Namnbyte
Tack för svaren. Skönt att höra lite hur andra tänker.
Blivande a-mor: Grattis till att vara på väg, oavsett hur långt du har kvar på din resa. Hoppas ni snart har ert barn i famnen!
När det gäller namnet så behöver det vara samma namn på flygbiljetterna som i passet och där står ju barnets ursprungsnamn. Vad gäller svenska myndigheter vet jag bara hur det fungerar när adoptionen ska igenom i tingsrätten här för att gälla i Sverige också, dvs när det är en sk svag adoption. Det var det i vårt fall.
För att namnändring ska kunna göras krävs att man är vårdnadshavare till barnet och det blir man i inte förrän adoptionen är godkänd i tingsrätten. Först då kan man ansöka om namnändring. I väntan på det kan man ju kalla barnet vid det nya namnet men i alla myndighetskontakter är det ursprungsnamnet som används eftersom det är det som står i folkbokföringen. Bland det första man gör när man kommer hem är ju att gå till Skatteverket för att folkbokföra sitt barn och få person-nummer. Det folkbokförs då under det namn som står i passet. Nu när vår adoption är godkänd i tingsrätten har vårt barn fått vårt efternamn men har kvar sitt ursprungs-förnamn. Om jag inte har fel för mig så kan man vid adoption inte ta bort ursprungsnamnet utan det blir ett extra förnamn. Man byter sedan tilltalsnamn och det blir det nya namnet... Rätta mig någon, om jag har fel...
Lycka till med allt!