Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

Viena skrev 2011-09-16 14:25:04 följande:
    Hej tjejer Skrattande

Vill dela med mig av denna vikning, som jag blev tpsad om av finska tygblöje-användare! "Superdraken" kallar de den för.

Testade vikningen med en normalstor vikblöja och det blir ett nätt litet paket som jag tror borde passa bra på en nyfödd/liten bebis. Tycker snibbarna blir mer lagom långa än när man t.ex. viker origami/triangelvikning.

Dessutom tycker jag om att det blir så tätt kring beisen lår när man viker in "bajsfångarna" i slutskedet.

Instruktionerna är på finska, men jag kan gärna översätta om nån är intresserad. Annars är nog bilderna ganska tydliga också.

Här är länken:

ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija
    Den verkar ju enkel, gäller bara att minnas det i skallen också den dagen man står nyförlöst på förlossningen och ska ta på första tygblöjan

Var beställer man såna där snappi nu igen? Är leveransen snabb (BF om 5 veckor, men kan ju få tidigare)

Du får gärna översätta till svenska om du vill.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Hur många vikisar och blöjbyxor ska med räkna med kommer att gå åt på BB? Jag har om jag nu får tänkt stanna 3 dagar/nätter på BB.  Har inget minne av hur många blöjor som gick åt, använde engångsblöjor då.

Hur länge kan man använda vikblöjor på en bebis innan man går över till pocket eller AIO?

Det finns väl ingen kräm/salva/olja som man ev smörjer bebisen med som förstör/täpper till vikblöjorna väl?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Ingen som har svar på mina frågor?

• telgebo
    Jania skrev 2011-09-17 23:35:47 följande:
    Tror det är lugnt med salva mm om blöjorna är i bomull. Jag har inte upplevt att det skulle vara nå't problem i a f o allt jag använder är bomull.

Jag trodde att man kunde använda vikisar mer eller mindre hela blöjperioden om man själv å barnet vill. Själv hoppas jag dock på att ECa mycket å kör ju mycket med Ullrikes frotteblöja nu. Hoppas den funkar hela första året...

Hur mång blöjor du behöver kan jag nog inte säga mycket om. Men de som vet brukar ju säga att när man ammar är det normalt med ca 7 blöta blöjor/dag. Sen hur mycket de bajsar varierar ju, i början bajsar väl de flesta ganska mycket med det där becket.
    Min sambo kallade vår Pyttis för tandkrämstub ibland de där första dagarna eftersom hon på skötbordet plötsligt kunde klämma ut hur mycket beck som helst. Men det där är säkert med olika från barn till barn.

Nu är hjärnan trött ser jag då jag läser mitt svamliga inlägg....sov så gott å hoppas jag inte förvirrat dig istället.
    Jo jag kommer använda vikblöjor och det är ju 100% bomull vad jag förstått.

Har tänkt ECa också får se hur det fungerar.

Ha ha ha, tandkrämstub, det var en bra beskrivning, det är ju ungefär så. Tar nog med i stort sett alla vikblöjor tror jag ca 21 st så har 3 kvar när jag kommer hem om jag nu får stanna i 3 dagar på BB så får jag tvätta rätt så fort då när jag kommer hem.

Ditt inlägg är inte det minsta svamligt.Är själv helt slut och ska också knyta mig nu och lägga mig och sova.
  • telgebo
    Jania skrev 2011-09-18 18:45:35 följande:
    Hörrni hörrni....hur många ggr ska jag tvätta jysktvättlapparna innan jag har dem som blöjor?
    Undrar också.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Viena tack så mycket.

Det får inte plats med ett väggskötbord i badrummet/toan då?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 34 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Viena skrev 2011-09-19 22:43:35 följande:
    Nej tyvärr, badrummet är väldigt litet, vi bor i ett höghus från 30-talet.
    Ok.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 34 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Om man använder vikblöjor går de att få rena när bebisen bajsat beck i dom? Beck är ju verkligen svart gegga ju.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 31 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Tack för svar om beck och vikisar, har vart lite fundersam om man är helt knäpp som tar nya vikisar till becket men då kör jag på då.

Idag har vikisar inhandlats 3 pack blev det så nu har jag 36 st.
    Nu ska då blöjbyxor beställas. Ska jag köpa 3 eller 5 st? Och vilken strl när jag inte har en aning vad bebis kommer väga och hur lång? Hur länge brukar strl nb räcka?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 30 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-24 10:03:44 följande:
    Vi kunde använda NB rätt länge.. typ tills sonen vägde 7 kg. :) Du kanske kan köpa 3 i NB och 2 i small, så kan du använda den större storleken när de små ligger i tvätten?
    Jo det var så jag funderade men så började jag tänka om man klarar sig på 3 blöjbyxor räcker för strl 2 som är efter nb är väl small väl och dom kanske är för stora innan bebis lagt på sig.

betula jag vet inte om de är billigast men alvehamns har ju snappi.
    Är snappi nåt som man verkligen behöver?
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 29 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Tygblöjetråden 24