• loijsen

blodtryck graviditet

Blir snart prillig på denna bm. Känns som jag ska vara vårdgivaren istället för vårdtagaren....
    Mitt normala blodtryck är 60/90.
    Nu kollar jag igenom min journal och ser att de ggr hon mätt har det varit: 115/60 (v.10+6), 120/70 (25+3) och 110/70(v.28+2).
    Läser nu även att en blodtryckshöjning på 35 på det övre blodtrycket anses som stor ökning och att man inte helt kan gå på det måttet 140/90 när det räknas som högt om man är egentligen låg blodtrckare (som jag). Så varför reagerar inte denna bm på mitt förhöjda blodtryck (antar att det är som de flesta vårdpersonal för att spara sig tid..).
    Kan även tillägga att jag haft +2 protein i mitt urin utan hon ens reagerat och detta när jag läser att över +1 är inte normalt när man är gravid.

• Svar på tråden blodtryck graviditet
  • rosycheeks

men du har ju ett helt normalt bltr nu under grav. jag har precis som du normalt lågt bltr, ligger oftast på ca 90/55... under denna graviditet har bltr varit uppe i 130/85 vid i a f två mätningar (tycker även jag känt i kroppen under denna period att något var annorlunda). har samtalat om detta med bm, man gör inget åt det trots att (jag tyckt) skillnaden är stor. gränsen brukar vara 90 i undertryck och det är ju framför allt undertrycket man håller koll på. bm har aldrig ens mätt äggvita i urinen i samband med detta, jag har köpt hennes resonemang. Är i v 37 nu hade senast idag 110/75 vilket bm ansåg finfint.

men visst, man ska inte lita blint på vårdgivaren om man inte tycker att man känner sig hörd.

hoppas det ordnar sig så du slipper oroa dig mer, verkar inte riktigt som du har förtroende för dim bm.

• loijsen

Det är synd att barnmorskorna i detta landet inte inser att det är den personens individuella blodtryck som spelar roll och inte den gränsen som de har lärt sig (140/90) då givetvis en person med lågt blodtryck behöver en mycket större ökning än en med normalt för att klassifieras som sjuk.
    Nya rön säger att har det ökat med 35 så ska vårdgivaren reagera och göra utvärdering. Men tyvärr är även min BM väldigt "stenålders" och stirrar sig blind på gränsen hon lärt sig.

• Hanna36

Ditt blodtryck ligger iaf fortfarande inom helt normala gränser! Det ökar ofta under en graviditet, utan att det är farligt..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • loijsen

Jadå det gör det, det vet jag, även om det är något förhöjt, men tycker ändock att det är synd att med största sannolikhet går det runt gravida kvinnor med högt blodtryck utan att veta om det pga att deras barnmorskor stirrar sig blinda på en gräns som är avsedda för de med normalt blodtryck och inte för de med lågt blodtryck.

• snusmumrik531

LOIJSEN: Du skriver att nya rön säger att har man ökat med 35 så ska vårdgivare reagera.
    Men ditt bl.tr har fortfarande inte ökat med 35 - utan med ynka 10. Fr 60 i undertryck till 70.

Det är undertrycket du skall vara rädd för - övertrycket kan du påverka själv som jag skrev tidigare. Så när du har ett undertryck närmare 90 då kan du börja ifrågasätta alla varför dem inte reagerar. Inte förr.
    Ditt övertryck kan du NÄSTAN glömma bort/ bortse ifrån. Det är undertrycket som är det avgörande som ska ÖKA med mer än 30-35.

• LillaFlingan

tycker också att du ska sluta oroa dig ts!
    ditt bt är lågt!!!

140/90 är det som gäller...

är du så orolig och inte litar på din bm så föreslår jag att du ringer till förlossningen och ber att få komma in på en koll....

• plupp06

Tror inte heller du behöver oroa dig TS för ditt blodtryck. Ett normalt blodtryck varierar faktiskt ganska rejält beroende vilken tid på dygnet man mäter + yttre faktorer som stress/nervositet påverkar. Är du orolig tycker jag du ska boka en tid med läkare på BM mottagningen och diskutera igenom dina funderingar, inte meningen att du ska gå runt och vara rädd att något ska vara fel.

• lillaolga

Jag förstår din oro. Jag fick havandeskapsförgiftning med min första son. Den kom plötsligt i slutet av graviditeten, utvecklades till eklampsi och avslutades med ett katastrofsnitt.
    Detta är ju väldigt ovanligt och kommer säkert inte hända dig.
    Jag är nu gravid igen och är rädd för att få havandeskapsförgiftning igen. Nu håller dom som tur är ett vakande öga på mig och jag känner mig trygg med min barnmorska.

Och det är väl det som är viktigt, att man känner sig trygg och litar på sin barnmorskas bedömningar. Jag tycker att du ska kolla om du inte kan få prova en annan barnmorska som lyssnar på din oro. +2 i urinen är INTE normalt. Även om dom inte gör så mycket åt det i nuläget så är det ju skönt om dom pratar igenom det och kanske låter dig komma på lite tätare kontroller tills du känner dig lugn och trygg.
    Lycka till.

• kokos

Jag låg högt i undertryck min förra gravididtet och blev då igångsatt när jag var fullt gången. LÅg på 140/100 de 4 sista veckorna.

Nu är jag i vecka 29 och går på kontroller varje vecka. De har hittat protein vid två tillfällen och blodtrycket ligger runt 95-98 (undertrycket).

+2 i protein låter som en varning men blodtrycket kan du nog vara lugn över TS. Säg till din BM att du vill ha mer kontroller om du känner sig orolig!

• systersandra

2+ var kanske bara en engångsföreteelse (jag hade själv detta i början på grav,sedan var det 1or igen) .
    Viktigt är att kolla om det igen tycker jag,gärna dagen efter och morgonurin.
    vad gäller blodtrycket så kan graviditeten i sig vare en stressfaktor för kroppen som gör att blodtrycket stiger,det behöver inte alls ha med preeklampsi att göra.
    Men som sagt,be att kolla om urinprovet.Fort!

• plupp06
    kokos skrev 2010-03-22 07:24:24 följande:
    Jag låg högt i undertryck min förra gravididtet och blev då igångsatt när jag var fullt gången. LÅg på 140/100 de 4 sista veckorna.Nu är jag i vecka 29 och går på kontroller varje vecka. De har hittat protein vid två tillfällen och blodtrycket ligger runt 95-98 (undertrycket). +2 i protein låter som en varning men blodtrycket kan du nog vara lugn över TS. Säg till din BM att du vill ha mer kontroller om du känner sig orolig!
    Hade du högt böodtryck förra graviditeten utan att det utvecklades till havandeskapsförgiftning? Förra veckan hade jag 140/90, men det är ok enligt lmin äkare och medicin sätts in först när undertrycket närmar sig 105. Vid inskrivningen hade jag faktiskt hela 155/110 men då var jag även superstressad och nervös.
  • kokos
    plupp06 skrev 2010-03-22 13:44:49 följande:
    Hade du högt böodtryck förra graviditeten utan att det utvecklades till havandeskapsförgiftning? Förra veckan hade jag 140/90, men det är ok enligt lmin äkare och medicin sätts in först när undertrycket närmar sig 105. Vid inskrivningen hade jag faktiskt hela 155/110 men då var jag även superstressad och nervös.
    Ja det utvecklades aldrig glömde skriva det sorry.... Eftersom det låg så högt hela tiden gick jag på kontroller varannan vecka då. Nu går jag varje vecka på kontroll till BM för det höga blodtrycket började så tidigt och så har jag haft protein i urinen så jag är i kontakt med SpecMVC också. Känns så skönt när de har koll på en

140/90 är lugnt enligt min BM, men mitt undertryck brukar ligga på 98-100....
  • plupp06
    kokos skrev 2010-03-22 13:48:57 följande:
    Ja det utvecklades aldrig glömde skriva det sorry.... Eftersom det låg så högt hela tiden gick jag på kontroller varannan vecka då. Nu går jag varje vecka på kontroll till BM för det höga blodtrycket började så tidigt och så har jag haft protein i urinen så jag är i kontakt med SpecMVC också. Känns så skönt när de har koll på en 140/90 är lugnt enligt min BM, men mitt undertryck brukar ligga på 98-100....
    Skönt att höra att ett högt blodtryck inte alltid är synonymt med HF. Jag har ingen protein i urinen som tur är. Jag har precis blivit halvtidssjukskriven för mitt bltr känns könt att kunna vila lite mer.
  • kokos
    plupp06 skrev 2010-03-22 14:10:55 följande:
    Skönt att höra att ett högt blodtryck inte alltid är synonymt med HF. Jag har ingen protein i urinen som tur är. Jag har precis blivit halvtidssjukskriven för mitt bltr känns könt att kunna vila lite mer.
    Ja det är ju vila som är det enda man kan göra... Var också sjukskriven förra graviditeten från vecka 30. Nu är jag ju redan hemma på föräldrarledigt så jag försöker vila så gott det går
    Jag håller tummarna att du slipper proteinet och att blodtrycket håller sig i schack
Svar på tråden blodtryck graviditet