Inlägg från: Nillan77 |Visa alla inlägg
  • Nillan77

Tygblöjetråden 24

Jag vet att det diskuterats om tygblöjor på jysk innan och då kom det fram att de inte fanns på jysk i Sverige utan bara i Danmark.

• Nillan77
    Pulp skrev 2011-02-15 12:25:01 följande:
    Jag åker och kollar någon dag på Jysk ändå...

De vikisar från imse vimse som jag har spanat in är 75x75cm efter tvätt står det och väger 85 g. De ska enligt annonsen passa från nyfödd till ca 5 månader. Är de för stora alltså?
    Jag tyckte att de funkade jättebra på min pojke som vägde 3020 när han föddes.
  • Nillan77

Jag har fått lämna tillbaka 4 st Papoose för att lamineringen släppte. Två har jag kvar och de fungerar jättebra!

• Nillan77

När jag har ImseVimse Aio på min pojke på natten stinker blöjan kiss på morgonen. Det stinker innan man ens hunnit öppna upp den. Jag tvättar bara med en tesked tvättmedel i förtvättsfacket och sedan yes diskmedel i huvudtvättsfacket. Jag kör även med ätticksprit i sköljfacket. Kan det då bero på tvättmedelsrester? Eller kan han ha väldigt starkt luktande urin? Vad göra?

• Nillan77
    knytis skrev 2011-03-31 14:13:14 följande:
    En liten fråga, har någon provat en blöja som heter papoose el babyland? Det går fullständigt inflation i dem på bla tradera, på e-bay säljs de superbilligt. Undrar om de är prisvärda? I en del svenska annonser står det att de har bambufleece närmast babyns rumpa, andra skriver microfleece, på e-bay står det polyesterfleece, är det någon som vet vad de är sydda av eller vart de kommer ifrån? Alla gör ju lite olika men jag vill helst inte ha konstmaterial mot barnets hud, tänkte att om de förövrigt är prisvärda kanske man kan använda dem med ett flanellinlägg... eller vad tror ni?
    Jag köpte ett fyrapack av Papoose, men fick reklamera två för att lamineringen på pulen släppte redan i första tvätten. Fick två nya och det hände exakt samma sak med dem. Jag har två som fungerar av sex provade. De är rätt små tycker jag, men har aldrig läckt.

Inuti blöjan står det:
    Outer material: 100% Polyester waterproof PUL
    Inner material: 100% Polyester Micro-polar fleece
  • Nillan77
    miljarden skrev 2011-04-01 18:08:55 följande:
    Finns det några blöjor som är lite smidiga att ha i skötväskan om man är ute och ränner?
    Flips tycker jag är jättesmidiga! Man byter bara inlägget och behöver inte vika något. Sitter bra! Nackdelen är att det inte går att köpa dem i Sverige och det är svårt att hitta någon i England som säljer dessa till Sverige också. barnshop.se kunde dock förut ta in på specialbeställning. Jag vet dock inte om de gör det nu med.
  • Nillan77
    johlinn skrev 2011-04-01 20:11:26 följande:
    jag använder till 99% bumgenious pockets och är nöjd! Karborren slits men är förvånandsvärt bra att fästa i även om den ser sliten ut. Jag gillar att de ger steglös justering då mitt barn pendlar mycket i vikt, så vi kan justera storlekarna mer än med knappar. Det och att det går supersnabbt att sätta på blöjan, att de torkar fort och fungerar bra både hos barnvakter, hemma och på dagis gör att de är våra favoriter Plus att deras inlägg är det jag testat som suger upp överlägset mest vätska!!
    Använder du dem på natten också?
  • Nillan77
    gedansk skrev 2011-05-14 13:44:49 följande:
    hej

Jag har en påse so man har för tvättsortering somär i ett plasttyg med blixtlås som jag sköljer ur med diskmedel alt såpa. Jag tvättar mina tygisar var annan dag ( har tvillingar) i 60 grader och ibland i 95 men lite tvättmedel och  ibland lite ättika eller citron i sköljfacket.

Har dock inte hittat några blöjor/inl som klarar natten så kom gärna med tips och vilka som kan vara bra till dagis.
    BumGenious pocket funkar bra till min grabb som är snart 1 år och 3 mån
  • Nillan77
    Kallfront skrev 2011-05-15 15:00:09 följande:
    Nu har vi kommit igång lite med tygisar här. Beställde Bumgenius, men bara sex stycken för att prova så vi kan ju inte köra på heltid. Nu ska vi dock köpa fler och jag undrar därför om Fuzzibuns är lika bra som Bumgenius? Tycker att BG är toppen!

Gillar inte riktigt kardborre och föredrar knappar, men därifrån jag bestället finns inte BG med knappar. Endast FB. Någon med erfarenhet av dessa?

Har även kollat på Poops, men de finns inte i lager nu och vi har lite halvt bråttom om att få hem blöjorna i och med att vi ska ut och resa snart.

Vill alltså ha pcoketblöjor och emottager gärna tips på andra bra märken.
    Här säljer de Bumgenious med knappar: http://www.barnshop.se
  • Nillan77
    caromell skrev 2011-05-29 09:54:12 följande:
    Ni som använder BG Flip, jag har köpt en sån blöja och börjat testa lite smått. Min bebis är bara tre månader och flipen funkar ju som förväntat inte till amningsbajset, men eftersom hon bajsar en gång per dygn så kan jag använda den till kissblöjorna däremellan. Har tyckt att de är väldigt smidiga och tror att de skulle kunna funka bra när hon blir äldre, till dagis och barnvakter. Men det jag undrar är om det inte blir något problem att det inte finns något "poo fence" dvs någon extra kant vid resåren runt benen som kan fånga upp bajs? Känns som att de lätt kan läcka? Men det kanske inte är något problem när bajset får en annan konsistens?
    Häromdagen hände det också att  "flärpen" bak som ska hålla fast inlägget blev blött. Ska ytterblöjan verkligen kunna bli det? Kan jag ha gjort något fel?   
    Vi använder BG-flips på dagarna och BG pockets på nätterna. Fungerar jättebra! Ingen av dem läcker. Vår son är 1 år och 3 mån
  • Nillan77
    gedansk skrev 2011-06-01 09:18:22 följande:
    Hej

Bostar du blöjorna på natten? ska själv köpa in ett gäng BG ( en vännina ska till USA så hon ska köpa till mig). Jag har även kollat på inlägg men det verkar finns endast hampa. BG flips är det pocketvarianten? Mina barn är i samma ålder som din son och dagis har varit positiv till tygblöjer så länge de har att byta med. De byter två gånger per dag men kunnde byta en extra gång om det behövdes. Så nu tänkte jag testa ut det smidigaste och bästa alternativet för dem och mig.
    Ursäkta att svaret dröjt... På natten använder jag nu två ordinarieinlägg (alltså onesizeinlägget som är knappar på). Till för bara ett par veckor sedan använde jag ett onesizeinlägg och ett newborninlägg tillsammans.

BG-flips är inte pocket. Det är en blöjbyxa och ett löst inlägg. När man byter blöjan byter man inlägget men använder blöjbyxan flera gånger.
  • Nillan77
    orion x skrev 2011-09-05 18:44:34 följande:
    Någon som testat pockets från alvehamns?

Jag har gjort. På min son passade de inte alls. Satt konstigt och ytan var så blöt att han blev röd. Inget staydryskikt alls. De var jättefina, men nej tack. Jag vill inte att han ska ha så blött tyg direkt mot huden.
  • Nillan77

Apropå tygbindor. Mina favoriter är helt klart Babyheaven!!! Mycket bättre än Imses och ecosoft eller vad de heter. Har även en från alvehamns och den är bra den med, men lite bylsigare. Och så har jag några från mjuka under också. De är med jättebra!

• Nillan77

Alvehamns pocket har jag provat. Jag tyckte att tyget som är mot huden blir alldeles för blött. Så blött att mitt barn inte klarade av dem. Ingen fuktspärr mot huden alltså. Passformen stämde inte heller med mitt barn. Vikblöjorna på Jysk är så små att barnet snabbt växer ur dem. Beror på vilken vikning man använder i och för sig. Jag tycker att Imses är helt suveräna. De är mer kvadratiska också. Större suger mer mjuka.

• Nillan77
    Palsternacka skrev 2012-01-16 12:36:00 följande:
    Nu har jag gjort vatttentestet på alla våra fleecefiltar (nya såväl som gamla) och ingen av dem släpper igenom vatten! Ska man behöva köpa dyra fuktspärrinlägg iallafall? Hur gör ni andra?

Prova gnugga ordentligt med yes diskmedel och tvätta igen. Den kanske har täppts igen av sköljmedel.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24