• Anonym (Förstoppad)

Konstant förstoppning sen förlossning. Nervskada?

Hej!

Har nån något bra botemedel mot besvärlig förstoppning? Hade förstopning och trög mage hela graviditeten = normalt med graviditetshormoner. Fick baby på försommaren och sen dess har förstoppningen hållit i sig. Förlossningen var lång och utdragen och babyn "fastnade" med axlarna, var 0,5 kg tyngre än ul visat.

Jag vet inte hur jag ska stå ut längre.{#lang_emotions_yell} Har prövat allt mot förstoppning som finns på  apoteket coh i hälsokostaffär. Äter mycket fibrer. Jag blir regelbundet helt förstoppad så att jag håller på att kräkas och magen sväller upp som en ballong. Får då lägga lavemang i ändtarmen, då lättar illamåendet och magen sjunker ihop.

Det verkar vara som om jag skulle ha fått en nervskada i samband med förlossningen.
    Har flera barn från förut och har varit trång vid förlossningarna, bad dem kolla extra noggrannt om den sista babyn ryms. Ångrar så att jag inte bad att få kejsarsnitt.{#lang_emotions_frown}

Denna förstoppning börjar styra mitt liv för mycket. {#lang_emotions_cry}

• Svar på tråden Konstant förstoppning sen förlossning. Nervskada?
  • Anonym (Förstoppad)

Är det ingen annan i hela Sverige som är förstoppad? Rynkar på näsan

• Anonym

Fast jag förstår inte hur du får ihop en förlossningsskada med förstoppning? Förstoppad blir du av att tarmarna jobbar för långsamt eller äter mat som stoppar upp.

Födde du i år och ammar. Tänk på att du då måste dricka MYCKET mer. En vanlig orsak till förstoppning är brist på vätska. Finns något som heter bulkmedel som man kan köpa på apoteket. Har du provat det?

Om det inte löser sig får du nog kontakta en läkare och höra vad du ska göra.

• Anonym (trög mage)

prova visiblin. den har varit underbar när jag haft trög mage. jag använde den under en period och varje dag skötte jag magen pefekt. underbart!! känner igen känslan av illamående och uppsvälld. spydde några gånger också. hemskt!

innan förlossningen/graviditeten gick jag på toa 3 ggr i veckan kanske. lite lite enligt vissa. men efter är den så mycket trögare! (brast väldigt mycket om det är någon orsak?)

jag äter aldrig vitt bröd, utan allt är grovt bröd och fiber. bara fibrer. vissa kan få för mycket av det, men inte min mage. den behöver detta.

sedan ska du som sagt dricka vatten!! mycket viktigt!

man ska röra på sig. jag rörde inte på mig tillräckligt efter att jag slutat med visiblin men vilken skillnad det var när jag väl började röra på mig! jag märker alltid nu när jag inte varit uppe och gått tillräckligt. magen säger stopp direkt.

hoppas du blir bättre snart!

• Anonym (förstoppad)

Jag led av förstoppning i 3 månader efter förlossning. Kunde sitta på toa i en timme innan det kom något. Hade fruktansvärt ont också, blödde osv. Jag använde lactulos och åt katrinplommon varje dag, men det hjälpte knappt. Men sedan helt plötsligt en dag så blev det lite bättre, sedan dess har det blivit bättre för varje dag, och nu 4 månader efter förlossningen så är det som vanligt igen. Är nog ett vanligt problem efter förlossning.

Jag gjorde ALLT för att bli bättre. Ändrade kost, drack vatten, rörde på mig osv osv. Men inget hjälpte förutom lactulosen som gjorde det liiiite bättre.

• Anonym (trög mage)

förstoppad:

jag fick orehört mycket gaser av lactulosen. fick dricka den de första månaderna tillsamans med ett granulat. inget av dom funkade tillräckligt tyvärr. visiblin blev min räddning.

jag tror du har rätt i att det är ett vanligt problem efter förlossningen. kanske tarmarna ramlar tillbaka i fel ordning efter att bebben åkt ut? haha.

• Anonym (nela)

jag har oxå problem med förstoppning. På mig funkar det med med päron och linfrön

• Anonym (nela)

tänk på att inte äta bananer, ris, makaroner, vit bröd

Svar på tråden Konstant förstoppning sen förlossning. Nervskada?