Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

Nu har jag grävt i förrådet. En hel flyttkartong med tygblöjor - det känns som om jag aldrig kommer att behöva tvätta

Spännande att se om det funkar lika bra den här gången.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Loreena skrev 2011-05-04 10:15:45 följande:
    Tygtiger
    Häng upp dem på tork mellan tvättarna om du vill tvätta sällan, så slipper du att de ligger och möglar.
    Vi har tvättmaskin i badrummet så jag satsar nog på en tygblöjetvätt var tredje dag iallafall, kommer antagligen att få köra en maskin tvätt om dagen om inte tvättbergen från två vuxna, en sexåring och en bebis ska hopa sig.
  • Tygtiiger
    krisztina skrev 2011-05-06 18:40:15 följande:
    Johlinn: Tack Glad då ska jag kolla upp det och tills dess så får han ha vanliga blöjor på natten..
    Billigaste inlägget för extra uppsugning är en mikrofiberduk - en vanlig mikrofibertrasa från ica eller jysk el dyl. Se till att vika in den ordentligt i limpan bara så inget av den ligger mot skinnet för det är INTE bra för huden.
  • Tygtiiger
    llotta skrev 2011-05-13 17:11:14 följande:
    Har precis kommit igång med tygisarna (FB) till dottern som är en månad nu. Då gäller det ju att då allt att funka praktiskt. Jag skulle behöva lite tips och idéer för hur man hanterar och förvarar använda blöjor i väntan på tvätt. Hur gör ni?
    Vi lade blöjorna i en hink med lock. När vår son var så liten som din så sköljde vi ur kissblöjorna - för kiss luktar efter ett par dagar - och bajsblöjorna sköljde vi av nödtorftigt med duschen. Amningsbajs är ju så löst. Sedan slängde vi dem bara i hinken och när det var tvättdags hystade vi in dem i maskinen på 60 grader, extra sköljning och mindre tvättmedel. Sköljde ur hinken. Ta-daa. Tvättade blöjor var tredje dag. (Använde vikisar och lite frottéblöjor där i början).
  • Tygtiiger

Nu har vi fått lillebror (18/5) och han har hunnit fläska på sig såpass att det är görbart med tygisar igen. De första två veckorna har vi kört med pampers. Hur i hela friden har folk råd med engångsblöjor?? De kostar ju lätt en krona styck (och då får jag ändå rabatt på vårt lokala konsum) och iallafall mina barn bajsar OFTA. Det går åt minst åtta blöjor per dag, oftast tio. 300 kr per månad i bara blöjor. Lägg sedan på de räliga våtservetterna. Om vi kan halvera vår konsumtion av engångsblöjor kommer det att kännas betydligt bättre för både miljö och plånbok. Men det känns lite bökigt att behöva byta ofta och det blir en klumpigare blöjbak. Pepp, någon??

• Tygtiiger

Vi har fått en storkissande son - han kissar fysiologiskt fortfarande, dvs han håller på det och sedan tömmer han hela blåsan (han lyckades kissa ner i vår tvättbalja häromkvällen och shit vad han kissar mycket!). Så två kissar så är en flanellvikis blöt från kant till kant - och han lyckas blöta ner våra ullrikefrottéblöjor en hel del också. Jag har faktiskt en fuzzi i stl small eller nb (köpt på extremrea för en femtiolapp) och den är verkligen liten och nätt och tål iallafall lika mycket kiss som en vikblöja - men jag litar inte riktigt på pocketblöjor när det kommer till raketbajs.

• Tygtiiger
    Jania skrev 2011-06-07 21:52:52 följande:
    (JA, det är mitt första barn och jag har inte köpt nån bruksanvisning/användarhandbok för pyttis alá Homo Sapiens)
    Å andra sidan så brukar aldrig bebisarna ha läst de där bruksanvisningarna heller...
  • Tygtiiger
    Mammato2 skrev 2011-06-26 20:00:01 följande:
    Sitter och kollar hemsidor utan för sverige undrar om ni kan hjälpa mig om jag är på rätt spår eller helt fel ute.

Dessa länkar det är till pocket blöjor va???

www.dhgate.com/coolababy-cloth-diaper-diaper-...

www.dhgate.com/10-diapers-10-inserts-babyland...
    Tänk bara på att om du handlar från amerikanska eller australiensiska hemsidor så måste du lägga tull och moms på priserna! Smartast att handla från sajter inom eu, UK har dessutom ingen moms på blöjor och pundet står lågt så det är ett bra tips.
  • Tygtiiger
    Mammato2 skrev 2011-06-27 19:57:47 följande:
    Vet du nån bra sida från uk som säljer tygblöjor??
    Jag har bara köpt från babykind.co.uk men de har funkat utmärkt och har ett bra urval! BumGenious säljs inte utanför UK tyvärr, det är något med rättigheter - de har bara rätt att sälja den inom uk. Men de har många andra pockets!
  • Tygtiiger
    betula skrev 2011-07-04 16:24:22 följande:
    Bebisen är beräknad till 5/9 och planen är att få det att funka m tygblöjor. Från början hade vi tänkt att enbart satsa på AIO för att få det så enkelt som möjligt, men nu har jag fått ta i ett antal väldigt billiga/gratis vikblöjor och tänkte köpa några blöjbyxor till för att kunna testa det med. Frågan är vad och vilka storlekar? Vi har 20 kushies AIO i sorlek upp till 6 kg tror jag, samt 5 bumgenious AIO som skall passa hela blöjperioden + typ 15 vikisar.

Billiga och bra blöjbyxor som ni tror kompletterar det vi har bra? Vilka storlekar är vettigt att köpa & hur många?
    Imses blöjbyxa Soft tycker jag är jättebra. Köp en stl NB att börja med till vikisarna (om du ska köra heltid så behöver du iallafall två). De ska man köpa nya för jag tycker de slits fort! Om du ska ha vikisar till nyfödd så kolla in "miriels magiska vik" i första inlägget i tråden. Nyfödda bajsar explosioner och då behöver man ha det tätt mot benen )
Svar på tråden Tygblöjetråden 24