eventuellt mindre tvätt då. Men som sagt, det var så jag spontant tänkte när jag började kolla. Från svaren har jag förstått att det inte är så enkelt som att en sort alltid är bäst och att det beror på bebisen och vad man själv föredrar. Men det är ju därför det är bra att kunna fråga här innan.
    Tack för svar! Känns så fascinerande att ett material som ull som kan andas även kan hålla tätt men set är ju toppen!
    Ja det är skönt att det finns ställen att fråga och jag är ju inte 100% uppdaterad heller. Som jag skrev så har jag inte pysslat med pocket och AIO sedan länge. mina små har jag haft vikblöjor till när de var nyfödda men jag orkade inte ha två små barn med tygblöjor utan blev lat och har bara haft vikisar och några AIO kvar som backup om de vanliga blöjorna tagit slut. Nu har vi AIO för att snabba på potträningen. Det funkar faktiskt över förväntan just nu.

Mitt tips är att du testköper den blöjan du funderar på. det är inte alltid smartast att skaffa ett stort lager blöjor när de är nyfödda för det är precis som du skriver att olika barn funkar i olika blöjor. Jag har t.ex. upplevt att min pojk och mina flickor behövt helt olika typer pga hur kisset landar... en pojk kan ju pricka in det hela uppåt och min var iallafall mästare i att väta ner sig framtill. Apropå de där blöjorna du funderar på sä är det ju fullt möjligt att de är riktigt bra. gillar man knäppfunktionen och de håller bra kvalitet så verkar de ju smarta.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24