• hey

Vilka märkeskläder är värda sitt pris?

Vilka märkeskläder är värda sitt pris, tycker ni? Är det över huvud taget lönt att handla märkeskläder? Håller de bättre, eller lurar man bara sig själv?

• Svar på tråden Vilka märkeskläder är värda sitt pris?
  • 071001

Jag har inte köpt så många märkesplagg i mitt liv men en blus från Gant inköpt -07 har hållit jättebra trots många tvättar. Peak vinterjacka har hållit jättebra i många år.
    Jeans håller inte måttet för vad man betalar för dem.

• kaksmulan

Vissa håller bättre men det beror mest på vad för sorts kläder det är och vad man har dem till. Vissa märken är ju dyra men av värdelös kvalitet medan andra billiga kläder håller tvätt efter tvätt. Jag har vissa favoritmärken som är bra kvalitet och som jag tycker funkar bra och det är bla marcopolo och me and I.

"ha på jobbet"-kläder kan gärna få vara av bra kvalitet då de håller sig snygga längre och det är ju trevligt att få vara välklädd där.
    "festkläder" kan få vara lite mer slit och släng då man kanske inte vill ha samma klänning fest efter fest.

För barnen är det mest beroende på hur länge de ska ha kläderna.
    Pjamaser köper jag gärna pop i en större storlek. Då kan barnen ha dem länge samt att de lätt kan gå i arv. Tröjor och byxor som slits som smör i solsken köper jag så billigt jag bara kan. Då gör det inget att man måste slänga tröjor med fläckar som aldrig går bort. Men där ser jag mest på kostnad framför kvalitet.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • heter

Ralph Lauren och Tommy Hilfiger gillar jag av de billigare märkena. Sen finns ju Prada och en del italienska märken som håller bra.

• SVejsan

Märkeskläder och märkeskläder, finns lite skillnader på begreppet... Märkeskläder som lyckats bli ett väletablerat märke pga en tilltalande design (och intensiv marknadsföring) (som kanske dessutom är tänkta att bara användas en säsong-beroende på modetrender tex) eller märkeskläder som  har en genomtänkt funktionalitet och tålighet men kanske inte alltid är av den senaste designen. Och istället vuxit pga av att det är bra saker.

Exempel av det senaste är tex TEVA-sandaler som har inte drekt snygg design, men är enormt slitstarka. Mina har jag haft i 21 år (!!!) som inneskor på jobbet på vintern och som fritidsskor ute (när vädret passar). Bytte kardborrebandför 7 år sedan. Om inte det är kvalite så....

Men man får passa sig också att tro att alla "dyra" märkeskläder per automatik är bra.  Ofta så betalar du för deras stora marknadsföringskampanjer för att de vill positionera sig i de dyra segmanten = ger i slutändan högre vinst. Och de missar att plöja ner pengar i kvalitetssystem och kvalitetshöjande arbeten. (En del är "dumsnåla" och bara vill ha snabb hög avkastning och inser inte att ojämnheter i produktion drabbar de själva). Jag tror inte rakt av på att allt som är dubbelt eller femdubbelt så dyrt är dubbelt eller femdubbelt så bra... Man kommer långt på att välja bra saker utifrån sunt förnuft (syna sömmar osv), konsumenttester och visst kan man utgå från vissa tillverkares renomme till viss del.

En Haglöfs expeditionsjacka är säker mer funktionell och tåligare än en avancerad från H&M.
    Jag kostade på mig en Jacka från Northface i slutet av förra vinter säsongen. Har fått byta den pga av ett blixtlås som gick sönder och nu irriterar jag mig på att luvan lossnar från några av dess tryckknappar.
    Tycker också att man inte alltid behöver den dyraste kvaliten (eller den bästa kvaliten) på allt då kraven för plagget/skorna varierar. Användningsfrekvens spelar ju in - man kan ju faktiskt klara sig utmärkt med ett par skokanonen-skor om du bara använder dom en handfull gånger par år (innan de blir helt utdaterade) om de har rätt utseende...   

• Tecken

Är inte alla kläder märkeskläder, förutom de hemsydda? Själv är jag väldigt svag för Esprit-kjolar Jag upplever att de håller formen och färgen längre än t ex kjolar från HM.

Svar på tråden Vilka märkeskläder är värda sitt pris?