telgebo skrev 2011-09-01 14:40:40 följande:
Oj finns det sånt tvättmedel i vanlig affär som ICA utan tvål? Jag kommer ju till en början använda vikblöjor och det är ju 100% bomull så det ska ju tåla tvätt på 90 grader.
Jag använder inte ens sköljmedel till min egen tvätt och jag delar tvättstuga men nån möjlighet att tvätta ur maskinen innan jag tvättar min vet jag inte om jag hinner då man bara har 4 timmars tvättid per gång. Kan man tex tvätta vanliga kläder först i maskinen och sedan efter det fylla på med viklblöjor, blöjbyxor och handdukar tex? Är det samma sak som att skölja ur maskinen då jag inte använder sköljmedel till nån av min tvätt?
Kan man tvätta blöjbyxorna på 90 grader också om det är IV soft eller IV cotton? Hur mycket är lite tvättmedel?
Det är nog bästa lösningen, att tvätta annan tvätt i maskinen först. Då minimerar du risken att det finns sköljmedel kvar. Använd gärna extra vatten eller sköljning om det går, för dagens maskiner brukar vara så vattensnåla. Därför är det också extra viktigt att inte ta för mycket tvättmedel.
Flera vanliga tvättmedel funkar för blöjor. Vi använder Grummes oparfymerade (Obs! ej tvättsåpan, utan pulver).
Även blöjbyxorna tål 90-graderstvätt då och då.
Lite tvättmedel = ungefär en matsked. Du får prova dig fram lite.
PUL-påsar går att köpa på flera ställen och äger du en symaskin är et lätt att se egna.