Inlägg från: LisaHampus |Visa alla inlägg
  • LisaHampus

Hund med kraftiga furunkulos!

Hejsan!

För ett tag sedan fick våran hund kraftiga furunkulos på sina tassar, första gången var alla tassar drabbade. De var i höstas, han har fått en rejäl omgång till. Men nu försöker vi behandla vid första utslaget. I nu läget har han två bölder på framtassen. Var valet i kvalet å ringa vetrinären men när vi sköter de ordentligt och undviker påfrestande situationer så som gå i snön lägger sig bölderna lite. SÅ jag avvaktar lite!
    Någon annan här som har hund med kraftiga furunkulos?????
    Hur gick ni till väga vid första utslagen? Behandling?!
  • Svar på tråden Hund med kraftiga furunkulos!
  • LisaHampus

tack japps de är bara problem med våran hund, tyvärr. Vi tvättar med benzoyl peroxide ett scahmpo som ska verka i 10 min. Den funkar bra. Tyvärr får han ärr bildningar efter bölderna. USCH! Vi har satt in antibiotika när hans tassar har varit som värst. Den kortisonsalvan du pratar om är den på recept?

• LisaHampus

låta de vara går inte, för gör vi inget så får han bölder på varenda tass å mellan tårna framförallt å de gör att han inte kan gå.... å va är de för liv för en hund. så vi måste behandla honom. han har överkänslig mage, problem med öronen å de har han haft sedan han föddes. så allt hänger ihop är säkert en allergi men vet inte om man ska utreda eller bara behandla tassarna när dom blir så här.

• LisaHampus

Jag har en 5 år brun labbe. Han har som jag skrev innan magproblem, dvs han äter bara ett foder inga godsaker mer än två bitar ex skinka till sin dagliga medicin mot epilepsi... hans öron luktar nästan alltid illa men dom har vi börjat förebygga istället för att vänta på infektion.....

Har skickat avföringsprov men inget visade på de.. så de är trolgien en allergi, proverna visade på kvalster men enligt vet så betyder de inget kan vara vad som helst. våran vetrinär som vi går till nu är hud/allergi spec. hon tyckte vi skulle laga egen mat till våran hund för en foder diet. maten skulle bestå av ex struts, älg å ren. Men de kännde vi direkt att de funakr inte. vi bestämde då att vid nästa utslag ska vi ev prova vanlig rekomenderad foder diet som finns hos vetriänren. 
    Men ska jag vara riktigt ärlig så undrar jag hur långt vi ska gå?! Han äter redan dagliga mediciner mot ep, de känns ju jätte tungt att behöva ännu mera mediciner å kostnader på de... :( Men man vill ju inte tänka på nåt annat än att han ska bli bra igen.. 
  • LisaHampus

föressten tack för era inlägg å tips! e väldigt tacksam för de, intressant å höra hur ni andra har gjort!

• LisaHampus

de går inte eller går å går... men de är en stor hund 45 kg... till och med vetrinären förstod å sa att de blir himmla massa mat... vi ska testa diet foder om detta fortsätter å de verkar de ju göra tyvärr......

skinkan eller nåt liknande..en halv kötbulle... måste vi ha till  medicinen annars får han inte i sig sin EP medicin..... å de måste han annars får han anfall
  • LisaHampus

rottis77: Va är de för nåt?

iii: ja vi kör med royal sensibel eller hur de nu stavas.. hos sin uppföddare fick han doggy... de ger inte vi.... har i många år gett royal eftersom vi känner endå att vi har haft läget underkontrol... visst att han sätter sig å bajsar mycket men de är endå inte mer än va man kan leva med... men nu när tassarna kom så måste man göra nåt.. ja de är väl bara sätta igång å utreda.. FYYY jag måste erkänna att de känns skiit tungt att lägga ut med så möö pengar.. men hjälper de å bara byta foder är de ju kanon bra.. men visst som nån skrev... har man skaffat djur får man räkna med sådant.. men kan väl oxå erkänna att vi inte räknade med att få en hund med så mycket problem.. de har kostat hos sedan i höstas 6000 kr.... å de är klart de är ju ett måste.. men känns jobbigt.... vill ju att våran lille kille ska må bra :/
    ska kontakta vetrinären imorgon å se vilket foder vi ska testa.,. hon vet ju läget så kanske inte behöver ett besök igen.... nu har han ju bara två bölder å dom är underkontroll..
  • LisaHampus

rå mat samma som färsk mat... njae vet inte om jag vågar de... har prövat en gång han hade diarrre i två dagar efter de.... gav honom ris en gång som ska stoppa upp de gör jag häller aldrig om..

tack för er positiva inställning känns skönt :) int ealltid man får de här...
  • LisaHampus

har pratat med våran vetrinär nu. hon sa att viskulle testa hydrokortison först efter som han inte har så alvarlig i nuläget. hjälpte inte de fanns de annan salva som låg på recept som vi får testa isf....

• LisaHampus

Med tanke på Eddies andra problem tror jag inte stress är en faktur. Skulle blir väldigt förvånad. Utan tror nog att de är nåt mer i kroppen, en allergi.

Såg nu att han fått en böld till på andra tassen, har smörjt med salvan idag. Får se över helgen hur de verkar. Nu har  han tre va jag kan se men de är lite svårt å se dom då han har ärr bildningar överallt. ska kontakta hans uppföddare igen... 
  • LisaHampus
    Pikapika skrev 2010-03-19 07:24:13 följande:
    Nej, han var/är inte alls en stressad hund. En hanhund har dock, stressad eller inte, alltid en massa hormoner som far runt i kroppen och tar energi, så "kroppsligt" tog nog kastreringen bort en del stress och hjälpte indirekt kroppen att läka furunkulosen. Jag är iaf glad att han är symtomfri . Så jobbigt när de är sjuka .
    mmmm skojjar du... de har varit mycket med våran nu... man orkar snart inte mer problem. Men skönt att hans EP är underkontroll å medicinen funkar ...så vi ska nog få ordning på detta med hoppas jag...
  • LisaHampus

fick ringa vetrinären igen.. hans bölder är rätt rejäla nu.. men skulle smörja med salvan över helgen å höra av mig på måndag.... han verkar deppig, har säkert ont :(

• LisaHampus

Nu har vi börjat med utredning. ska börja med kortisen tabletter imorgon. först en hög dos sedan mindre å minder för att ställa in hur mycket han behöver....

kommer senare byte foder oxå....
Svar på tråden Hund med kraftiga furunkulos!