Arentorpbebis skrev 2010-10-18 00:23:47 följande:
alltså kalla mig gärna puckad å så vaa, men de här med att sticka ullbyxor å det varför gör man det? är det för att det ska vara fint eller? har man nån blöja inanför den eller är ullbyxan en blöja helt enkelt??
Hjälp mig någon snälla.... Inte lätt att vara ny i tygblöjeträsket!!

Jag hade en liknande fråga för några månader sedan. det kan verkligen vara förvirrande med alla olika blöjor!
Såhär är det: nästan alla tygblöjor - vikblöjor, formsydda, förvikta - suger "bara" upp kisset och bajset. De har inget som stoppar det blöta från att fortsätta ut i kläderna. Det krävs av denna anledning någon sorts spärrskikt som stoppar fukten. Detta är blöjbyxan!
Den finns i princip i två modeller, en vanlig byxa att dra på, eller en som stängs med kardborre liknande som en blöja.
Materialet i blöjbyxan måste andas men stoppa fukt. Detta kan vara PUL (ett plastat tyg), tjock fleece, eller ylle.
När barnet är blött eller har bajsat byter man själva blöjan, men blöjbyxan kan man oftast använda igen. Om det kommer bajs på den eller om den blir blöt tvättas den. Därför behöver man inte lika många blöjbyxor som blöjor, kanske 3-5 stycken bara.
Ylleblöjbyxor är extra praktiska då de bara behöver tvättas om de luktar skumt. Annars kan man bara (spola bort eventuellt bajs under kranen och) låta dem torka.