• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Moson
    yrväder skrev 2010-04-13 19:36:27 följande:
    Tänkte vara lite smart nu när jag syr nya inlägg till E och göra dom i prefoldstorlek så att dom går att använda som prefold på nyfödda sen. Men storlek? Myllymuksuts är 35*40, räcker det verkligen? tycker det ser så smått ut.... Fast man glömmer ju iof så fort hur små dom faktiskt är....
    De jag gjort är 35x40 och räcker gott och väl till prefolds och inlägg. Jag har gjort den varianten 2 vikta delar som sys ihop på mitten med 2 sömmar. De är mao 4 lager i mittenpanelen och 2 lager på vardera sidopanel. Gör man dom så kan man vika "flickinlägg" med extra många lager mitt på. Har för mig att myllymuksut har typ 3 enkla lager bara?
    Om jag skulle göra nya prefolds skulle jag nog testat att göra dem i stretchfrotté så kan man använda Snappi.
    Du verkar ju iofs ha koll på det här så min utläggning kanske var onödig{#lang_emotions_wink} men iaf svar på storlek.
  • yrväder
    Moson skrev 2010-04-14 18:14:50 följande:
    Ja, jag har funderat lite på det där med antal lager osv. Men jag tror jag gör som muksut, 3 lager bara.

Känns som att den där första storleken kan dom sällan ha så länge, så jag vill göra enklast möjliga sömnadsmässigt, men ändå lite enklare att sätta på än en vikis,  och jag läste nånstans att man kan lägga ett inlägg i prefolden om man vill boosta.

Några blir nog i bambufrotte+bambufleece+bambufrotte, och några i ren bambufrotte.
  • yrväder

Tack för råd om storlek förresten!

Och med bambufrotte menar jag bambustretchfrotte såklart, annars blir det väl lite väl tjockt.

• Moson
    yrväder skrev 2010-04-14 18:44:55 följande:
    Ja, jag har funderat lite på det där med antal lager osv. Men jag tror jag gör som muksut, 3 lager bara. Känns som att den där första storleken kan dom sällan ha så länge, så jag vill göra enklast möjliga sömnadsmässigt, men ändå lite enklare att sätta på än en vikis,  och jag läste nånstans att man kan lägga ett inlägg i prefolden om man vill boosta. Några blir nog i bambufrotte+bambufleece+bambufrotte, och några i ren bambufrotte.
    Ja det blir ju lite smidigare att sy så.
  • yrväder
    Moson skrev 2010-04-14 18:50:00 följande:
    Ja det blir ju lite smidigare att sy så.
    Precis det jag tänkte

Mysko att citera funktionen funkar ibland, och ibland inte.
  • MammaEmilie

Hej jag undrar vilket tvättmedel som är bra att tvätta vikblöjor i. "som finns i en vanlig affär"

• yrväder
    MammaEmilie skrev 2010-04-14 22:04:04 följande:
    Hej jag undrar vilket tvättmedel som är bra att tvätta vikblöjor i. "som finns i en vanlig affär"
    står i första inlägget:

Välj ett tvättmedel som inte täpper igen blöjorna eller sliter på dem i onödan. Det optimala tvättmedlet är fritt från blekmedel, fosfater och zeoliter, och finns i parfymfri variant. Några märken som vi i tråden hittat hittills som håller det måttet är:

Emanco (beställs på nätet)

ICA:s egna tvättmedel

LDGGreen (beställ på nätet och få det levererat till dörren)

Ocean (köps på Granngården eller beställs i deras webshop)
  • MammaEmilie
    yrväder skrev 2010-04-14 22:08:05 följande:
    står i första inlägget:Välj ett tvättmedel som inte täpper igen blöjorna eller sliter på dem i onödan. Det optimala tvättmedlet är fritt från blekmedel, fosfater och zeoliter, och finns i parfymfri variant. Några märken som vi i tråden hittat hittills som håller det måttet är:Emanco (beställs på nätet)ICA:s egna tvättmedelLDGGreen (beställ på nätet och få det levererat till dörren) Ocean (köps på Granngården eller beställs i deras webshop)
    Icas egna ska det vara parfym fritt?
  • yrväder
    MammaEmilie skrev 2010-04-14 22:17:34 följande:
    Icas egna ska det vara parfym fritt?
    Ja om det finns.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24