• Krake

Tygblöjetråden 24

Tygtiiger skrev 2011-08-07 23:42:33 följande:
    Moltex finns här också, man kan beställa dem på nätet och de finns lite här och där. Såg dem i en butik i Helsingborg tex.
    Schysst! Ja, jag är nöjd med dem, men jag är nog ingen bra måttstock iom att alla engångs vi testat har funkat exakt lika bra - aldrig läckt eller varit något annat knas. Bara lukten och vetskapen om att man inte vet vad som finns i dem gör skillnaden för mig. Så jag kan liksom inte jämföra de ena med de andra...
    Moster, inte monster.
  • Krake

Att ha en hög vikisar som reserv är kanon när det tar tid att få det torrt. 

Moster, inte monster.
  • Krake

Jag sköljer aldrig... varför gör man det? Vi har en hink med lock och inga luktproblem.

Ang. fulla maskiner blandar vi tvätt, blöjor ihop med annat. Inga problem att få det fullt, snarare tvärtom... Sen har vi en nagot mindre maskin än standard också. Inte en pytte, men något nättare. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    SaltKatt, köp mer vikisar! De är ju jättebilliga och kan användas till så mycket (kräkslapp, solskydd, handduk, lindning, snutte). Du kan inte ha för många.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    kamelu skrev 2011-08-19 23:44:10 följande:
    Jag undrar hur ni gör på natten? Vår tjej på snart 5 månader sover väldigt bra vilket innebär att hon hinner kissa en hel del under en natt (byter aldrig blöja på nätterna). För tillfället använder vi engångs på natten och de är helt fullkissade på morgonen. Tidigare använde vi vikisar med ett extra flanellinlägg och Imse Vimses blöjbyxor i PUL, men särskilt när det var varmt tidigare i somras var hon alldeles rödprickig om rumpan på morgnarna, av fukten och värmen antar jag, trots inlägg mot röd stjärt.

Innan jag börjar experimentera - har ni några tips? Fler inlägg, i frotté kanske? Kliva upp mitt i natten och byta känns inte som något alternativ men jag vill gärna komma ifrån engångsblöjorna.
    Fortsätt testa, supersugande inlägg finns ju i olika varianter.

Eller nöj er med att ha tyg på dagen. Vi hittade aldrig något som funkade för vår storkissare en hel natt. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Mammato2 skrev 2011-08-19 23:18:17 följande:
    Jag måste fråga blöjpåse till tygblöjorna som man kan förvara dem i innan tvätt, det står att man kan tvätta den tillsammans med blöjorna men man måste väl ta ut blöjorna ur den??? Den är väl ingen tvätt påse??? Hur stora hinkar har ni, vart har ni köpt dem??
    Det räcker att du öppnar den så åker blöjorna ur. Du måste inte in med handen och gräva i kissblöjorna.

Vi har en vanlig pedalhink, typ 10 liter. Men den är i minsta laget. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Viena,

I början lär du vara tvungen att vakna på natten ändå. Vi hade tyg på natten första tiden och bytte då efter varje amning även nattetid. Så som jag upplevde det gick dag och natt  verkligen i ett första tiden. Snarare är det sen, när det finns en rimlig chans att få sova hela nätter, som det blir viktigt med en blöja som håller länge (t ex engångs).

Jag skulle dessutom alltid rekommendera att köra konsekvent med bara tyg första 1-2 månaderna. Då får man in rutinen. Börjar man med engångs och tänker sig att ta tygblöjor senare, blir det lätt så att det aldrig blir av.

Vi har haft itti bittis och tyvärr växte vår son ur dem redan vid ca 9 månaders ålder. Han är exakt genomsnittlig i sin kroppsstorlek... Jag gillade dem, men de räcker inte hela blöjperioden, iaf inte för oss. 
    Moster, inte monster.
  • Krake

Säger tvärtom om begagnade byxor, om det är ullbyxor det gäller. Inkissade och intovade ullbyxor är täta, nya läcker som såll och måste först tovas ihop. De vår son har använt har i flera fall varit på 3-4 barn innan.

PUL-byxor är säkert en annan femma, dock. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Jania skrev 2011-08-24 12:51:35 följande:
    Hmmm, men sköljer man inte bort det värsta bajset?
    Har inte vart inne på ett tag då Pyttisen bara är 9 dar. Så nu börjar jag undra om jag står och sköljer bort dyrbart vatten och tid i onödan....?
    Vet inte vad "man" gör.  Men jag gör det iaf inte. Amningsbajs hänger med rakt ner i maskinen, senare kan bajset 9 av 10 gånger stjälpas ner i toan. 1 av 10 gånger får man hjälpa till med lite toapapper.

Under amningstiden blir det gula fläckar, men de är inte farliga och försvinner sedan. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Jania skrev 2011-08-24 13:28:19 följande:
    Å du blandar ihop det hela med vanlig tvätt, typ sängkläder, utan problem?
    Japp. Inga problem. Vi tvättar all tvätt ihop, jag är inte så mkt för att sortera. Eller ok, om han ätit mycket majs och man inte fått bort allt kan det rasa ut majsskal ur tvätthögen sen. Men såå hemskt är inte det att det är värt de timmarna och pengarna det kostar att skölja.
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24