• konkelbär

Missade prov pga sjukdom, får inte skriva provet alls! :S (Komvux)

Jag är riktigt lack och förvirrad och funderar på om min fysiklärare har rätt i det han säger, eller om han bara jävlas.

Igår missade jag ett av terminens två fysikprov eftersom att jag har bihåleinflammation och hade tid på vårdcentralen när provet skrevs. Jag gick sedan till skolan och lämnade in ett sjukintyg till expeditionen.

Jag har mailat min lärare om min frånvaro och förklarat varför, och frågat när jag får möjlighet att skriva provet istället. Svaret blev då såhär:

Hej
    Vi skriver inte om några prov i matematik eller fysik under terminen. Endast i de fall då man långt i förväg meddelat att man ej har möjlighet att deltaga.
    Får han göra såhär? Detta lär ju påverka mitt betyg? Och ännu värre, vad händer om jag är sjuk under slutprovet? Eller om man måste vabba då? FÅR de verkligen göra såhär?
  • Svar på tråden Missade prov pga sjukdom, får inte skriva provet alls! :S (Komvux)
  • konkelbär

Ska man ringa någon om detta? Rektorn kanske?

Jag misstänker att jag inte blir rättvist behandlad i detta....

• Miss Maya

Hmm, märkligt. Komvux brukar ha omprov. Det hade de i alla fall på den tiden jag läste där.

• Rhoda Horswunce

Men är det inte så att det är det sista provet som betyget sätts efter och att det första provet egentligen inte spelar någon roll? Så brukar det ofta vara med matte och fysik.

• Edda2

Hör med en ansvarig på komvux där du är.
    Här får man göra "om" prov om man inte har gjort de innan eller inte klarar proven.

• LA Woman
    Rhoda Horswunce skrev 2010-03-17 09:23:32 följande:
     Men är det inte så att det är det sista provet som betyget sätts efter och att det första provet egentligen inte spelar någon roll? Så brukar det ofta vara med matte och fysik.
    Allt under terminen brukar ju räknas, i matten slås alla proven under terminen ihop och bedöms sedan tillsammans..
    konkelbär skrev 2010-03-17 09:20:47 följande:
    Ska man ringa någon om detta? Rektorn kanske?Jag misstänker att jag inte blir rättvist behandlad i detta....
    Ja, jag hade nog frågat mig för, det låter verkligen konstigt!!!
  • Rhoda Horswunce
    konkelbär skrev 2010-03-17 09:20:47 följande:
    Ska man ringa någon om detta? Rektorn kanske?Jag misstänker att jag inte blir rättvist behandlad i detta....
    Jag tycker inte att du ska göra det nu, för då kanske läraren blir ännu mer lack på dig och så får du ett ännu sämre betyg. Maila honom först och förklara att du ju inte kunde rå för att du blev sjuk, be om ursäkt för att du inte meddelade detta i tid och fråga hur detta kommer att påverka ditt betyg. Sedan om han svarar att du kommer få ett sämre betyg för att du missade provet så går du vidare, och då har du ju även hans mail som bevis för att du blir orättvist behandlad.
  • Azusephre

När jag gick på komvux (dvs för 1 år sedan) så om man missade minsta lilla så fick man IG i betyget.

• konkelbär
    Rhoda Horswunce skrev 2010-03-17 09:31:55 följande:
    Jag tycker inte att du ska göra det nu, för då kanske läraren blir ännu mer lack på dig och så får du ett ännu sämre betyg. Maila honom först och förklara att du ju inte kunde rå för att du blev sjuk, be om ursäkt för att du inte meddelade detta i tid och fråga hur detta kommer att påverka ditt betyg. Sedan om han svarar att du kommer få ett sämre betyg för att du missade provet så går du vidare, och då har du ju även hans mail som bevis för att du blir orättvist behandlad.
    Jag har redan mailat honom och fått flera svar, men inga vettiga svar egentligen.

Jag har mailat rektorn nu och förklarat läget utan att tala om vilken lärare eller vilket ämne det gäller. Inväntar nu svar.
  • konkelbär
    Rhoda Horswunce skrev 2010-03-17 09:23:32 följande:
    Betygen baseras på inlämningsuppgifter och prov. Alla prov. Jag har läst på Komvux i över ett år nu och så har det fungerat i alla ämnen, även matte.
  • Rhoda Horswunce
    LA Woman skrev 2010-03-17 09:30:55 följande:
    Allt under terminen brukar ju räknas, i matten slås alla proven under terminen ihop och bedöms sedan tillsammans.. Ja, jag hade nog frågat mig för, det låter verkligen konstigt!!!
    När jag läste på komvux så var det viktiga hur mycket kunskap man tillskansat sig vid terminens slut, och inte i början eller i mitten. De tidigare proven kunde eventuellt användas som underlag om man låg precis på gränsen mellan två betyg, men hade man då inte gjort de proven så fick läraren avgöra vilket betyg personen skulle få på något annat sätt (t.ex. genom ett muntligt förhör), så det spelade egentligen ingen roll om man gjorde dem eller inte.
  • Rhoda Horswunce
    konkelbär skrev 2010-03-17 09:35:12 följande:
    Betygen baseras på inlämningsuppgifter och prov. Alla prov. Jag har läst på Komvux i över ett år nu och så har det fungerat i alla ämnen, även matte.
    Ok.
Svar på tråden Missade prov pga sjukdom, får inte skriva provet alls! :S (Komvux)