• m o e

Tygblöjetråden 24

Loreena: Jag brukar aldrig torkrumla microfiber. Det blir väldigt statiskt och sliter förstås mycket på materialet. Det torkar så fort ändå och man ska väl vara försiktig med att torkrumla syntetmaterial över huvud taget? Ang kemikalierna så ska du ju ändå inte ha microfiber direkt mot huden, eftersom det torkar ut. Men tvätta några gånger innan du använder och sen blir det ju mindre och mindre kvar för varje tvätt.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • m o e

telgebo: Tvättmedlet ska mindre än 5% tvål i, helst ingen. Tvättsåpa går inte, för det tätar ihop. Men det här med tvål och såpa gäller främst om man använder fleece eller liknande i sina blöjor. Har man bomullsblöjor är det nog inte lika tjinkigt.

Du ska inte använda sköljmedel och delar du tvättstuga ska du helst skölja ur maskinen innan du tvättar din tvätt, för sköljmedel sitter gärna kvar i tvättmaskinen.

Du behöver bara en pyttemängd tvättmedel, så ta lite i början och öka lite om du märker att det inte blir rent. Det syns nog lättast på den övriga tvätten, för amningsbajs kan ge fläckar som inte går bort. Men det är bara missfärgning och går bort så småningom.

Tvätta gärna blöjorna i 90 grader någon gång då och då, men det behövs inte särskilt ofta. Det är bra för maskinen också.

• m o e
    telgebo skrev 2011-09-01 14:40:40 följande:
    Oj finns det sånt tvättmedel i vanlig affär som ICA utan tvål? Jag kommer ju till en början använda vikblöjor och det är ju 100% bomull så det ska ju tåla tvätt på 90 grader.

Jag använder inte ens sköljmedel till min egen tvätt och jag delar tvättstuga men nån möjlighet att tvätta ur maskinen innan jag tvättar min vet jag inte om jag hinner då man bara har 4 timmars tvättid per gång. Kan man tex tvätta vanliga kläder först i maskinen och sedan efter det fylla på med viklblöjor, blöjbyxor och handdukar tex? Är det samma sak som att skölja ur maskinen då jag inte använder sköljmedel till nån av min tvätt?

Kan man tvätta blöjbyxorna på 90 grader också om det är IV soft eller IV cotton? Hur mycket är lite tvättmedel?
    Det är nog bästa lösningen, att tvätta annan tvätt i maskinen först. Då minimerar du risken att det finns sköljmedel kvar. Använd gärna extra vatten eller sköljning om det går, för dagens maskiner brukar vara så vattensnåla. Därför är det också extra viktigt att inte ta för mycket tvättmedel.

Flera vanliga tvättmedel funkar för blöjor. Vi använder Grummes oparfymerade (Obs! ej tvättsåpan, utan pulver).

Även blöjbyxorna tål 90-graderstvätt då och då.

Lite tvättmedel = ungefär en matsked. Du får prova dig fram lite.

PUL-påsar går att köpa på flera ställen och äger du en symaskin är et lätt att se egna.
  • m o e

telgebo: Babyheaven säljer "blöjklipp" av PUL, alltså färdigköippta bitar som är lagom att sy en blöja av. De borde vara bra även till mindre PUL-påsar. Om de är lite mindre funkar de ju perfekt till bindor senare.

På Wanoo tygblöjor kan du också köpa prisvärt material till blöjor, bl.a. PUL.

• m o e

Vi har haft hink med lock hemma till tygblöjorna. När vi hade skötbord i tvättstugan slängde vi blöjorna (utan bajs) direkt i maskinen i väntan på tvätt, men byter man i badrummet är det ju smidigt med hink med lock, för att slippa lukt.

PUL-påse hade vi med i skötväskan, att ta hem blöjor i när vi var iväg, och de använde vi även på dagis. Vi hade två stora som vi varvade mellan varannan dag på dagis. Då kunde den använda hänga hemma och vädras lite.

• m o e

telgebo: Jag tror att vaxduk är svår att få tät i sömmarna. När du syr i PUL-tyg ska du torktumla efteråt för värmen tätar de små hålen vid sömmen. Men jag tror inte det funkar på samma sätt med vaxduk.

• m o e

miljarden: Om man har pockets funkar det säkert, men vi har mest haft formsydda och då byter man ju bara själva innerblöjan. Då kan det bli väldigt vått om man lägger den i skötväskan eller mot något annat.

• m o e

Vi har rest med tyblöjor, både i Sverige och utomlands. Vi bodde på hotell i Karibien och använde rutvävda vikisar då. Pojken var så stor att han bara kissade i blöjan och dessutom kombinerade vi det med mycket toa. Varje kväll sköljde vi upp blöjorna med olivtvål (bra kvalitet) Och de torkade blixtsnabbt på balkongen.

När Lillebror var 2 månader var vi på Sverigeresa i en dryg vecka. Då körde vi med IV och blöjbyxa. Vi hyrde en lägenhet de första tre dagarna och då bokade vi tvättstugan på avresedagen, så vi kunde tvätta alla blöjor. Då räckte de en omgång till (tror vi hade med 18 st eller nåt). tyvärr var det i minsta laget, för sista dagen fick vi åka och köpa engångs för att tygisarna inte skulle räcka.

Det är dyrt med engångsblöjor utomlands och det är stor risk att de innehåller parfymer och sånt.

Vi har dock använt engångs på flygresor, dels för att det är svårare att byta blöja på en trång flygplanstoa och för att slippa diarrékatastrofer och bli sittande med luktande blöjor.

I många länder i Asien är det mer vanligt med tygblöjor och det är dessutom billigt att lämna in tvätt på tvätteri. Jag tycker det är enkelt att resa med tygblöjor. Åker ni dit det är varmt kan ju barnet vara mycket med rumpan bar (eller med bomullsbyxa), så spar man både på blöjor och den lilla rumpan.

• m o e

Det är ju lite resår fram och bak i pockets också, så de går att dra upp som byxor.

• m o e
    Cornellia skrev 2011-10-24 22:31:15 följande:
    Hej alla experter.

Jag tänkte beställa en tygblöja (AIO) från Myllymuksut för att börja testa det här med tygblöjor lite.

Men jag stöter på problem direkt, vilken insida bör jag välja? Det finns tydligen 4 st, Bambufrotté, Coolmax, Microfleece och kuivaliinaneulos (vad nu det är?), men jag vet inte fördelar och nackdelar med dom olika materialen, någon som kan guida lite?

Generellt kan man säga att naturmaterial blir mer vått än syntetiskt material, så bambun känns våtare mot huden än coolmax och microfleece (översätter kuivaliina neulos på google translate och får det till "torr trasa i trikå" typ, vilket borde innebära någon slags bomullsblandning, men helt säker är jag inte).

Bambu har däremot fördelen av att vara just naturmaterial (vilket är snällt mot huden) och är anitbakteriellt. Ett torrare material är ju iofs också snällt mot huden.

Vill man att barnet ska känna att det har kissat brukar man välja naturmaterial, men om man inte är ute efter den funktionen är det ju bättre att välja ett så torrt material som möjligt. Coolmax är nog det allra torraste. Det liknar material som finns i träningskläder.
  • m o e
    Loreena skrev 2011-10-26 08:12:25 följande:
    Tjoho! Jag är gravid! :D Till sommaren får vi förhoppningsvis en pluttis till!

Grattis!!
  • m o e
    MiniMillan2011 skrev 2011-11-09 07:10:08 följande:
    Jag är frälst! Har bara haft tygblöjor några dagar men jag fattar inte att jag inte började tidigare!!!!

Kul att läsa!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24