• Krake

Tygblöjetråden 24

Tack för svar om barnbecket

"Babybox" är nog inte uppfunnet här än, men hur som helst vill jag inte använda 'fulblöjor' även om de är gratis, för bebisrumpans skull. Tror jag slaktar ett badlakan ikväll. Fick ju mindervärdeskomplex av Ekorrfamiljens 50 tvättlappar :-O så nu känner jag att jag måste göra lite fler. Då kan det bli ett par nyfödingsblöjor också... 

• Krake

Nån mer än jag som använder vikblöjor?

Vore intressant isf att höra om ni gör som jag eller på nåt annat sätt, kanske kan man få lite tips...

Vi viker blöjan som en drake (sån man flyger med på ett snöre i vinden, alltså), och lägger ett inlägg (hopvikt flanellduk eller färdigsytt inlägg från andra tygblöjor) i mitten, stänger med snappi, blöjbyxa över. Har sett den där andra vikningen som ger som en limpa i mitten, men när jag testar känns det ändå väldigt tunt, som att manskulle behöva extra inlägg ändå?

Iaf tycker jag det funkat bra hittills, men nu när han är sex veckor har kissvolymen ökat så att han snabbare blir blöt och måste bytas. Hur ofta måste ni byta? Här är det minst 10 blöjor per dygn, vågar jag påstå. Är det 'normalt'

• Krake

Jaha, så har man testat sitt livs första fulblöjor. Vi har varit och campat och det funkade bra med vikisar i några dagar fram tills det började regna och de alltså inte torkade längre. Då fick vi åka och köpa ett paket Libero. Resultat: killen sov hela natten för första gången någonsin. Uppenbarligen vaknar han inte för att han är hungrig, utan för att han är blöt.

Att gå över till engångs är inget alternativ för oss, men jag undrar om det vore idé att försöka hitta några "torrare" tygblöjor just till natten? Hur hade ni gjort? Jag vill ju å ena sidan att han ska känna när han kissat, men några fler timmars sömn i sträck är inte så dumt heller. För honom är det nog rätt skönt också...

Och vilka blöjor skulle ni isf rekommendera?

• Krake

Hej! Vi har nu investerat i ett gäng olika AIO och pockets för användning på natten, så att det känns torrt längre och för smidigare blöjbyten på natten de gånger det behövs (vår son tenderar att bajsa på natten nämligen...)

De flesta vi har är DryBees men även några Sweet Lili.

Nu till problemet: Pocketblöjorna läcker urin! Sonen ligger ofta på sidan, och då "träffar" han inte inlägget antar jag, så att urinet inte sugs upp utan fortsätter ut ur blöjan. Vad göra?

• Krake

Förresten, en fråga till: Jag är lite sugen på att skaffa hampa-inlägg men blir avskräckt av vad som verkar vara krånglig skötsel. Man måste tvätta dem separat, eller hur är det?

• Krake

Ok, då kanske det är överdrivet... Jag har fått veta att de avger nån sorts olja som förstör andra blöjor. Men det stämmer inte?

• Krake

Grrrr! Jag får inte ordning på nätterna. 

Vi vill ha en blöja som suger bra och känns hyfsat torr länge. Den ska inte ha en extra blöjbyxa, eftersom sonen avskyr att byta blöja på natten, så det måste gå så smidigt och fort som möjligt.

Vi har testat pockets (DryBees) och AIO (SweetLili) men de bara läcker, helt hopplöst! Inatt läckte det två gånger. Inget vidare för mig och pojken att behöva klä av honom och byta pyjamas.

Ska vi vara tvugna att köra pappersblöjor på natten? 

• Krake
    annbom skrev 2010-10-10 11:40:30 följande:
    Formsydd med yllebyxa kanske?

Vi har använt pappers på natten, men i går sydde jag en formsydd för att ha på natten, men min dotter hade inte kissat en ända gång i natt trots att hon ätit 2 gånger. Däremot kissade hon för första gången på pottan
    Mja grejen är att han ofta bajsar på natten så vi måste byta oavsett blöjtyp. Och han verkligen hatar det, skriker som tusan. Därför vill jag gärna ha en allt-i-ett-lösning (lösa inlägg funkar förstås ändå, det kan man ju förbereda) för att göra plågan så kort som möjligt för honom.

Grattis till pottkisset! :) 
  • Krake

Ok, intressant Giraff... Har du provat deras one-size? Kör du med booster?

Tack för tipset! 

• Krake
    Arentorpbebis skrev 2010-10-18 00:23:47 följande:
    alltså kalla mig gärna puckad å så vaa, men de här med att sticka ullbyxor å det varför gör man det? är det för att det ska vara fint eller? har man nån blöja inanför den eller är ullbyxan en blöja helt enkelt??
    Hjälp mig någon snälla.... Inte lätt att vara ny i tygblöjeträsket!!Flört
    Jag hade en liknande fråga för några månader sedan. det kan verkligen vara förvirrande med alla olika blöjor!

Såhär är det: nästan alla tygblöjor - vikblöjor, formsydda, förvikta -  suger "bara" upp kisset och bajset. De har inget som stoppar det blöta från att fortsätta ut i kläderna. Det krävs av denna anledning någon sorts spärrskikt som stoppar fukten. Detta är blöjbyxan!

Den finns i princip i två modeller, en vanlig byxa att dra på, eller en som stängs med kardborre liknande som en blöja. 

Materialet i blöjbyxan måste andas men stoppa fukt. Detta kan vara PUL (ett plastat tyg), tjock fleece, eller ylle.

När barnet är blött eller har bajsat byter man själva blöjan, men blöjbyxan kan man oftast använda igen. Om det kommer bajs på den eller om den blir blöt tvättas den. Därför behöver man inte lika många blöjbyxor som blöjor, kanske 3-5 stycken bara.

Ylleblöjbyxor är extra praktiska då de bara behöver tvättas om de luktar skumt. Annars kan man bara (spola bort eventuellt bajs under kranen och) låta dem torka.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24