Min mamma går under tack vara underhåll.
Hej!
Nu behöver jag all hjälp jag kan få.
Måste mina föräldrar göra en anmälan till socialförvaltningen om att min bror flyttar till pappa? Eller hur fungerar det? Tar de hänsyn till mammas ekonomi?
Hej!
Nu behöver jag all hjälp jag kan få.
fk sköter underhållet.har hon inga pengar så kan de inte kräva pengar heller.hon kanske får betala en liten del och försärkringskassan täcker resten.skattemyndigheten ska ju kontaktas för att anmäla flytt o så.soc har inge med det att göra.
Aha det visste jag inte. Så mamma bör ringa till försäkringskassan och säga att hon inte har råd och fråga vad hon kan göra?
Men först måste de ha anmält min lillebrors flytt till skattemyndigheterna?
Ingen mer med någon tanke? erfarenhet? åsikt?
Men hon kommer ju att få mindre omkostnader också, det kanske går på ett ut?
Du kan ju fråga din pappa, och nämna att då han ju tjänar tre ggr så mycket, varför underhållet är så viktigt. Du säger ju inte hur gammal din bror är, men de flesta pojkar i tonåren äter ganska mycket, så din mammas matutgifter borde ju i såfall minska rejält, iallafall på sikt om han ännu inte är så gammal.
Svarar som ovan. Försäkringskassan gör en uträkning på om de anser att hon kan betala eller inte. Kan hon inte det så går försäkringskassan in och betalar åt henne.
Din mamma måste ta kontakt med försäkringskassan. Där gör de en uträkning över hur mycket underhåll hon sa betala utifrån hennes inkomst.
Men att hon skulle ha mindre pengar för att hon får betala underhåll går inte ihop. Ett barn kostar pengar och det ett barn kostar la hon ut förut med i matpengar och div. saker till din bror.
Har hon inte tillräckligt hög inkomst så kommer hon bara behöva betala en del av det. Så var det för min sons pappa, han betalade 400kr i månaden men jag fick ut det fulla eftersom fk går in och betalar resten. Så det är inget att oroa sig över, gör en flyttanmälan och anmälan hos fk.
Lycka till!