• Anonym (Undrar)

Löneutveckling under föräldraledighet - påverkas hur?

Jag kommer höra av mig till FK när den "utlovade löneutvecklingen" är fastställd.
    Om jag får löneförhöjning när jag är föräldraledig, påverkar det föräldrapenningen för det barn som jag ÄR föräldraledig för? Dvs min "egentliga" årsinkomst hade ju höjts.

Vi väntar tvåan inom kort, och hamnar "inom 2,5 års-gränsen", får jag räkna min löneförhöjning till godo med min FP för barn nr 2?

Eftersom föräldralediga inte får exkluderas från löneförhöjningar på arbetsplatsen måste ju fler ha erfarenhet av detta. Berätta gärna hur det var/funkade för er.

Kommer som sagt att höra med FK vad som gäller i just mitt fall, men inte förrän jag får papper på ny lön.

• Svar på tråden Löneutveckling under föräldraledighet - påverkas hur?
  • Anonym

De räknar om din sgi fr o m dagen löneavtalet är påskrivet och betalar inte ut retroaktivt. Om den nya lönen gäller från 1 mars men löneavtalet blir klart först i oktober så får du högre föräldrarpenning fr o m oktober och inget retroaktrivt.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2010-03-18 08:31:23 följande:
    De räknar om din sgi fr o m dagen löneavtalet är påskrivet och betalar inte ut retroaktivt. Om den nya lönen gäller från 1 mars men löneavtalet blir klart först i oktober så får du högre föräldrarpenning fr o m oktober och inget retroaktrivt.
    Tack snälla för svar! Självklart förväntar jag mig inte att få retroaktivt. Men får jag en löneförhöjning from 1 maj 2010 så gäller även det min FP som "följer utvecklingen"?

Vilket avtal tänker du på, att jag måste ha det på papper från min chef? Brukar vara så att man får info lite innan om "vad som gäller" och sen är det 1 maj som gäller.
  • Anonym

Ja, din SGI följer löneutvecklingen fast du måste själv meddela FK om att du har fått lönehöjning och skicka in papper på hur mycket den nya lönen är, det gör inte arbetsgivaren. Med avtal menar jag när den nya lönen blir fastställd. Du kanske ska ha ny lön från maj men den blir fastställd först i oktober eftersom den ska förhandlas mellan arbetsgivaren och facket och då blir omräkning av SGI först i oktober. Men är de ute i god tid och fixar det i förväg blir detr omräkning från maj. Hoppas det inte låter för rörigt, svårt att förklara, men SGI:n ska höjas när lönen gör det. Lycka till.

Svar på tråden Löneutveckling under föräldraledighet - påverkas hur?