• Anonym (Pi)

Har någon tagit lån i mitt namn?

När jag tog min dator på avbetalning så fick jag hem papper på att dom gjort en kreditupplysning på mig och det var då jag upptäckte en sak.

Det stod att jag hade en boxer i mitt namn och det stod också "handelsbanken finans AB 7000kr"

Vad är detta?! Jag har aldrig antecknat något avtal med boxer och det här från handelsbanken, är det ett lån?!

Är det ens möjligt att någon kan göra så här utan min vetskap?

Fan vad arg jag blir!!

• Svar på tråden Har någon tagit lån i mitt namn?
  • Anonym (Pi)

Finns det ingen som har något svar, råd eller vad som helst!?
    Puff puff

• NadiaMi

Svårt att svara på för någon som inte har tillgång till mer info eller söksystem.

Ta kontakt med Boxer och Handelsbanken för att kolla vad det rör sig om, och har du inte själv skrivit på något bör du vända dig till polisen för att göra en formell anmälan.

• Anonym (Pi)

Okej. Ska ta kontakt med handelsbanken i morgon. Det där med boxer vet jag nu vad det är för något. Mina föräldrar har tydligen tecknat ett avtal i mitt namn. Trodde inte att det var möjligt att kunna göra så. Befarar att det är samma sak med dom där 7000:-

• NadiaMi

Tyvärr behövs det sällan mer än personnummer för att det ska gå att skriva avtal.
    Skickas allt in per post så finns det ju ingen som gör ID-koll heller.

Om det är dina föräldrar som har tecknat avtal i ditt namn borde du kunna bestrida det genom att göra en polisanmälan samt få en kopia av avtalet så du kan se vems handstil som använts när kontraktet har skrivits under.
    Eventuellt kan du bestrida avtalet utan polisanmälan, men om dina föräldrar inte har gjort något olagligt tidigare och erkänner så borde det inte bli några större följder.

Att anta att de ligger bakom båda är inte helt orimligt... Jag skulle nog ha samma misstanke.

• Anonym (Pi)

Att polisanmäla sina egna föräldrar är en skrämmande tanke, men de är väl det som måste göras :/ För inte tänker då jag låta dom skuldsätta mig.
    Tack för några bra inlägg..

• Anonym (tråkigt)

Tråkigt om det är som du säger, borde inte slarvas med leg och ordentligt kolla upp!
    Tex vi köpte från EM och nog vela de se legitimation innan vi skrev på avbetalning, toppen säger då jag, känner mig mer trygg!
    Usch, jag hade fått ont i magen i din sits!
    Hoppas det löser sig!

• Anonym

Oj, vilken jobbig sits. Inte vill man polisänmäla föräldrarna men inte heller dra på sig anmälningar.
    Om det är ett lån så måste det väl gå ganska lätt att se vem som fått pengarna. Antingen har det ju betalats till någons konto eller så har de hämtats ut kontant och då borde ju leg krävts.
    Lycka till 

• Anonym

Men om dom tagit ett lån i ditt namn så måste du ju ha fått papper på det o inbetalningskort för ett lån ska ju betalas , eller har dom betalat det oxå , detta låter konstigt.

• Anonym

Du hra ingen kredit eller ett konto typ ellos eller så ,? det kan oxå vara handelsbanken som är kreditgivare på sånt, eller ett visakort med kredit ?

• Anonym (Pi)

Nej, jag har inte fått några papper alls och inte har jag några krediter heller...
    Ja, detta är väldigt konstigt och jag tycker inte att det borde gå att göra så här.

• NadiaMi

Handelsbanken Finans AB skulle kunna vara en avbetalning eller en kredit och behöver alltså inte vara ett regelrätt lån.

Vad har dina föräldrar sagt om det hela?
    Försöker de försvara det de har gjort eller verkar de ångerfulla?

Undrar också lite hur de ens kunde komma på tanken att beställa något i Ditt namn istället för sina egna. Inte för att det är min ensak, men jag förstår inte hur en sådan tankegång får fäste... Speciellt inte om de aldrig har gjort något liknande förr.

Svar på tråden Har någon tagit lån i mitt namn?