• betula

Tygblöjetråden 24

Loreena skrev 2011-09-01 14:32:17 följande:
    Jag tycker att det verkar vara en bra idé! Jag funderar också på att beställa hem tygbindor för att komplettera menskoppen med.

Jag använder hundpåsar och lägger blöjor i skötväskan i. Oftast kissar bara sonen när vi ska iväg ändå så då kan jag använda påsen till att plocka upp efter hunden med sedan, så inget slöseri här inte! :) Annars är säkert en PUL-påse både fint och smidigt! Det kanske även går att sy en liten vattentät påse själv annars av tex. en vaxduk eller dyl?  Har för mig att imse vimse har färdiga Pul-påsar annars och så har jag sett att de säljer på babykind.
    Frågan är ju vilka bindor man skall våga satsa på dock...

IVs pul-påse är större än jag tänkt mig. Bajspåsar är det det kommer bli här annars, men känner jag mig rätt lär påsen slängas sen när man kommer hem :/ Och det är ju det jag vill undvika... Annars ä ju bajspåsar oslagbara till ALLT! Vet inte hur mkt svamp vi plockat i dessa påsar tex ;)
  • betula
    llotta skrev 2011-09-01 15:18:14 följande:
    Jag gillar IV tygbindor/trosskydd och använde dem de sista veckorna av avslaget. Har använt trosskydden tidigare då min p-pillermen var så pass liten att de räckte. Har alltså ingen uppfattning om hur de klarar stora mängder blod, men de är bra för alla erfarenheter jag har. Och om man ändå använder tygblöjor är det ju himla smidigt...
    Ok, det låter ju positivt. :) Kanske skall satsa på ett av deras 3-pack till o börja m o känna om det funkar. Går ju att kombinera m engångs med.
  • betula
    Tygtiiger skrev 2011-09-01 15:58:13 följande:
    Imses är ok men babyheavens är kanon!
    Var hittar man dem till bäst pris?
  • betula
    telgebo skrev 2011-09-02 23:53:49 följande:
    Frågan är bara hur jag göra under perioden med avslag för det pågår ju i veckor.
    Jag hade en tanke att börja med menskopp när mensen kommer tillbaka, men jag blir osäker om även en sådan kan ge klåda och man kan ha den på slutet av mensen när man inte blöder på mycket och även vilken storlek man ska ha på en sådan.
    Jag tycker menskoppen är super just för att den inte ger nån klåda, inte torkar ut och funkar att använda om man bara har flytningar till och med! Jag har bara behövt tömma min 2 ggr per dygn och använder den hela vägen in i slutet tills flytningarna inte är det minsta missfärgade längre. Får "panik" av trosskydd och bindor som gör allt slemmigt & svettigt samtidigt som slemhinnorna blir irriterade.
  • betula
    telgebo skrev 2011-09-03 01:00:36 följande:
    Jo jag vill testa menskopp och se men hur vet man vilken storlek man har och ska man inte ganska så okej knipmuskler där inne för att hålla den på plats?

Förlåt OT från ämnet.
    Jag hade lite problem att hitta storlek/modell och fick prova två olika innan jag hittade en som satt bra. Men jag komme ju antagligen få byta storlek nu efter att jag fött barn. www.amandasintima.se/prismodell.html Där finns några modeller och storlekar samt vilken som rekommenderas till vem. :)
  • betula

Var hittar man billiga (m tanke på porto oxå) snappis att köpa på nätet? Pratas en massa om dem, men jag har då aldrig stött på dem i nån shop jag handlat i :/

• betula
    Viena skrev 2011-09-16 14:25:04 följande:
    Hej tjejer Skrattande

Vill dela med mig av denna vikning, som jag blev tpsad om av finska tygblöje-användare! "Superdraken" kallar de den för.

Testade vikningen med en normalstor vikblöja och det blir ett nätt litet paket som jag tror borde passa bra på en nyfödd/liten bebis. Tycker snibbarna blir mer lagom långa än när man t.ex. viker origami/triangelvikning.

Dessutom tycker jag om att det blir så tätt kring beisen lår när man viker in "bajsfångarna" i slutskedet.

Instruktionerna är på finska, men jag kan gärna översätta om nån är intresserad. Annars är nog bilderna ganska tydliga också.

Här är länken:

ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija
    det där skall vi kanske testa. har inte sett en drakvikning sättas på ett barn innan o då inte rriktigt förstått den, men det ser ju bra ut
  • betula
    Viena skrev 2011-09-19 09:35:04 följande:

Ja, den är faktiskt riktigt enkel! Visade den för min man och han klarade den på första försöket Flört

Här kommer en översättning, bild för bild:

Superleija = Superdraken

Bild 1 : Öppnad vikblöja

Bild 2: Vik in två av sidorna mot mitten. Till en nyfödd kan du vika in mer och till en större bebis mindre. I detta moment avgör du blöjans bredd (=midjemåttet).

Bild 3: Vik kanterna en gång till mot mitten, så att blöjan får formen av en spetsig triangel.

Bild 4: Det lönar sig att lägga kanterna lite omlott (ett par cm), så att det inte blir ett glapp i mitten.

Bild 5: Vik upp den nedre spetsen. I detta moment avgör du blöjans längd. Du kan behöva experimentera några gånger innan du vet vilken längd som passar i olika blöjskal.

Bild 6: Vik ned den övre spetsen.

Bild 7: Vik in den ena sidans mittersta del mot blöjans mitt. Detta moment gör böjan tätare kring bebisen lår.

Bild 8: Gör likadant på motstående sida. Nu formas en fåra i mitten och kanterna fungerar som ”bajsuppfångare”.

Bild 9: Lägg bebisen på blöjan och vik upp den främre kanten över bebisens mage.

Bild 10: Vik sedan sidorna över den främre kanten.

Bild 11: På det här sättet blir vikblöjan tight kring låren, utan att strama åt eller skava.

Bild 12: Fäst gärna med en snappi, så hålls blöjan bättre ihop, oberoende av vilket skal du använder.

och där fanns en översättning, toppen :)
  • betula

Våran son kom den 13/9, men hamnade på neo/iva pga andningssvårigheter, så vi har inte kommit igång m tygisar ännu (ha haft annat att tänka på). Nu känns det som att det börjar bli hög tid att försöka få till det, men blöjbyten är verkligen inte grabbens favoritaktivitet så jag drar mig för att ge mig på att lära mig tygisar :/ Vi har både vikisar, AIO, pockets mm så något borde ju funka... Men jag tror att både AIO o pocketsen är lite stora och då skall jag till o lära mig vika då :P Snappis tänkte jag främst om han skulle få ligga i enbart vikis utan tätt skydd och "lufta" lite mer en stund. Helt naken vågar vi inte riktigt då han raketbajsat på mamma, golv, inredning ett antal gånger redan...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24