• Cia D

Är du lärare och "dagis"förälder? Se hit!

Jag undrar vad som gäller angående dagistider, dels under lärares förtroendetid som ju inte är schemalagd, och dels under loven. Det känns ju viktigt med någon sorts kontinuitet för barnet. Nå'n som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Är du lärare och "dagis"förälder? Se hit!
  • Ankissen

Jag är lärare och dagisförälder. Nu är jag visserligen fl med lillasyster, men Elliot har gått heltid på dagis innan hon kom. Vi har ingen rätt till dagis under våra tio timmar förtroendetid eller under loven. Han är där under vår arbetsplatsförlagda tid bara. Men det tycker jag är döbra, för då får jag ju mer tid med mina barn.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Cia D
    Ankissen skrev 2010-03-16 22:13:47 följande:
    Vi har ingen rätt till dagis under våra tio timmar förtroendetid eller under loven. Han är där under vår arbetsplatsförlagda tid bara. Men det tycker jag är döbra, för då får jag ju mer tid med mina barn.
    Tack för ditt svar! Kan det vara olika i olika kommuner, tror du?

När det gäller förtroendetiden så är ju den oxå tid då man förväntas arbeta, om än inte på arbetsplatsen. Folk som jobbar hemma har ju rätt till fsk, så varför inte lärare?

Och loven: blir det inte lite "hattigt" för ett barn att vara ifrån så länge som 1-2 veckor i taget? Barn till "icke-lärare" är ju sällan ifrån mer än några dagar i sträck. Tycker man borde få ha dem några timmar i veckan iaf.
  • MorMargit

I vår kommun gäller arbetstid/studietid och restid, utöver det får man inte ha barnen på dagis. Våra barn har varit lediga alla lov inklusive minst 9 veckors sommarlov. Min man har sen semester så även om jag börjar jobba vecka 33 så har barnen varit hemma någon vecka efter det också.