• funfactory

Min mamma går under tack vara underhåll.

Hej! 

Nu behöver jag all hjälp jag kan få.

Det är så här att min bror har valt att flytta hem till min pappa på heltid istället för att bo hos mamma. Nu är pappa jätteglad för att han slipper betala underhåll. Medan mamma fått panik eftersom hon är fattig och kommer inte ha råd att betala underhåll. Så vad händer nu? Hur går man till väga?
    Måste mina föräldrar göra en anmälan till socialförvaltningen om att min bror flyttar till pappa? Eller hur fungerar det? Tar de hänsyn till mammas ekonomi?
    Min mamma klarade sig knappt när min lillebror bodde hemma fast hon fick underhåll och nu kommer hon förlora underhållet (vilket är självklart) och behöva betala i stället.. 
  • Svar på tråden Min mamma går under tack vara underhåll.
  • mamma2kids

fk sköter underhållet.har hon inga pengar så kan de inte kräva pengar heller.hon kanske får betala en liten del och försärkringskassan täcker resten.skattemyndigheten ska ju kontaktas för att anmäla flytt o så.soc har inge med det att göra.

• funfactory

Aha det visste jag inte. Så mamma bör ringa till försäkringskassan och säga att hon inte har råd och fråga vad hon kan göra? 
    Men först måste de ha anmält min lillebrors flytt till skattemyndigheterna? 

Jag hoppas hon får hjälp verkligen. Annars får jag betala åt henne så hon klarar sig ekonomiskt. Det är så fult för pappa tjänar 3 gånger mer än henne och han har sambo med pengar. Men det enda han tjatar om är underhållet. 
  • funfactory

Ingen mer med någon tanke? erfarenhet? åsikt? 

• Idun

Men hon kommer ju att få mindre omkostnader också, det kanske går på ett ut? 

• Tow2Mater

Du kan ju fråga din pappa, och nämna att då han ju tjänar tre ggr så mycket, varför underhållet är så viktigt. Du säger ju inte hur gammal din bror är, men de flesta pojkar i tonåren äter ganska mycket, så din mammas matutgifter borde ju i såfall minska rejält, iallafall på sikt om han ännu inte är så gammal.

• WPmamman

Svarar som ovan. Försäkringskassan gör en uträkning på om de anser att hon kan betala eller inte. Kan hon inte det så går försäkringskassan in och betalar åt henne.

• Trollet Ludenben

Din mamma måste ta kontakt med försäkringskassan. Där gör de en uträkning över hur mycket underhåll hon sa betala utifrån hennes inkomst.
    Men att hon skulle ha mindre pengar för att hon får betala underhåll går inte ihop. Ett barn kostar pengar och det ett barn kostar la hon ut förut med i matpengar och div. saker till din bror.

Älskade ungar
  • anne h
    funfactory skrev 2010-03-17 16:01:27 följande:
    Hej! Nu behöver jag all hjälp jag kan få. Det är så här att min bror har valt att flytta hem till min pappa på heltid istället för att bo hos mamma. Nu är pappa jätteglad för att han slipper betala underhåll. Medan mamma fått panik eftersom hon är fattig och kommer inte ha råd att betala underhåll. Så vad händer nu? Hur går man till väga?Måste mina föräldrar göra en anmälan till socialförvaltningen om att min bror flyttar till pappa? Eller hur fungerar det? Tar de hänsyn till mammas ekonomi? Min mamma klarade sig knappt när min lillebror bodde hemma fast hon fick underhåll och nu kommer hon förlora underhållet (vilket är självklart) och behöva betala i stället.. 
    Hur kan det komma sig att hon har mindre pengar när hon har ett barn mindre att betala mat, kläder, fritid, osv för?
    Att behöva betala 1273 kr/mån borde vara betydligt billigare än att stå för hela uppehället.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Iya Akintunde

Har hon inte tillräckligt hög inkomst så kommer hon bara behöva betala en del av det. Så var det för min sons pappa, han betalade 400kr i månaden men jag fick ut det fulla eftersom fk går in och betalar resten. Så det är inget att oroa sig över, gör en flyttanmälan och anmälan hos fk.

Lycka till!

• Stargirl
    funfactory skrev 2010-03-17 16:01:27 följande:
    Hej! Nu behöver jag all hjälp jag kan få. Det är så här att min bror har valt att flytta hem till min pappa på heltid istället för att bo hos mamma. Nu är pappa jätteglad för att han slipper betala underhåll. Medan mamma fått panik eftersom hon är fattig och kommer inte ha råd att betala underhåll. Så vad händer nu? Hur går man till väga?Måste mina föräldrar göra en anmälan till socialförvaltningen om att min bror flyttar till pappa? Eller hur fungerar det? Tar de hänsyn till mammas ekonomi? Min mamma klarade sig knappt när min lillebror bodde hemma fast hon fick underhåll och nu kommer hon förlora underhållet (vilket är självklart) och behöva betala i stället.. 
    Jag tror att underhållet ligger på strax över tusenlappen. Hur kan det vara mindre pengar än att betala alla kostnader ett barn har som mat, fritidsaktiviteter, kläder och annat som man köper till barnet under en månad. Låtet otroligt.

Men FK räknar väl ut minimum kostnader och om hon är "fattigare" än så så behöver hon nog inte betala. Men om hon tjänar mer än så då är det bara att betala.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
Svar på tråden Min mamma går under tack vara underhåll.