• hippiegirl

MÅSTE man älska sina bonusar???

Jag är både bio och bonus förälder. Jag älskar alla barn, bonusarna mindre ({#lang_emotions_surprised}) , men mitt eget mer än livet själv. Jag ser till att ha ensamtid med bonusarna, tar hand om dom och fostrar precis som pappan. Gör absolut ingen skillnad (utåt) på barnen men i hjärtat....
    Ibland önskar jag att bonusarna var mina eller (hör o häpna) att dom inte fanns alls, pga alla jobbiga situationer som kan uppstå och krångel som kan bli...

Jag visste att min kärlek hade barn sen innan, men man kan ju aldrig veta hur vardagen kommer att bli!

Om jag och min sambo skulle gå isär och jag finner en ny man, så skulle jag aldrig kräva eller ta för givet att han ska älska min dotter! Däremot att han ska kunna ta hand om och visa omtänksamhet...

Läste en annan tråd idag, där en annan bonusmamma uttryckt sin frustration över sin bonusson och fick så mycket påhopp och dömande kommentarer.

Vill därför veta av både bio- och bonus föräldrar =
    Måste man älska sina bonusar?
    Lika mycket?
    Är man en sämre människa för att man inte hyser några känslor för sin bonus
    ?

Det här ska bli mycket intressant..........

Lycklig mamma till Leah - 090619
  • Svar på tråden MÅSTE man älska sina bonusar???
  • Girlinthecity

Man måste inte älska någon. Och nej, det gör dig inte till en sämre människa.

• hippiegirl
    Girlinthecity skrev 2010-03-17 12:30:30 följande:
    Man måste inte älska någon. Och nej, det gör dig inte till en sämre människa.
    Nice!
  • snabla

oj jag har ju ingen erfarenhet själv av bonusbarn så det är ju svårt att veta men har väldigt svårt att förstå "folk" som inte har några känslor alls för sina bonusbarn jag jobbar som förskollärare och man får ju en relation med barnen vissa mer och man kan ibland ha svårt att släppa jobbet då man är hemma. Det är klart att det kan vara svårt att älska lika mkt som sitt eget bio barn och det ska man nog inte kräva av sig själv heller däremot som du skriver aldrig göra skillnad på barnen. Barnen älskar ju förmodligen sin bio mamma mer än dig det är ju inget konstigt. Om man tänker efter på sina vänner har man ju lite olika relationer och får ut olika saker med olika vänner utan att jag måste bestämma vem av mina vänner som står min närmast, jag behöver inte gradera dem.

• AnnanAnna
    hippiegirl skrev 2010-03-17 12:25:44 följande:
     Måste man älska sina bonusar? Lika mycket? Är man en sämre människa för att man inte hyser några känslor för sin bonus?Det här ska bli mycket intressant..........
    Tycker det är konstigare att en del tycker att man måste älska sina bonusar, för de flesta människor verkar inte kunna bestämma vem man älskar. Och att älska någon lika mycket som sina egna barn, kan man det? Jag har svårt att se att jag skulle kunna älska något annat barn lika mycket som mina egna i allafall.
    Och sist då... Jag älskar inte min mans dotter, men jag är en bra människa, så svaret på sista frågan är nej 
  • La Lola

Näe man måste inte älska de.
    Men man måste visa de respekt o acceptera att de är en del av ens liv. Fixar man inte det, ja då kan man träffa en partner som inte har barn sen förut.

Min make önskar att han vore min dotters pappa!
    Han skulle aldrig nånsin göra nån skillnad på barnen.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Förälskad
    Måste man älska sina bonusar?
    Nej.
    Lika mycket?
    Nej.
    Är man en sämre människa för att man inte hyser några känslor för sin bonus?
    Nej.

Jag ärlskar inte mina bonusbarn! Jag behandlar inte de illa och jag accepterar att de finns, de är trots allt mina barns syskon.

Jag älskar mina barn, punkt slut!
  • hippiegirl

Tack för alla inlägg! Trodde det skulle bli en större diskussion angående detta då jag läst i andra trådar hur känslig denna fråga verkar vara....

• Dejsi

Nej, men man ska acceptera och vara snäll mot dem iaf

• Topdog
    hippiegirl skrev 2010-03-17 17:15:34 följande:
    Tack för alla inlägg! Trodde det skulle bli en större diskussion angående detta då jag läst i andra trådar hur känslig denna fråga verkar vara....
    Jag tror att i dom trådar du har läst så, handlar det inte om att älska, utan om att visa bonusbarnet att det är mindre önskvärt i den nya familjekonstellationen. Därav alla hätska kommentarer.

Man kan inte välja vem man ska älska, men man kan välja att behandla den man inte älskar med respekt, värme och rättvisa.
Svar på tråden MÅSTE man älska sina bonusar???