• myrstacken

Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?

Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?

Hur vanligt är det att ha barnflicka på heltid i era länder? I Sverige ska man ju som mamma klara allt själv helst och inte be om hjälp.

• Svar på tråden Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?
  • HarperSeven

Vi bor i Tyskland sedan 1 1/2 år och vi har en son som är fem år gammal. Han går på förskola mellan kl. 9-15. Första åtta månaderna så jobbade jag på distans hemifrån. Men det blev för ensamt och tråkigt. Nu så läser jag tyska två dagar per vecka istället. Här där vi bor i Tyskland så är det ganska vanligt med barnflicka tycker jag. Det är även vanligt med hemmafruar. Dessutom så tycker jag att vi är bättre på att hjälpa varandra här än i Sverige. Det är inte alls samma mentalitet som i Sverige att man ska klara allt själv och inte be om hjälp. Det är t.ex. helt accepterat att även fast man är föräldraledig skaffa barnvakt en dag i veckan och få egentid.

Hur gör då? Jobbar du?

• myrstacken
    Filip 2 år skrev 2010-03-17 17:28:09 följande:
    Vi bor i Tyskland sedan 1 1/2 år och vi har en son som är fem år gammal. Han går på förskola mellan kl. 9-15. Första åtta månaderna så jobbade jag på distans hemifrån. Men det blev för ensamt och tråkigt. Nu så läser jag tyska två dagar per vecka istället. Här där vi bor i Tyskland så är det ganska vanligt med barnflicka tycker jag. Det är även vanligt med hemmafruar. Dessutom så tycker jag att vi är bättre på att hjälpa varandra här än i Sverige. Det är inte alls samma mentalitet som i Sverige att man ska klara allt själv och inte be om hjälp. Det är t.ex. helt accepterat att även fast man är föräldraledig skaffa barnvakt en dag i veckan och få egentid.Hur gör då? Jobbar du?
    Jag har inte börjat jobba än. Vid vilken ålder började Filip på förskola?
  • HarperSeven

Filip började på förskola i Sverige när han var 1 1/2 år gammal vilket är en vanlig ålder i Sverige för att börja. Vilket land bor du i och hur gammalt/gamla är ditt/dina barn?

• myrstacken
    Filip 2 år skrev 2010-03-17 22:39:42 följande:
    Filip började på förskola i Sverige när han var 1 1/2 år gammal vilket är en vanlig ålder i Sverige för att börja. Vilket land bor du i och hur gammalt/gamla är ditt/dina barn?
    Vi bor i Sverige och har en liten flicka. Hur kommer det sig att ni flyttade utomlands?
  • HarperSeven

Vi ville prova på att bo utomlands så min man sökte ett jobb inom den divisionen som han arbetar på. Men vi kommer att flytta tillbaka till Sverige så småningom. Är du sugen på att flytta utomlands?

• HannaS83

Jag bor i Schweiz o här e det nog rätt vanligt med med barnflicka och hemmamammor. I sverige e ju dagis sa billigt, här skulle dagis kosta ca 12000 i manaden... en barnflicka kostar nog inte ens hälften. Jag e hemma med min son fortfarande (han e 13manader).

Här far man även bara 3 manaders mammaledighet sa jag tror att manga slutar jobba därför. Sen när barnen börjar skolan kommer dom hen o äter lunch varje dag + att dom e lediga pa onsdag eftermiddagar! Sa man maste ha ett rätt flexibelt jobb om det ska funka...

• Ragnar

Vi bor på Island och här fungerar det ungefär som i Sverige. Förutom att barnen börjar tidigare hos dagmamma och på dagis eftersom föräldraledigheten är kortare. Jag har lyckats dra ut det till 8 månader med sparad semester. I sommar kommer vi att ha en barnflicka som passar båda barnen eftersom dagis är stängt 5 veckor och lillasyster inte får plats hos dagmamma förrän 1 september eftersom vi vill ha henne hos samma dagmamma som storebror var hos när han var liten.
    Det är vanligt att ungdomar har som sommarjobb att passa barn eftersom alla dagis är stängda minst en månad under sommaren och många föräldrar kan inte ta semester just den tiden som dagis är stängt.
    Dagis och dagmamma är dyrare än i Sverige men inte oöverkomligt. Vi betalar ungefär 3000 kr i månaden för 40 timmar i veckan. Dagmamma är lite dyrare, ofta runt 4000-5000 kr. Ensamstående och studerande får lite rabatt i de flesta komuner.

• MamaPapa

Jag bor i England och arbetar heltid. Men annars är det fortfarande väldigt vanligt med hemmamammor här. Mycket beror nog på att dagis är väldigt dyrt - runt 10-12 tusen sek per månad per barn. Och tjänar folk inte tillräckligt så lönar det sig ju inte. Sedan är det en del som jobbar deltid när barnen börjar skolan vid 4-5 års ålder.

Dagmammor eller aupair finns det de som har också.

Min son började dagis när han var 8.5 månad och det gick jättebra.

• myrstacken
    MamaPapa skrev 2010-03-18 21:18:56 följande:
    Jag bor i England och arbetar heltid. Men annars är det fortfarande väldigt vanligt med hemmamammor här. Mycket beror nog på att dagis är väldigt dyrt - runt 10-12 tusen sek per månad per barn. Och tjänar folk inte tillräckligt så lönar det sig ju inte. Sedan är det en del som jobbar deltid när barnen börjar skolan vid 4-5 års ålder.Dagmammor eller aupair finns det de som har också.Min son började dagis när han var 8.5 månad och det gick jättebra.
    Vad roligt att er son trivs. Vad jobbar du med?
Svar på tråden Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?