• Cia D

Är du lärare och "dagis"förälder? Se hit!

Jag undrar vad som gäller angående dagistider, dels under lärares förtroendetid som ju inte är schemalagd, och dels under loven. Det känns ju viktigt med någon sorts kontinuitet för barnet. Nå'n som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Är du lärare och "dagis"förälder? Se hit!
  • Ankissen

Jag är lärare och dagisförälder. Nu är jag visserligen fl med lillasyster, men Elliot har gått heltid på dagis innan hon kom. Vi har ingen rätt till dagis under våra tio timmar förtroendetid eller under loven. Han är där under vår arbetsplatsförlagda tid bara. Men det tycker jag är döbra, för då får jag ju mer tid med mina barn.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Cia D
    Ankissen skrev 2010-03-16 22:13:47 följande:
    Vi har ingen rätt till dagis under våra tio timmar förtroendetid eller under loven. Han är där under vår arbetsplatsförlagda tid bara. Men det tycker jag är döbra, för då får jag ju mer tid med mina barn.
    Tack för ditt svar! Kan det vara olika i olika kommuner, tror du?

När det gäller förtroendetiden så är ju den oxå tid då man förväntas arbeta, om än inte på arbetsplatsen. Folk som jobbar hemma har ju rätt till fsk, så varför inte lärare?

Och loven: blir det inte lite "hattigt" för ett barn att vara ifrån så länge som 1-2 veckor i taget? Barn till "icke-lärare" är ju sällan ifrån mer än några dagar i sträck. Tycker man borde få ha dem några timmar i veckan iaf.
  • MorMargit

I vår kommun gäller arbetstid/studietid och restid, utöver det får man inte ha barnen på dagis. Våra barn har varit lediga alla lov inklusive minst 9 veckors sommarlov. Min man har sen semester så även om jag börjar jobba vecka 33 så har barnen varit hemma någon vecka efter det också.
    Helt underbart med lång ledighet att få rå om varandra på! När barnen var riktigt små så gick vi och hälsade på dagis några gånger i slutet på sommaren för att dagis-starten inte skulle komma som en chock och under jullovet var vi på besök på dagisgården någon gång.
    Förutom de vanliga omställningsproblemen, som alla får, barn som vuxna, efter en lång ledighet så har det aldrig varit några problem. Tvärtom! Det är ju den strålande fördelen med att jobba som lärare att man får lov med sina egna barn och kan få rå om varandra i vardagen på ett sätt som många andra familjer sällan får chans till. Jag skulle aldrig vilja lämna mina barn på dagis på loven! Tiden går så fort och det är inte så många år man har chansen att rå om varandra så fullständigt.

• Cia D

Ja, ok loven är en sak, o kan man bara hålla kontakten m dagis så inte varje nystart blir jobbig...

Men förtroendetiden är ju arbetstid!

• Ankissen
    Cia D skrev 2010-03-16 23:32:44 följande:
    Ja, ok loven är en sak, o kan man bara hålla kontakten m dagis så inte varje nystart blir jobbig... Men förtroendetiden är ju arbetstid!
    Nu går ju drevet att vi ska ha 40 timmars arbetstid och semester, så har du riktig tur kanske de hinner ändra vårt avtal innan ditt barn ska in på dagis.. ;)
    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Bagera3

jag lärare, och arbetat på förskola!

En väldigt konstig fråga tycker jag!!!!

Alla mina kollegor och jag själv är överlyckliga över att ha den förmånen att kunna hämta vid typ 15  flera dagar och sedan göra förtroendetiden på kvällen?? Och vilken lyx för våra barn att ha loven, som faktiskt alla barn behöver, fast andra inte kan vara lediga som vi..Kontinuitet handlar inte om några futtiga lov, förskolepersonalen brukar dessutom dra ner på verksamheten sommar, jul, sport och påsklov för de försöker få lite ledigt med sina barn, så om du är riltig lärare och kan pedagogik så var detta en konstig fråga!

• Cia D

Ok, jag är väl konstig då...

Gillar inte att ha jobb hängande över mig på kvällarna o kommer dessutom måsta lägga mig max en timme efter sonen för att jag måste upp så tidigt, så hur ska jag hinna jobba då!

Vi är ju lediga på loven just för att vi jobbar 45h/vecka, så då borde vi åtminstone ha rätt till fsk den tiden. Kommer dessutom jobba halvtid till att börja med, o då handlar det ju bara om 5h förtoendetid i veckan.

Handlar egentligen mer om principen än verkligheten, förresten!

• Jessa med 3

Jag är lärare och har tre barn i förskolan. Jag jobbar 70% och är ledig en dag i veckan och har en eftermiddag "ledig" i veckan - då jag gör förtroendetid. Förskolan vet att jag sitter hemma och jobbar då och vissa veckor hämtar jag tidigare - men detta är räddningen för mig! Nu gör jag ett bra jobb - och orkar vara närvarande med barnen då de kommer hem.

Att vara vaken ett par timmar varje natt med en 1,5-åring som har svårt att somna om då hon vaknat vid 2-3-tiden gör att jag lägger mig vid 21-tiden. Det är ganska svårt att hinna förtroendetiden efter att barnen lagt sig då!

• Jessa med 3

På loven är jag ju ledig - och då är självklart barnen det också!

• flingansnö

Det där är helt olika i olika kommuner. Där jag bor är det inget snack. Där får man ha barnen på fsk på semestern om man vill, ja kanske inte långa sommarsemestern men om man har strödagar får man ha det. Det är inte ens ngn som frågar. När jag jobbade som lärare gick sonen 7-17 som sina ordinarie tider. Sen var det inte ofta vi hämtade så sent som 17, oftare kring fyra, men just in case liksom. På loven jobbar ju dessutom många lärare, höstlovet tex.... och sommarlovet är ju mycket kortare för lärare än för elever.

• Takid

Jag har alltid sonen hemma alla lov och lägger förtroendetiden på kvällar/helger. Vi får dock ha honom där när vi behöver - även på lediga dagar, men det utnyttjar jag aldrig. Däremot har det hänt att jag gått in på nåt lov och suttit på skolan och jobbat undan allt som aldrig hinner och då har jag lämnat sonen på dagis med gott samvete .

• paloma84
    Bagera3 skrev 2010-03-17 12:44:51 följande:
    jag lärare, och arbetat på förskola! En väldigt konstig fråga tycker jag!!!! Alla mina kollegor och jag själv är överlyckliga över att ha den förmånen att kunna hämta vid typ 15  flera dagar och sedan göra förtroendetiden på kvällen?? Och vilken lyx för våra barn att ha loven, som faktiskt alla barn behöver, fast andra inte kan vara lediga som vi..Kontinuitet handlar inte om några futtiga lov, förskolepersonalen brukar dessutom dra ner på verksamheten sommar, jul, sport och påsklov för de försöker få lite ledigt med sina barn, så om du är riltig lärare och kan pedagogik så var detta en konstig fråga!
    Och jag tycker att det är väldigt konstigt att du som pedagog lägger personliga värderingar i en sådan här fråga!

Ts, undrar vad som gäller ang. sin förtroendetid och rätten till förskola under dessa timmar. Förtroendetid är arbetstid, vilket vi alla vet om. Sen om man förlägger denna på dagtid eller kvällstid är en helt annan fråga! Alla väljer utifrån vad som passar de själva och utifrån sin situation, eller hur? Så det är absolut inget konstigt att man faktiskt kanske vill förlägga sin förtroende tid på dagtid!

Sen att det känns otroligt fördelaktigt att man som lärare har möjlighet att kunna hämta sina barn från förskolan tidigare ska inte självfallet automatiskt nedvärdera de som väljer att arbeta på dagtid än kvällstid! Vissa kanske prioriterar annat, som att vårda sitt förhållande!?

Usch för dålig inställning!
  • Jessa med 3

Jag har förresten inte frågat - jag har bara berättat att jag jobbar hemma en eftermiddag i veckan - arbetstid sm arbetstid. Här finns det inte definierat att lärare absolut inte får ha barnen på fsk under förtroendetiden och det tror jag inte att det egentligen gör någon annanstans heller - däremot finns det nog en del som "tycker" en massa, men sånt är jag för gammal för att bry mig om!

• Tuffen

Jag är lärare. Jag har aldrig barnen på dagis under fötroendetiden, men jag förutsätter ATT jag får det om jag någon gång skulle behöva. Inte lätt att arbeta undan rättning av prov m.m. när barnen är hemma. Förtroendetid är faktiskt arbetstid!!!

• Kodia

Jag är lärare, och hade barnen på förskola den tid jag var på jobbet. Jag bestämde vilka tider jag ville ha som arbetstider, vilket var något mer än 35 timmar, och gjorde övrigt arbete hemma på kvällstid. Självklart har man rätt till barnomsorg hela sin arbetstid, men kan man ge barnen kortare tider på förskolan så är det ju bra, tyckte jag. På studiedager, kurser, utvecklingssamtal osv sade jag bara till några dagar innan att jag skulle hämta senare.

På lov var barnen alltid lediga.Jag tyckte inte att mina barn var på förskolan mer än andra. Många andra familjer hade en förälder som jobbade oregelbundet inom vården, jobbade deltid, var föräldralediga, el dyl. så vissa barn träffade jag nästan aldrig, för de var varken där på morgonen eller eftermiddagen. Många par löser det ju så att en förälder börjar sent och en slutar tidigt, och då får barnen inte så långa dagar.

• Cia D
    Tack för era kommentarer, ni som skrivit idag! Fick som ni själva märkte lite jobbiga kommentarer där ett tag, som fick mig att börja fundera på om jag är en dålig mamma{#lang_emotions_frown}. Men precis som någon skrev så vill man ju orka vara närvarande för sina barn när man är hemma, o man ska få bestämma själv hur man lägger upp den delen av sin arbetstid!

Se'n, som någon påpekade, så ville jag i första hand veta vad som gällde rätt faktiskt, o inte vad folk tycker!
  • Tuffen

Stå på dig, ts. Förtroendetid är inte tid där man ska pilla sig i naveln, det är som sagt var faktiskt arbetstid.

Svar på tråden Är du lärare och "dagis"förälder? Se hit!