• Zixi

Vi som bor i Malmö och planerar, väntar eller fött barn - del 5

Vi som bor i Malmö och planerar, väntar eller fött barn - del 5

Nu är vi inne på vår femte tråd! Häng med vidare ni som varit med från början och välkommen alla som tillkommit eller hittar hit.

Tidigare trådar:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-1-3/m42641644-19.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m45251109-158....
    Del 3 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m47636227-233....
    Del 4 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m49592566.html

BIM-lista:

Vår promenadtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m50742980.html
    Juli - 2010
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 11:04
    Här samlar vi på tips om bra barnvänliga fikaställen, man kan ju aldrig fika för mycket

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m58179645.html
  • Svar på tråden Vi som bor i Malmö och planerar, väntar eller fött barn - del 5
  • Zixi
    älskarlivet81 skrev 2011-05-03 10:58:23 följande:
    LurvensFrö: ni gör så klart som ni vill, men det finns undersökningar gjorda som visar på att all inclusive inte blir billigare faktiskt. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med all inclusive hotell, men hoppas ni får en skön resa!
    Jag läste dock nyligen en artikel skriven om en som rest massor som rekomenderade all inclusive för barnfamiljer då fokus ligger på att komma bort från vardagen och inte på upplevelsen. Kan tänka mig att det är skönt att slippa tänka och att veta att alla måltider redan är planerade.

Sen hade jag inte heller valt all inclusive för jag gillar inhemsk mat och är dessutom både glutenintolerant och vegetarian så färdiga menyer och buffeer funkar i vilket fall inte för mig.
    2010-07-20 3040/50
  • älskarlivet81

Hig: ja,man reser av olika skäl. Vi är en barnfamilj men reser för att uppleva saker, att enbart ligga på en strand är inget för oss. Som sagt, vi är i Usa just nu, varit här 2 veckor och kommer hem om en vecka. Ingen bara ta det lugnt-resa, utan en upplevelse-resa.

• Niillis

Nu har även william kommit in på förskola... nu e det ju så att det var inte den vi ville att han skulle gå på fick på stensjögatan var det inte nån här vars barn som gick där? var den bra? dålig? har hört så mycket dåligt om den faktiskt... varför i allsin dar ska man behöva bestämma sig så fort de ska ha besked denna veckan så dumt
    har ringt förskolan ska gå o hälsa på imorrn vill inte bestämma något förrän jag tittat själv. på malmö komuns hemsida står det så här

"Tisdag, onsdag och torsdag arbetar alla med aktuellt tema i våra olika verkstäder mellan 9.00 och 11.00. Måndagar och fredagar arbetar vi med Rötter, fria verkstäder och husets aktivitet. Vårt mål är att alla barn ska vara ute minst en gång varje dag, året runt, i vår fina utemiljö. De stora barnen äter så ofta som möjligt sitt mellanmål ute och de små barnen får vakna i sin egen takt i lugn och ro och äter sedan sitt mellanmål inne.

Varje dag mellan 7.30 och 8.30 står vår frukostbuffé framdukad så att barnen kan komma och äta utan att behöva avbryta en aktivitet vid en viss tid. Klockan 11.15 börjar barnen sin lunch med ett "salladsbord" och 11.30 serverar vår kokerska en hemlagad lunch. Runt 14.30 äter de barn som är kvar sitt mellanmål, ute eller inne."

det låter ju väldigt bra iofs men  om inte barn äter salladsbuffe får de ingen lunch då? ska det vara spring på frukostbuffen? nu iofs kommer william inte äta frukost där som det ser ut

sen en annan sak inskolningen är den 22 augusti (dumt min skola börjar ju då!!) 

• Niillis

får panik här hemma vet inte om ja vill ha william in på dagis redan i augusti känns så tidigt men jag får prata med mannen också får vi gå till dagiset imorrn o se... sen känner ja lite nu kanske skulle valt dagmamma istället :/  36 barn på en avdelning känns fan mycket eller?  är det de normala? vi får se imorrn men om det känns som nu så kommer jag inte vilja sätta in william på dagis redan i augusti sån panik man fick liksom jag tycker hellre det ska kännas rätt än att jag sätter in han på dagis för jag ska gå klart de halvåret i skolan... det blir ju jobbigt ekonomiskt för min del för då får jag ingen inkomst alls... men william är viktigast :D

• slin

Hej angående tänder så har äntligen Nils fått sina två i ovan käken de två i under käken har han haft sen januari. Skönt nu kommer det blir så mycket lättare för honom och äta han som gillar att smaka allt vi äter :)
    Men de var besvärliga han har haft feber hela helgen och varit super gnällig och klägig i flera dagar hoppas det avtar nu när de har brutit i genom.

Man har svårt att hänga med själv tycker jag... Nils blir ett om två veckor känns helt overkligt!

De där med semestrar så tycker jag båda har sin charm ibalnd är det skönt att upptäcka sakre och åka ut på äventyr men i bland är det skönt att bara ligga och slappa vid en pol och få allt serverat. Ska man bara vara borta i en vecka så tycker jag nog att det sistnämda är att rekomendera :) 

• heavensangel

Jag ringde Dennis förskola idag. Vi fick ju plats från den 29 augusti men det vill inte jag. Så vi har skjutit på den till den 26 september. De var väldigt vänliga och tillmötesgående ;) vi ska dit och hälsa på i nästa vecka.

• heavensangel

Niilla: tänk på att om ni tackar neoj hamnar ni sist i kön och risken finns ändå att ni sen får plats på samma dagis. Man kan tacka ju och börja där men stå i överflyttning till ett annat dagis.

• FeliXia
    karolina106 skrev 2011-05-03 09:23:17 följande:

Så skönt - Elsa vaknade bara 4 gånger inatt, och nöjde sig med mannen alla gånger! Jag ammade 20 och sen 05.30!!!

En välkommen paus efter vad känns som en evighet av nätter med uppvak varje timme eller bröstet i munnen hela natten.

Jag vaknade iofs nästan varje timme ändå av gammal vanaTungan ute Men man sover ju ändå bättre.

Elsas nya grej är att hon jobbar stenhårt på att ligga på mage och amma....det går inte så himla bra, och ack vad sur hon blir när hon tappar taget.

Grattis!!
    Ett tips på mellanmål föresten: lättstekta matbanan-bitar. Litet mellis som det är, eller så kan man ha det som komplement till ngt annat man serverar. Dom blir perfekta runda bitar dom kan hålla, och tugga i sig om Elsa har börjat tycka det är kul att äta lite själv.
    16 juli 2010 kom hon vår älskade dotter, hon som gjorde bra ännu bättre!! <3
  • SailorGirl
    karolina106 skrev 2011-05-02 22:15:00 följande:
    Hon laddar kanske inför nästa språng då =) Visst är det skönt att få de där pauserna på dagen, även om man måste fixa med annat får man ändå en smula lugn.

Måste ju vara ännu mer full fart hos er, för Selma hade kommit igång med krypandet nu va?
    Ja och ståendet, så nu kryper hon i racerfart mellan olika ställen och ställer sig upp
    emelillen skrev 2011-05-02 22:47:33 följande:
    Loppan sover 2x2h om dagen fortfarande... 10-12 och 15-17 ca. Märkligt tycker jag, men väääldigt skönt. Detta funkar bäst när vi är hemma dock, i vagnen sover hon max 1h åt gången oftast.
    Sover 19-07.30 ca... Trött unge? Nåt man bör vara orolig över? Eller nej?

Hon har dessutom lärt sig gå nu! Vingligt, men fram kommer hon på torsdag blir hon ett... Jösses!
    Wow! Grattis till Stooora Loppan i förskott Ser själv fram emor ettårskalaset för vår Semla. Det känns som en viktig milstolpe

Grattis till Tsarga & Nils också
    karolina106 skrev 2011-05-03 09:23:17 följande:

Så skönt - Elsa vaknade bara 4 gånger inatt, och nöjde sig med mannen alla gånger! Jag ammade 20 och sen 05.30!!!

En välkommen paus efter vad känns som en evighet av nätter med uppvak varje timme eller bröstet i munnen hela natten.

Jag vaknade iofs nästan varje timme ändå av gammal vanaTungan ute Men man sover ju ändå bättre.

Elsas nya grej är att hon jobbar stenhårt på att ligga på mage och amma....det går inte så himla bra, och ack vad sur hon blir när hon tappar taget.

Skål för det! Sover Elsa på mage annars? Vill hon ligga så för att det är rätt sovställning, måntro? Mannen får komma och "docka på" Selma ibland när hon är för uppe i varv om kvällarna. Har hon sen väl fått tag, så brukar hon lugna sig.

Och resor - Ja, don efter person, men där ingår även livssituation, vilket påverkas av både ekonomi, livsfilosofi och vilka barn man begåvats med. Jag har åkt charter en gång och var inte alls förtjust i det, men det var ur det perspektivet jag hade då på av vad jag ville få ut av en resa. Nu känns det som rena drömmen, men om någon månad ska det nog gå att resa lite mer på samma sätt som förr igen, bara med annorlunda packning. Inte för att jag är värsta globetrottern (även om jag kan stoltsera med att ha gravidspytt i både Tokyo och HiroshimaTungan ute)
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och planerar, väntar eller fött barn - del 5