Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

telgebo skrev 2011-08-29 21:34:55 följande:
    Nån som kan hjälpa mig ang vilken strl på vikblöja jag ska köpa på Jysk imorgon? Ska jag försöka få tag på 60x60 cm eller finns det bara 75x75 cm? Kan man inte klippa till dom då så att de blir 60x60 cm så att det inte blir för stora till bebis?

Vad heter dessa på Jysk så jag tar rätt?
    De jag köpte där var 71*71 cm, men de krymper ju lite i tvätten sedan. De heter "Tvättlapp" Jag testade den där triangelvikningen nu... Det verkar ju toppen! Bara två vik liksom, går ju på ett kick! :D
  • Loreena
    Viena skrev 2011-08-30 19:18:22 följande:
    Tack för svaret Solig Verkar ju fint att både du och Ilotta tycker att IV AIO är bra. Funderar på att köpa på mig ett lager begagnade och använda som nattblöja.
    Funkar IV AIO redan med en nyfödd, eller är det vikisar + nån blöjbyxa som gäller då? Hur är de i storleken, t.ex. NB (3-6kg) säljs billigt begagnat, men växer bebisen ur dem väldigt fort?
    Barn växer nog olika fort, men min son tillhörde nog de snabbväxande och gick upp 500 gram/vecka i början.. det "normala" är väl omkring 200-300 gram/vecka. Han vägde ca 9 kg när han var 6 månader men sedan dess har han bara gått upp 2 kg, så det stabiliserar sig lite mer senare. :)
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-08-31 12:46:49 följande:
    Vilken NB blöjbyxa skulle du rekommendera? Ska använda vikblöjor.

Funderade på IV soft men den finns inte i NB storleken eller finns den att beställa någon annanstans?

Beställer 3 st och hoppas att bebis inte kissar mängder så man klarar sig i 3 dagar tills man tvättar igen.
    Jag skulle köpt Imses organic cotton blöjbyxa till att börja med. Jag köpte även en från Diaperers till min son, men den kardborren skavde plus att blöjbyxan var väldigt liten i storleken, så blöjbyxan användes aldrig. Annars kulle jag satsat på Blueberrys coveralls med knappar. De enda blöjbyxorna med kardborre som jag tycker funkar är Imses, sedan har jag provat lite andra märken men då har sonen fått skav av kardborren direkt, så vi köper bara blöjbyxor med knappar numera. Lite synd är det ändå för jag har säkert kastat 600 spänn i sjön på att köpa blöjbyxor av olika märken med kardborre... men man lär sig ju. Viken sida beställer du ifrån? Minimundus är bra (en svensk sida), och babykind också. Det kostar bara 60 spänn att beställa från England så det är ingen kostnad. :)
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-08-31 13:32:40 följande:
    På vilket sätt skaver kardborren menar du på barnet?

Jag har ju inget som helst aning hur stor min bebis kommer vara som nyfödd men jag tippar på något på 3 kg och då borde väl NB bli bra? Om den nu skulle väga 4 kg då passar väl NB också väl?

Jag har tittat på blöjbyxor på IV och på Minimundus och jag tycker det är jättesvårt att veta vilken byxa som är värd att köpa, finns en uppsjö men det lutar åt Organic cotton eller sofr från IV. Hoppas den inte skaver något.

Är det inte svårt att beställa från Babykind om man är kass på engelska?
    Ska kika på sidan och se vad de skulle kosta.

Tack för ditt svar.
    Imses kardborre är ganska mjuk, men de andra märkerna med kardborre jag provat har haft en hård, vass kardborre som gett märken både på benen och magen när bebisen suttit upp. Imse soft och organic cotton är i stort sett likvärdiga, men organic cotton har ett laget ytterst med mjuk bomull i med gulliga tryck, om man gillar det. :)
    Det är inte svårt att beställa från babykind, man gör som vanligt. Fyller i sitt namn, adress och telefonnummer (+46 minus första nollan i telefonnummer till Sverige)
    Jag tycker att Imse är bra att börja med! :) Beställ från Sverige först du som du känner dig trygg med, och så kan du kika på blöjor från England senare om du vill beställa några andra märken.
  • Loreena
    Jania skrev 2011-08-31 14:03:38 följande:
    Ingen som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxor? De har dem på minimundus å jag väger mellan dem o IV Soft...
    Någon?
    Jag köpte hem en i New born. Jag gillade dem inte! Kardborren skavde på sonens mage direkt och så var de mindre i storleken, hade fulare design och sämre pul-tyg. Imses är helt klart värda de extra kronorna.
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-08-31 15:37:09 följande:
    Nån som har svar på min fråga ang tvätten? Ska man toktumla vikblöjor och blöjbyxor förresten eller?
    Det miljövänligaste är att hängtorka, men vi tumlar ändå rätt ofta eftersom att blöjorna blir mjukare då och så är vi lite lata med hängandet....Även blöjbyxorna torktumlar vi oftast eftersom att vi vill kunna använda dem igen direkt efter tvätt. Ni får göra det som passar er bäst!
  • Loreena

Jag använder Skona parfymfri flytande tvättmedel(Från Ica) till blöjorna, det funkar bra! :)
    Eftersom att vi slänger med handdukar i tvätten som vi använder till sonens matkladd i köket så brukar jag hälla i en skvätt diskmedel i förtvätten ibland för att få bort eventuellt flott.

Nu har jag tvättat och torktumlat mina nya vikisar från Jysk. De blir lite mindre än vikisarna från minimundus, men de är mjuka och fluffiga så jag tror de blir bra. De passar säkert perfekt till små bebisar! :)

Jag har köpt några microfiberdukar som jag tänkte ha som extra inlägg när vi ska iväg och det blir lite längre mellan blöjbytena. Jag har tvättat dem 3 ggr nu före användning och jag tycker ändå att de luktar äckligt kemiskt! Vad tror ni? Kan de fälla ur sig kemikalier? Jag kommer att vika in dem i blöjan så de ligger inte direkt mot huden.

• Loreena
    betula skrev 2011-09-01 14:22:53 följande:
    Vet att det kanske inte hör hemma här, men tänkte se om nån här har erfarenhet ändå, då jag inte hittade så många trådar här på FL om det. Så någon här som har erfarenhet av tygbindor? Jag använder normalt menskopp, men tydligen skall man inte göra det till avslaget (väntar första barnet i dagarna). Tänkte att eftersom jag ändå skall tvätta en massa tygblöjor, så borde det ju vara lika smidigt att slänga ner några bindor... Men vilka skall man köpa? Funderar på ett 3-pack av IV för att testa (när jag ändå beställer blöjbyxa nu) eller skall man våga ge sig på deras lite mer komplicerade 11 delars set??

Sen så undrar jag om någon ha koll på en prisvärd och bra påse av typ pul som man kan ha i skötväskan för att lägga använda blöjor i. Känns ju som värsta slöseriet att ha plastpåsar som man sen slänger...
    Jag tycker att det verkar vara en bra idé! Jag funderar också på att beställa hem tygbindor för att komplettera menskoppen med.

Jag använder hundpåsar och lägger blöjor i skötväskan i. Oftast kissar bara sonen när vi ska iväg ändå så då kan jag använda påsen till att plocka upp efter hunden med sedan, så inget slöseri här inte! :) Annars är säkert en PUL-påse både fint och smidigt! Det kanske även går att sy en liten vattentät påse själv annars av tex. en vaxduk eller dyl?  Har för mig att imse vimse har färdiga Pul-påsar annars och så har jag sett att de säljer på babykind.
  • Loreena

orion x
    rispapper behövs inte. :) Amningsbajset går bort ändå i tvätten och när bajset blir fastare när barnet äter mat kan man ploppa ner bajset i toaletten.
    Om ni ska satsa på pockets så köp gärna i one size så att ni klarar er hela blöjperioden. Pockets är ju lite dyra i inköp så då är det bra om man kan använda dem länge. Jag skulle satsa på pockets med knappar. Knappar håller bättre än kardborre och ger inte skav på barnets mage när barnet sitter upp.
    Kom ihåg att inte använda feta salvor till barnet, det täpper till fleecen! Om ni vill använda salvor så skulle jag satsat på pockets med naturmaterial närmast huden.

• Loreena
    orion x skrev 2011-09-04 22:37:50 följande:
    Om man inte använder rispapper, då antar jag att man får försöka skrapa av bajset med papper ner i toan då? Pojken bajsar bara en gång per dag, så det kommer ju en del då. Han äter gröt, så det är ju inte rinnande som amningsbajs, men inte fast heller sas.

han blir ju irriterad i huden ibland. Hur gör man om man inte kan använda salvor? Eller bör de problemen försvinna med tygblöjor? Blir ju lätt fuktigt jämte pungen. Finns det någon annan pocket att rekommendera? Tittade lite på Alvehamns som hade bambu närmast huden. De såg fina ut.

Har använt BG-pocketen nu några dagar (tvättar den varje dagOskyldig) och tycker den verkar fungera bra. Köpte till ett bambuinlägg också som jag haft i(plus microfibern) och den har inte läckt en gång. Dock bara kiss då än så länge. De microfiberinläggen som följer med, suger de upp mycket kiss?
    Om han bara bajsar en gång/dag så kanske ni kan planera och använda rispapper när ni tror att han brukar bajsa. :)
    Om ni vill använda salvor så kan ni använda blöjor med naturmaterial närmast huden, då går salvan bort i tvätten. Eller kanske ett rispapper som skyddar blöjan från salvan? Vi använder bara salva på natten de få gånger han blir röd. Annars så brukar vi satsa på att byta oftare om huden börjar rodna lite.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24