Relationsrädsla
Hej,
Jag (30 år) är sedan 3 år tillsammans med min sambo (32 år) och bor sedan mer än två år hos honom. Jag sade upp kontraktet på min lägenhet för att flytta in i hans (då han har en en bostadsrätt ansåg han att det var det bästa även om jag var tveksam till att ex byta stad och börja pendla till jobbet). Vi är väldigt trångbodda och jag flyttade in "tillfälligt" med planen att vi på sikt skulle köpa något gemensamt. Han har studerat länge och använde sina studier som anledning till att inte flytta och dessförinnan använde han hunden som anledning till att inte flytta. Nu är hunden tyvärr borta och hans studier är avslutade och jag hoppades på att vi äntligen skall skaffa ett gemensamt boende vilket skulle (tror jag) stärka vår relation väldigt mycket eftersom jag hittills bara varit "hyresgäst" och inte deltagit fullt ut i hushållsekonomin etc. Ett gemensamt boede och hem skulle för mig betyda ett gemensamt ansvar och jämställd fördelning av detta. Innan hans studierna avslutades så var vi överens om att efter hans examen så skulle vi börja leta ny bostad. När jag nu tar upp frågan så säger han att han först vill ta det lite lugnt så att vi får njuta av livet lite istället för att stressa in i nästa projekt - han vill ha lite lugn och ro efter sin examen. Jag tycker också att lite avslappning är på sin plats men jag känner mig lite lurad att han nu använder ett nytt argument för att inte flytta och dessutom måste jag fortsätta känna mig som gäst eftersom vi fortfarande bor i hans lägenhet/hem. Jag känner mig inte som sambo i hans lägenhet därför att allt är hans och inte vårt (mina saker är magasinerade hos min mor) och ex hans familj säger alltid "hans" när vi pratar om hus och hem. Hur ska jag ta tag i detta? Jag har varit sambo tidigare men han har innan mig aldrig bott med någon. Jag tror att han har ansvarsfobi samt att han är rädd att binda sig. När jag pratar om flytt ser han det endast som en maktkamp och bortser från själva sakfrågan, jag förlorar alltid i dessa diskussioner. Vad ska jag göra??
Stort tack på förhand
Margaretha