• Guldgossar

Vad ger ni era barn vid magsjuka?

Min snart 5 årige son har åkt på en rejäl magsjuka och jag har svårt att få ihonom något som behålls.
    Rådet är ju typ vätskeersättning till en början och även majsvälling brukar ju vara effektivt, men då båda delarna smackar äckligt (enligt sonen) så funkar det inte.
    Vad ger ni andra era barn vid magsjuka?

• Svar på tråden Vad ger ni era barn vid magsjuka?
  • Dilong

Cocacola är ett gammalt(?) husmorsknep, inte light för grabben behöver sockret. Egentligen även salt, inga mängder dock. Har han problem med kolsyran kan du låta ett glas stå framme.
    Och lite i taget så han inte spyr upp det direkt.

• lövet2

Så länge de fortfarande kräks, så får de 1 tsk/5:e minut alternativt 2 tsk/10:e minut. Jag ger vatten (kallt med isbitar i), sockerdricka eller saft. Med så stora barn behöver man inte tänka på vätskeersättning om de inte kräks väldigt många timmar. Stora barn blir inte uttorkade lika lätt.
    När kräkningarna lugnar sig, så varvar jag (fortfarande i mycket små mängder) det jag gett tidigare med CocaCola, Proviva och Hälsofil. Något annat ger jag inte den första dagen, utan jag bygger i stället upp mängden när barnet väl slutat kräkas.

Andra dagen får barnet äta en gång i timmen hela dagen. Vartannat mål enbart vätska och vartannat ger jag stoppande föda, t ex mosad banan, rostat bröd, smörgåsrån.

Tredje dagen - om allt går bra - så får barnet äta som vanligt, fast jag utesluter mjölk och fullkornsprodukter.

• Mayen

Så länge barnet inte är hungrigt behöver man inte ge nåt att äta alls.
    Det räcker bra med vätska i små mängder. Det finns ju olika typer av vätskeersättningar som kan smaka olika bra - isglass brukar också funka.

När barnet säger att det är hungrigt kan man börja med kex, te, smörgåsrån, rostat bröd, äpple, banan, vitt ris, potatis. Man ska inte stressa med ätandet. Tänk själv när man haft magsjuka - det sista man vill är ju att äta...

• Helene OSV

Till en början, vätska. Te, isglass, osv.
    Proviva, kokt kyckling, ris, frikadeller (barnmatsburk) kokt potatis, salta pinnar, rostat bröd.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Dilong

En sak som slog mig i går, jag lagade mat och provsmakade buljongen, riktigt god, och den innehåller salt, något som behövs. Och när jag var yngre fick vi ofta varm buljong till vinterleken. Smaken är riktigt god.

Kanske man kan få i ett barn några teskedar ljummen buljong? (förutom annan sötad dryck).

• Helene OSV
    Dilong skrev 2010-03-18 12:41:26 följande:
    En sak som slog mig i går, jag lagade mat och provsmakade buljongen, riktigt god, och den innehåller salt, något som behövs. Och när jag var yngre fick vi ofta varm buljong till vinterleken. Smaken är riktigt god.Kanske man kan få i ett barn några teskedar ljummen buljong? (förutom annan sötad dryck).
    Tänkte just skriva att om man inte får i dem vätskeersättning (som ju både innehåller socker och salt) så kan man ju ge nåt salt, som buljong och något sött, som piggelin.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Anne69

Som de andra skrivit så är det viktigaste att han får i sig vätska. Han kan vara utan mat en vecka, det är lugnt. Men vätska måste han ha! Så ge honom det han dricker. Om han inte tar vätskeersättningen så prova med vanligt vatten, saft eller utspädd juice. Ev. isglass. Vad som helst, bara det går ner!

Sen när han blir bättre kommer han att tala om vad han är sugen på att äta....och du kommer att ge honom det

• hewa

Skonkost är ju något man mer och mer frångår i medicinska råd (alltså vitt bröd, ris, smörgåsrån osv). Här hemma struntar vi i maten helt och hållet så länge barnet mår dåligt utan koncenterar oss på vätska. Verkar det bli långvarigt (vi har varit förskonade från långvariga magsjukor, som mest 24 timmar tror jag) skulle jag gå på vätskeersättning - dricker det ibland själv när jag känner att vätskebalansen inte är vad den borde vara. Annars blir det mycket saft, i små, små mängder, ofta, ofta.

När barnet väl blir hungrigt och vill äta igen brukar ju magen ha lugnat sig rätt rejält. Då äter vi normal mat men jag brukar oftast lägga upp små portioner och hellre lägga till 1-2 extra mellanmål. Avstår förstås från den mest kryddade maten men annars inga större restriktioner eller specialmat.

Svar på tråden Vad ger ni era barn vid magsjuka?