• myrstacken

Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?

Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?

Hur vanligt är det att ha barnflicka på heltid i era länder? I Sverige ska man ju som mamma klara allt själv helst och inte be om hjälp.

• Svar på tråden Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?
  • myrstacken
    Filip 2 år skrev 2010-03-17 17:28:09 följande:
    Vi bor i Tyskland sedan 1 1/2 år och vi har en son som är fem år gammal. Han går på förskola mellan kl. 9-15. Första åtta månaderna så jobbade jag på distans hemifrån. Men det blev för ensamt och tråkigt. Nu så läser jag tyska två dagar per vecka istället. Här där vi bor i Tyskland så är det ganska vanligt med barnflicka tycker jag. Det är även vanligt med hemmafruar. Dessutom så tycker jag att vi är bättre på att hjälpa varandra här än i Sverige. Det är inte alls samma mentalitet som i Sverige att man ska klara allt själv och inte be om hjälp. Det är t.ex. helt accepterat att även fast man är föräldraledig skaffa barnvakt en dag i veckan och få egentid.Hur gör då? Jobbar du?
    Jag har inte börjat jobba än. Vid vilken ålder började Filip på förskola?
  • myrstacken
    Filip 2 år skrev 2010-03-17 22:39:42 följande:
    Filip började på förskola i Sverige när han var 1 1/2 år gammal vilket är en vanlig ålder i Sverige för att börja. Vilket land bor du i och hur gammalt/gamla är ditt/dina barn?
    Vi bor i Sverige och har en liten flicka. Hur kommer det sig att ni flyttade utomlands?
  • myrstacken
    MamaPapa skrev 2010-03-18 21:18:56 följande:
    Jag bor i England och arbetar heltid. Men annars är det fortfarande väldigt vanligt med hemmamammor här. Mycket beror nog på att dagis är väldigt dyrt - runt 10-12 tusen sek per månad per barn. Och tjänar folk inte tillräckligt så lönar det sig ju inte. Sedan är det en del som jobbar deltid när barnen börjar skolan vid 4-5 års ålder.Dagmammor eller aupair finns det de som har också.Min son började dagis när han var 8.5 månad och det gick jättebra.
    Vad roligt att er son trivs. Vad jobbar du med?
  • myrstacken
    Dubai baby skrev 2010-03-21 19:01:18 följande:
    Lilla M ar fodd i Dubai dar jag fick hela 6 veckors mammaledighet. Eftersom min man anda precis fatt transfer till Jordanien sa sa jag upp mig, men fick utbetalt for 6 veckor extra. Jag var marknadsansvarig for en international hotellkedja.Lilla M ar 5 manader och jag raknar med att vara hemma ett ar till, men sedan vill jag tillbaka till karriaren. Har stadhjalp trots att jag ar hemma. Skulle garna ha svensk aupair beroende pa var vi bor nar jag borjar jobba, for sprakets skull. Min man ar inte svensk sa vi pratar engelska hemma men jag pratar svenska med lilla M.Har fortfarande inte vagat lamna ifran mig lilla M till nan annan an min egen mamma. Valdigt vanligt bade har och i Dubai med en filipino nanny / maid men det har jag inte kant mig bekvam med, men har manga nojda vanner i den situationen.Kombinationen dagis och svensk aupair vore mitt ideal for att bade fa traffa andra barn och fa prata svenska.
    Bor ni nära marinen? Vid vilken ålder kommer ni låta er flicka börja daycare? Så du är ensam med din flicka om dagarna? :)
    Eller bor din mamma i Dubai och kan hjälpa till?
Svar på tråden Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?