Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Vad är bäst mot röda rumpor? Rapsolja eller potatismjöl? Ingenting? Eller annat?

Potatismjöl har funkat jättebra mot det röda i ljumskarna. Min som bajsar nästan konstant och är lite röd i rumpan. Vi använde först zinksalva mot det men barnsköterskan på BVC sa att det inte var bra. Hon rekommenderade att vi endast skulle torka honom med rapsolja (inget vatten) när vi byter blöja under en vecka.

Problemet är nu att ljumskarna har blivit röda igen. Där funkar det bäst med bara potatismjöl som håller torrt. Kommer det rapsolja där så blir det ju deg med potatismjölet...

• Loreena

Vår barnsköterska gav tipset att använda rapsolja när vi tvättar bebisen i rumpan vid blöjbyten. Inget vatten på en vecka sa hon. Det var ett idiotiskt förslag! Vår bebis som endast varit lite lite röd i rumpan pga. att han bajsar konstant blev helt illröd och har fått stora fula exem i ljumskarna. Innan använde vi bara lite potatismjöl i ljumskarna och tvättade rent med vatten och det funkade jättebra.

Nu luftar vi mkt och använde ett tjockt lager inotyol i ljumskarna. Hur ska man göra? Behövs den tvättas bort innan man stryker på ny och hur i så fall?

Tygblöjorna- går det att tvätta bort salvan eller ska vi använda engångs under behandlingen?

• Loreena

Jag använder vikblöjor och formsydda frotté så då borde det alltså inte vara några problem att tvätta bort Inotyolen. :)

Jag har också en menskopp och tyckte att det var jättesmidigt både för nätterna och för dagarna när jag arbetade då det räcker att tömma menskoppen var 10de-12e timme. Problemet för mig vad jag minns var att den tryckte lite på urinrötet så att det tog längre tid att kissa. Men det kanske berodde på att jag satt i den fel. Det kanske blir annorlunda nu när jag fått barn. Tack och lov så har jag iaf inte fått tillbaka min mens än. Jag våndas för det. För sålänge man ammar så får man ju bara äta Alvedon, och jag brukar få så sjukt ont av mensvärk att jag får äta tabletter som man blir groggy av. Men mensvärken kanske också blir bättre av att jag fått barn. *hoppas* Hur blev det för er?

• Loreena

Nu har jag provat några olika men är ännu inte nöjd med passformen.
    Vilka blöjbyxor tycker ni är allra bäst?

Imse Vimses Organic cotton är mjuka och fina, men kardborren kan skava mot magen är babyn sitter. De kan även läcka igenom PULtyget om babyn bajsar mycket och löst.

Nature Babies med knappar sitter jätteknepigt.

Weehugger sitter ganska bra, men kardborren är jättehård så jag ångrar att jag inte köpte med knappar.

Tot bots har vass kardborre och ventilerar dåligt.

Jag vill ha blöjbyxor som inte är för bylsiga mellan babyns ben, som håller tätt och som inte skaver mot magen. Vad ska jag välja?

Jag funderar på Swaddlebees pockets. De ska ha bra passform. Men det är ju dyrt att köpa en hel uppsättning med pockets. Vad tycker ni andra? Eller ska jag sy egna, anpassat helt efter min baby.

• Loreena

Jag är sugen på att köpa pocketblöjor eftersom att min sambo vägrar tygblöjor och endast använder engångs på vår bebis. Jag gillar inte engångs så då resulterar det i att det närstan alltid är jag som byter blöja. Vilka rekommenderar ni?

Jag vill ha pocketblöjor som uppfyller följande krav:

*De ska helst räcka att använda hela blöjperioden från och med nu. - Min bebis väger nu 7 kg.
    *De ska vara smidiga och inte för bylsiga.
    *De får gärna vara snygga :)
    *Jag vill att de håller torrt 2-3 timmar, så att de fungerar när vi åker bort och när vi har barnvakt.
    *De ska inte läcka om bebisen ligger på sidan
    *De ska knäppas med knappar.

• Loreena
    mer grubbel skrev 2010-10-28 10:47:09 följande:
    Vi använde alltid Grumme till våra imse-vimse, blöjor och byxblöjor, men nu verkar Grumme ha slutat med sitt vanliga tvättmedel. Vet nån vad man kan använda istället? Alla andra tvättmedel innehåller ju zeoliter vilket förstör membranen, eller såpa, vilket inte är bra för själva blöjtyget???
    Jag köper Skona på Ica. Det som är flytande och parfymfritt. Annars funkar det med Neutrals flytande. :)
  • Loreena

Jag torktumlade mina vikblöjor i början, då blev de tillfälligt mindre och då tyckte jag att de passade bra på min nyfödda bebis. De drar ihop sig tillfälligt då men rätar ut sig igen till nästa tvätt.

• Loreena

Emmelinan
    För mitt barn så går det åt ca 8-15 blöjor om dagen.
    Om vi snittar på 10 st och räknar på att engångsblöjorna kostar ca 2 kr st så blir det
    20*365=7300 kr/år som det kostar att använda engångsblöjor.

Jag har hittills lagt ca 1700 kr på tygblöjor.

På minimundus kan du räkna ut på ett ungefär hur mkt du sparar

www.minimundus.se/valkommen.htm

• Loreena

Ni andra som använder tygisar, får ni med sambon på tåget?
    Jag använder tygisar på vår son och det tycker min sambo är jättebra, men när han byter blöja så sätter han alltid på sonen en engångs!

• Loreena

Svampp
    Så är det säkert! Han säger själv att det är för att han är för bekväm, men det är faktiskt inte svårt med tygisarna bara man provat några ggr. :)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24