• Krake

Tygblöjetråden 24

Viena skrev 2011-08-24 21:14:25 följande:
    En annan fråga gällande vikisar. Tänkte först att jag helt skulle skippa dem, men nu verkar ju så många här använda sig av dem att jag funderar på att ge dem en chans Glad! Kanske det inte är så svårt som jag tror! Nu undrar jag därför

- Kan man använda vikisar i full storlek till en nyfödd? Eller ska man klippa dem mindre?
    - Vilken typ av vikning rekommenderar ni till en liten ammande bebis (tänkte sätta in vikisen i t.ex. IV:s softbyxa?
    - Hur gör man en limpvikning?
    - Räcker det med en vikblöja i ett blöjskal åt en liten bebis, eller brukar ni sätta in boosters/liners ockå?
    Vi har haft samma storlek på vikisarna hela tiden, antar att det är full storlek. Inga problem.

Jag rekommenderar i alla lägen "drakvikningen" då den är så enkel. Den är den tredje uppifrån på denna sida: www.abctidning.se/x0001v.html

Vi viker inte i förväg då denna vikning är busenkel och snabb.

De flesta verkar köra med bara blöjan, men vi har sedan han var 1-2 månader gammal lagt in extra inlägg. Vi lägger dem mitt på blöjan innan den viks ihop, så att vi liksom viker in inlägget i blöjan. Vi har en storkissare. Bara blöjan räcker inte många minuter. Men det lär ni märka hur det är för er! 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Telgebo, om du vill, kolla min presentation. Där har jag klistrat in mina åsikter och bästa råd om tygblöjor.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Ronjas mamma skrev 2011-08-26 22:55:21 följande:
    stod och pillade på tvättmaskinen i dag tror jag hittat ett bättre program får prova det nästa gång..
    Hur har ni andra gjort när lukten hängt i reält har inte provat det tidigare..
    Släng i innehållet i en påse bikarbonat ihop med tvättmedlet.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    telgebo skrev 2011-08-27 13:47:47 följande:
    Nu har jag varit in och läst på din sida. Vad jag förstod så rek du att man ska använda vikisar till nyfödda, men vet du någon enkel bra vikning för en novis som mig? Jag vill gärna ha så man kan förvika blöjorna så man slipper stå och vika vid varje blöjbyte speciellt på natten.

Räcker det med enbart en vikis på natten eller ska man ha i nåt annat då som flanell också eller?

Vilken blöjbyxa rek du?
    Vi använder drakvikningen, tredje uppifrån på denna sida:

www.abctidning.se/x0001v.html

Vi viker alltid in ett extra inlägg. Det kan vara lite vad som helst, en hopvikt flanellduk, ett särskilt inlägg, en extra vikis som man viker ihop till lämplig storlek, en liten handduk... Vi lägger inlägget mitt på och viker liksom in det i blöjan.

Vi har som sagt engångs på natten sedan han var 2 månader, så jag är inte rätt person att råda om natt-tygisar, då jag aldrig fått det att funka själv.

Mina favoriter är stickade ullbyxor. De är dyra, men vi har fått och fått låna. Ju äldre, desto bättre håller de tätt! Om du köper nya, måste du antingen lägga en kväll på att sitta och tova ihop dem med hjälp av vatten, ELLER så köper du en rejält mkt större storlek än du behöver, typ 90 eller nåt till en liten bebis, och kör i tvättmaskinen i 60 grader. Voila! En hoptovad byxa.  Eller så syr du busenkelt av kasserade ylletröjor:

ekofamiljen.se/yllebyxaavtroja.html 
    Moster, inte monster.
  • Krake

Ang. snappi: För vår del var det inget alternativ att köra utan. De underlättar det hela sååå mycket och kostar ju nästan ingenting.

Moster, inte monster.
  • Krake
    Telgebo,

Just, det är den. Det är korrekt iakttaget att den inte ger några långa snibbar som kan knytas. Vi använder alltid snappi. Vår son är väldigt ålig dessutom, så det är svårt nog att få på snappin ibland. Utan hade varit omöjligt.

Triangeln med binda är den vanligaste vikningen, varför undrar jag ibland, då den känns onödigt krånglig för min smak. Som jag förstår så viker man då oftast ett gäng i förväg och inte i samband med bytet.

Hur mycket och ofta din bebis kommer kissa är det ingen som vet. Det kommer du att upptäcka då. Dessutom kommer du att upptäcka att det är rätt skönt att inte behöva byta varannan timme om man inte måste Att ha extra inlägg är inte vidare jobbigt eller dyrt. Du kommer att se då om det behövs eller ej.

Ylle är värmeisolerande, och blir inte för vamt vad jag har upplevt. Vi har några olika ullbyxevarianter och jag väljer oftast den tunnaste om det är mycket varmt ute. Tror inte det är varmare än PUL eller fleece. 

Vår son är nu drygt ett år. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    telgebo skrev 2011-08-28 16:53:22 följande:
    Kaffemoster: Hur gjorde du under BB tiden för du skrev att du använde engångs på din bebis först efter 2 mån.
    Vi gick hem efter tre timmar. Hade blöjor med i väskan.

Annars, om man ligger kvar, är det ju inte värre än att man får ta med en tvättpåse och fler blöjor. Någon, t ex partnern, kan åka och hämta och lämna dem. 
    Moster, inte monster.
  • Krake

Att barnbecket inte går bort är en myt. Det var borta i en vanlig tvätt utan att lämna fläckar eller något.

Moster, inte monster.
  • Krake
    telgebo, för ett dygn är det ju inga problem att ta med blöjor och sen ta de smutsiga med hem. Blir det gud förbjude något knas som gör att ni måste stanna, är nog blöjmaterialet ett sekundärt problem.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    llotta skrev 2011-08-28 18:19:27 följande:
    Då är jag ärligt ledsen över att sprida myter! Sorry!
    Man vet ju inte förrän man testat. Och det brukar ju upprepas på alla tygblöjesajter etc. Jag hade gjort ett gäng "slit och släng"-blöjor av en gammal handduk för barnbecket, då jag läst detta. Men som sagt, det gick bort och dessa blöjor hänger väl med till nästa unge också...
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24