• repa

klåda,lite svullnad under båda fötterna på min 2 åring?

vad kan detta vara hon sover knappt på nätterna för det kliar sååå under båda hennes fötter hon har nästintill panik vad kan detta vara???
    någon som vet?

någon sa något om halsfluss???? vet någon något sammanhang på detta? eller kan det va något annat konstigt som hör ihop med detta

• Svar på tråden klåda,lite svullnad under båda fötterna på min 2 åring?
  • Lillisen25

JA! Skabb!
    Jag slår vad nästan hur mkt som helst. Små barn får i hand och fotsulor oftast.
    Dottern hade det i händerna i somras.

Börja EJ behandling utan att fått ordinerat av sjukvården!
    Du får gärna inboxa mg om du vill.

• MrsNash

Kan det inte vara svamp då? även om man oftast får det mellan tårna tror jag alldeles säkert att det kan spridas över hela fotsulorna? Har du testat att googla fotsvamp eller skabb? Kolla vad det står, men skabb är ju mer som små bett väl?

• Lillisen25

Nej, skabben blir som ett helt område, så blev det iaf på min dotter.
    Hon hade också panik nattetid (nästan endast nattetid) för att det kliade så hemskt.

Bara en lyckträff att jag kom på vad det var själv (för enligt vc kunde det inte alls vara skabb, men bekräftades senare på hudkliniken efter att dom tittat med en speciell lampa och sett gångarna de gör i huden)

Reommenderar verkligen att ni tar tag i det nu, för symptomen går ändå inte över påengång när man gör behlandlingn, klådan kan sitta i flera veckor!!

TS: skriv gärna hur det går!

• svarten

har oxå en dotter 1 år och 8 mån med kliande fötter samt lite svullna som jag smörjer med cortinson samt mjukgörande varje dag innan hon ska sova med varierande resultat ibland hjälper det ibland verkar det inte alls. Har ingen aning om varför hon har kliande fötter, men jag har svårt att tro att det skulle vara skabb jag har ingen aning om hur det ser ut, borde det inte synas  på något sätt? Svamp, ja det kan jag tänka mig men det borde ju också synas på något sätt, eller? Jag ska till bvc nästa vecka och ska då fråga vad det skulle kunna vara. Om du TS får något svar på varför din dotter har kliande fötter så får du väldigt gärna informera om vad det var och hur ni gjorde med det, det verkar inte vara så himla jättevanligt, jag ställde en liknande fråga här i forumet för ett tag sen men fick inga svar alls. Hoppas att vi får svar på vad och hur vi ska göra med våra små kliande barns fötter.

• Lillisen25
    svarten skrev 2010-03-21 14:21:45 följande:
    har oxå en dotter 1 år och 8 mån med kliande fötter samt lite svullna som jag smörjer med cortinson samt mjukgörande varje dag innan hon ska sova med varierande resultat ibland hjälper det ibland verkar det inte alls. Har ingen aning om varför hon har kliande fötter, men jag har svårt att tro att det skulle vara skabb jag har ingen aning om hur det ser ut, borde det inte synas  på något sätt? Svamp, ja det kan jag tänka mig men det borde ju också synas på något sätt, eller? Jag ska till bvc nästa vecka och ska då fråga vad det skulle kunna vara. Om du TS får något svar på varför din dotter har kliande fötter så får du väldigt gärna informera om vad det var och hur ni gjorde med det, det verkar inte vara så himla jättevanligt, jag ställde en liknande fråga här i forumet för ett tag sen men fick inga svar alls. Hoppas att vi får svar på vad och hur vi ska göra med våra små kliande barns fötter.
    Det syns om det är skabb -men först om de tittar med lampa.. Dottern var röd och lite svullen på handflatorna, vilket höll i sig i veckor efter behandlingen, men mattades av eftersom..
    De sm haft säger att det är en hemsk olidlig klåda nattetid, så jag sätter huvet på att det är skabb!
  • repa

gör ett svar på till er som har svarat på mitt inlägg!

först ber jag om ursäkt för att jag inte har varit inne mer,datorn har varit ur funktion under en lång tid...

Jag frågade läkaren som hon varit hos  angående denna klådan (3gånger har vi sökt för det) om det kunde vara skabb och det trodde han inte,det gjordes en massa tester/blodprover på henne som skickades iväg men det visade inget tecken på någon infektion i kroppen...
    sista gången så fick vi en salva mot fotsvamp,då va båda hennes fotsulor ganska så vita/fjälliga som antingen kunde vara svamp eller att hon helt enkelt kar kliat "upp" huden så att den har blivit torr...
    denna salvan som va mot fotsvamp tyckte vi hjälpte vissa nätter men sen kunde vissa va som innan med mycket klåda så det va hur svårt som helst att veta så efter ca tre veckor av smörjande med samma resultat,ibland bra å ibland inte så bara det avtog och sen så har hon inte kliat mer...så antingen så va det svamp eller som vi sen kom på så i denna vevan så slutade hon med sina vinterstövlar...ett par kavat-stövlar som va ganska så varma så det kan ju oxå ha varit något med dessa...mycket mysko va det iallafall

Tack snälla ni för era svar!

Svar på tråden klåda,lite svullnad under båda fötterna på min 2 åring?