Inlägg från: Nillan77 |Visa alla inlägg
  • Nillan77

Tygblöjetråden 24

Ni som beställt från babipur hur lång tid tog det innan grejorna kom?

• Nillan77

Så skönt, då kommer nog paketet innan jag åker bort... Kom på när jag skickat beställningen att det kanske kunde ta lite tid.

• Nillan77
    Ekorrfamiljen skrev 2010-08-07 12:45:26 följande:
    Men inte ens engångsblöjor sitter ju bra om man tar på dem på ett barn som står upp. (Om man använder de som knäpps med tejp alltså.) Då måste ju barnet ändå ligga ner och då kan man använda tyg iaf.
    jodå, när man lärt sig tekniken går det som på löpande band och sitter bra
  • Nillan77
    Snellen skrev 2010-08-08 19:40:30 följande:
    Hej, vi använder vikisar till vår pojk som nu är 5 månader, förutom när vi är på resa. Hittills har vi gjort 3 resor á 4 dagar vardera till farmor och mormor. Under resorna har vi använt engångsblöjor och det har fungerat jättebra. Problemet har kommit när vi kommer hem igen. Pojken tycker inte alls om vikisarna när vi kommer hem igen. Han blir kinkig så fort de är lite fuktiga och han blir dessutom rödare om rumpan i vikisarna än i engångsböjorna. Det känns som han vaknar oftare på nätterna också, för att blöjan är blöt och inte nödvändigtvis för att han är hungrig.

Vi vill ju så gärna använda tygblöjor, men jag känner att min vilja vacklar när han själv inte verkar tycka om dem. Är det någon som har nån erfarenhet eller nåt tips att dela med sig av?
    Använd ett torrskikt mellan huden och vikisen så känns det inte blött. Eller köp flipsblöjorna med staydryinlägget!
  • Nillan77
    Blå Flygare skrev 2010-08-15 00:12:21 följande:
    Så här såg BG ut vid ca 3 kg på min grabb:
    lh6.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDyWlVkbI/AAAAAA...

Eftersom de ligger så still blir det sällan läck av kiss, men lättare av löst amningsbajs.

BG funkade bra på min dotter, men sonen kunde inte ha dem eftersom det var för varmt (?) med fuskmocka och andra syntetiska matrial mothuden. Enbart bambu som är det svalaste naturmatrialet funkade/funkar på honom.

Blueberrys tycker jag är lite bättre i stl. Som minst för de minsta, men lika stor som BG.
    lh5.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDytx_IbI/AAAAAA...

Även HappyHeiny är riktigt bra. Men den har microfleeceprecis som BB. Tyvärr ingen bild på den.

Här är imsevimse NB byxa med en vikblöja. Inte ens den höll helt tätt vid den späda åldern.
    lh4.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDypiCsHI/AAAAAA...
    Jag tycker det ser ut som om du inte satt åt blöjan tillräckligt med kardborren. Den ska ju sitta rätt tajt.
  • Nillan77
    glockenbach skrev 2010-08-19 20:44:42 följande:
    ...så idag var jag in på min ekologiska affär och stod lite uppgivet och jämförde tvättmedlen med min lista på ingredienser man seka se upp med. Då kom en kille och frågade om jag behövde hjälp, jag förklarade att jag behövde tvättmedel utan naturlig tvål och det tyckte han lät "väldigt svårt!" eftersom de ju är en ekologisk affär... (han undrade faktiskt ett par gånger om han verkligen hört rätt.)
    I alla fall frågade han en kollega som bara: "Utan naturlig såpa säger du? Är det för mikrofiberblöjor, eller?" (Underbara man!!!)  "Ja, då ska du ha den här!" Och han halar fram en ekologisk tvättcreme för bilar och mikrofibergrejer!
    Inte en enda förbjuden ingrediens förutom lite lavendelolja och det kan man väl stå ut med, det verkar ju folk tillsätta ibland för doftens skull.
    Så nu ska jag testa den i nästa tvätt! Gud vad glad jag är.
    Vad hette tvättmedlet och vilken tillverkare var det?
  • Nillan77
    glockenbach skrev 2010-10-27 21:34:41 följande:
    (och sedan igår är alla inläggen dessutom vackert rosa. En röd handduk hade slunkit med tvätten.)Cool
    mina har också blivit vackert rosa efter tvätt med starkt rosafärgade mikrofibertrasor... Organicinläggen är inte bambu. Det står organic cotton och cotton är ju bomull...

Appropå det där med allergi mot staydry-inläggen... Jag misstänker att min son inte heller klarar av dem längre. Jag funderar på att sy som fodral av gamla vikisar så inlägget inte ligger mot huden. Det borde funka tycker jag. De suger ju så himla bra. Ibland använder jag vanliga limpvikta vikisar i flipsbyxorna. Det funkar bra det med, men blir bylsigare än staydry.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24