kattras toyger vill veta lite??
hej! vi i våran familj har bestämt oss att köpa en katt rasen heter toyger jag har försökt att hitta uppfödare på nätet men hitta inga. vet ni vart man kan hitta uppfödare på nätet?
hej! vi i våran familj har bestämt oss att köpa en katt rasen heter toyger jag har försökt att hitta uppfödare på nätet men hitta inga. vet ni vart man kan hitta uppfödare på nätet?
Jag är inte säker på att det finns några uppfödare i Sverige. Men kolla i så fall på Norge, Finland och Danmark, om där finns. Då kostar ju inte transporten så mycket. Och hör med jordbruksverket vilka regler som finns, men överlag kan man säga att det inte är billigt att importera.
Jag blev jättenyfiken på denna ras eftersom jag har två bengaler sedan tidigare.
Kunde bara hitta 4 uppfödare i Europa, i Belgien, Frankrike och två i Italien.
Det är ganska enkelt att importera inom EU, dock ej från Italien då de inte klassas som ett rabiesfritt land.
Du ansöker hos Jordbruksverket (kostar 700 kr) om import av kattunge som är yngre än 12 veckor och djuret måste vara id-märkt, avmaskat mot dvärgbandmask och får endast ha vistas hos uppfödaren fram till avresan. Kattungen ska ha ett pass utfärdat hos behörig veterinär.
Det mest humana är ju att sedan åka och hämta katten personligen, kolla dock med flygbolaget att du får ha med dig djur i kabinen på hemresan!
Kan tänka mig att det blir ganska dyrt att importera en toyger eftersom katten i sig förmodligen kostar en del, med tanke på vad en bengal kostar i Sverige...
Annars kan jag rekomendera bengal, om du orkar med en livlig och VÄLDIGT social katt! Våra är mer som hundar, kommer när man ropar på dem, apporterar, följer med på promenader i skogen och älskar att leka med vatten!
Lycka till och uppdatera gärna!
Vi har inga egna barn själva än (kommer en om 6 veckor :)) men mina syskonbarn går runt och bär på katterna hela tiden! Tror att om man vänjer dem vid barn från början så lär det inte vara några problem.
När min syster var kattvakt så drog hennes 6-åring runt den ena bengalen i en dockvagn dagarna i ända och katten fann sig i det haha!
Var noga med att klippa klorna ofta bara men bengaler älskar att klättra och klösa så de är ganska duktiga på att fila ner dem själva (investera i en ordentlig klätterställning om ni tänkt ha den inomhus för annars är den garanterat på mattor och möbler...)
Jag undrar om ens Toyger är godkända i Sverige?
Mitt tips är att besöka utställningar och prata med uppfödare och ägare till rasen, samt titta på lite katter. Så lär man sig bäst om rasen.
Ska tydligen finnas en uppfödare i finland nu.
http://whitestripes.eu/site/?page_id=341