Inlägg från: Nillan77 |Visa alla inlägg
  • Nillan77

Tygblöjetråden 24

Är det någon som vet om man kan tvätta tygblöjor med galltvål? Jag har Flips staydry-blöjor och tänkte att galltvålen kanske inte täpper till blöjorna.

Imsevimse galltvål 250 ml.
    Fläckborttagning som effektivt avlägsnar fett-, stärkelse- och äggvitefläckar. Gnid galltvålen direkt på fläcken, låt verka och skölj ur med vatten eller tvätta i tvättmaskinen. Kan även
    användas som tvättmedel. Vid maskintvätt används 15 ml/tvätt och vid handtvätt 15 ml/10 l vatten.
    Innehåll: Oxgalla från ekologisk gård och vatten. Innehåller ej konserveringsmedel.

• Nillan77
    Ellikapellika skrev 2010-11-27 19:37:35 följande:
    Galltvål funkar utmärkt till tygblöjor, likaså citrontvål som kan ta bort en del av de värsta fläckarna.
    Kan det till och med göra susen på lite tilltäppta blöjor? Vet någon vilken dosering som är lämplig med galltvål?

Är det någon som tvättat staydrynläggen i varmare vatten än 60 grader? Funkade det bra i så fall?
  • Nillan77

Vad är egentligen prefolds? Varför är dessa lättare än vikisar? Vad är skillnaden?

• Nillan77

På lördag ska jag ha tygblöjsinfo på Naturskyddsföreningen i Östersund! Hoppas det är någon som dyker upp...

• Nillan77
    caromell skrev 2011-01-23 19:19:58 följande:
    Åh, vad bra! Jag mailar dem på en gång Glad
    Tog förresten kontakt med barnshop.se och de skulle förmodligen ta in flips i sortimentet längre fram, men kunde tänka sig att specialbeställa dem åt mig nu Glad
    Hur har flipsen förresten funkat för dig?
    Jag tror inte att Flips fungerar så länge bebisen har amningsbajs. Amningsbajset är för löst. Jag har läst om det i omdömen om Flipsen. Jag är dock helnöjd med dem till min son som är 1 år snart. De är inte så klumpiga som många andra tygblöjor.
  • Nillan77
    caromell skrev 2011-01-23 23:15:45 följande:
    Bra att veta, så att vi inte ger upp Flipsen på en gång. Kan vara värt att spara dem alltså ifall de inte funkar i början. Tycker de verkar så smidiga att använda. Särskilt för min sambo som kanske inte är riktigt lika inne på det här som jag Glad

Har tänkt testa vikisar också, och har än så länge bara införskaffat Barnslig tvättlapp från IKEA. Såg någonstans i tråden att flera använder denna som vikblöja. Som jag förstod det så ju mer man använder o tvättar dem innan de används som blöja desto bättre för uppsugningsförmågan. Stämmer det?
    Spelar det någon roll vilket material vikisen har för vilken typ av vikning man bör göra? Dvs kan jag göra både limpvikning, origami etc med tvättlappen jag köpt?
    Undrar också vad ni har för rekommendationer på blöjbyxa till det här? Den ska alltså passa nyfödd och jag har nog först och främst tänkt mig PUL-varianten.
    Jag körde med vikisar och imse vimses blöjbyxor på dagen och Imse vimses allt-i-ett på natten. Det fungerade jättebra. Även min man klarade av det utan problem. Han var i och för sig positivt inställd till tygblöjor redan från början.
  • Nillan77
    caromell skrev 2011-01-24 22:31:21 följande:
    Vilken variant  av IV's blöjbyxor använde du? 
    Jag använde främst ImseVimse Blöjbyxa Organic Cotton, men jag provade även ImseVimse Blöjbyxa Soft och ImseVimse Blöjbyxa Fox Fibre. Fox Fibre gillade jag inte alls. Soft var helt ok.
  • Nillan77
    yrväder skrev 2011-01-26 15:38:19 följande:
    alvehamn.se har men deras sida verkar tillfälligt nere.
    Alvehamn har stängt just nu. Öppnar igen 1 februari.
  • Nillan77

Ni som gärna vill ha flips... Det säljs en liknande blöja i Sverige som heter Econobum.
    "Det nya Econobum One size tygblöja är framtagna av samma skapare som Bum Genius. Econobum tillverkas med samma höga kvalité som Bum Genius, men till ett mycket lägre pris! Denna blöja passar barn mellan 3.5-16 kg."

Finns här: http://www.softskin.se/

• Nillan77
    Candra skrev 2011-02-04 11:19:28 följande:
    Papoose pocket, var billigt på tradera så tänkte testa dem först.. Inläggen har jag ingen aning om, men dem finns också på tradera, så får kolla där.. De håller bra för vätskan i sig, de känns bara för små.
    Jag har också köpt dessa. Såg idag att en av dem gått sönder. Lamineringen (eller vad det heter) har släppt från tyget. Kolla så det inte är det som hänt. Hade du bara det inlägget som följde med? Eller har du köpt de där inläggen som ska suga mer?

Jag tycker dessa pocket är väldigt små. Min pojke väger också runt 10 kg, men det är precis att de går på. De ser för små ut runt benen.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24