• Nati

betala hos pojkvän?

Har fått ett problem på halsen vare sig jag vill eller ej. Dottern blir 19 år i år och ska ut på praktik i 5 veckor. Det finns praktik att få hemikring men hon ber skolan ordna praktikplats 13 mil hemifrån bara för att få vara hos pojkvännen som bor där. Hennes plan är alltså att våldgästa där så länge alltså i hans föräldra hem, han är 21 år och bor hemma.
    Jag frågar henne om hon verifierat detta med hans föräldrar då det kostar med en tonåring samt att nu får hon ju inte skolmat heller och hade hon bott här hade jag ordnat matlåda av familjens matrester. Hon tycker jag är en idiot för det kostar inget att ha henne där och säger jag kan ju betala 200:- om de vill
    Till saken hör att det är en "dålig" praktikplats också hon tar det bara för att få vara med honom
    Nu är mitt etiska dilemma att jag känner att jag "måste" betala till föräldrarna MEN jag har egentligen inte lust eller råd. Speciellt som detta bara sker utan att jag är vidtalad.
    Ska jag låta det vara och hon får göra upp detta med föräldrarna efter som hon tagit initiativet själv?
    Jag har dåligt samvete, hur tänker ni där ute????

• Svar på tråden betala hos pojkvän?
  • SailorGirl

Jag hade sagt nej och låtit henne stå för kostnaden själv. Då hade hon kanske också insett att det handlar om mer än 200:- för mat och uppehälle i fem veckor. Det är praktik, dvs. en investering i sin framtid och inte någon kärlekssemester hon åker på.

• Anatha
    SailorGirl skrev 2010-03-17 16:32:23 följande:
    Jag hade sagt nej och låtit henne stå för kostnaden själv. Då hade hon kanske också insett att det handlar om mer än 200:- för mat och uppehälle i fem veckor. Det är praktik, dvs. en investering i sin framtid och inte någon kärlekssemester hon åker på.
    Verkligen om en 19åring ännu inte förstått att saker kostar är det hög tid att lära henne det.

Du måste omdelebert ta tag i hennes ekonomiska uppfostran. Gör henne delaktig i familjeekonomin och ta med henne till affären så hon får se vad saker kostar. Gör budget tillsammans med henne.
  • Nati

Det är ju absolut inte så att hon kräver att jag ska betala, hon fattar inte den biten men jag har dåligt samvete gentemot föräldrarna, det gnager mig men samtidigt tänker jag att det får ju vara lite ruter i dem också och säga ifrån.

Hade dottern och jag haft en dialog om detta och det varit en "bra" praktikplats på annnan ort så hade jag gladeligen betalat ja till och med hotell om så krävdes MEN som sailorgirl skriver: Här går ju allt ut på att ha Kärlekssemester.

Sedan är det ju bekvämt också för det finns inga krav att göra något hos pojkvännen, ingen mamma som ligger på om att hjälpa till utan där är man bara gäst, för bedrövligt. Speciellt som hon inte lyfter ett finger för att plocka rätt efter sig på ett badrum tex. men jag försöker tänka att föräldrarna är ju de vuxna där och får sätta sina krav, men som sagt jag vill alltid göra rätt för mig och här känns det inte bra.

• Gurkan

Ring och prata med pojkvännens föräldrar. Fråga vad de förväntar sig att hon ska betala under de veckorna hon bor där, tryck på att du verkligen vill att hon betalar eftersom du vet att det kostar! Därefter är det ju bara att berätta hur mycket hon ska betala (inte du, för det finns som sagt praktikplatser på närmare håll) för sitt uppehälle.

• Min lycka

Vad säger killens föräldrar?
    Får hon hela sitt studiemedel?
    Utöver de,så hade hon inte fått någe öre.
    Förstår henne så väl,att vilja vara med pojkvännen,men man tänker inte alltid klart då man e hormonstint tonåring.

• Örnie

Ring och prata med föräldrarna och fråga om det är okej och hur mycket de har tänkt sig (det finns riktlinjer) och säg sen till din dotter att hon ska betala detta av sina pengar. Du kan säga detsamma till hans föräldrar och att du inte tycker att de ska behöva betala för henne och att du själv inte är beredd till detta. 

Hon måste lära sig att hon inte har rätt att ställa krav på gratis markservice.
    Dessutom kan det mycket väl bli bråk mellan henne och killen eller mellan henne och hans föräldrar och då åker hon ut och går miste om praktikplatsen. Det är mycket bättre om hon får praktikplatsen hemma.
  • Icnivad

Min pojkvänn bodde hemma hos mig och mina föräldrar under 6 månader.
    Då gjorde han upp med mina föräldrar själv hur han skulle betala. Hans föräldrar var aldrig inblandade.

• Skånetös67

Självklart måste pojkvännens föräldrar ha matpengar
    för henne. Mat är inte gratis. Speciellt när hon ska vara där 5
    veckor.
    Minst 500-600 kr skulle jag nog tycka.
    Och du behöver nog också lära henne pengars värde. Hon är ju
    19 år och borde ha lärt sig det för länge sen.
    Ring och prata med dem

• Nati
    Anatha skrev 2010-03-17 16:44:58 följande:
    Verkligen om en 19åring ännu inte förstått att saker kostar är det hög tid att lära henne det.Du måste omdelebert ta tag i hennes ekonomiska uppfostran. Gör henne delaktig i familjeekonomin och ta med henne till affären så hon får se vad saker kostar. Gör budget tillsammans med henne.
    Har gett upp det funkar inte. I botten ligger en ADHD också så pengar, budget etc fungerar inte. Lånar hit och dit och tror att inte mycket betalas tillbaka. Folk tröttnar
    Min lycka skrev 2010-03-17 16:50:29 följande:
    Vad säger killens föräldrar?Får hon hela sitt studiemedel?Utöver de,så hade hon inte fått någe öre.Förstår henne så väl,att vilja vara med pojkvännen,men man tänker inte alltid klart då man e hormonstint tonåring.
    Har inte vidtalat dem. Tyvärr känns det som att jag inte skulle få något gehör, av det lilla jag vet om dem. Hon får sitt studiemedel, slut på några dagar. Tigger pengar av släkt(får tyvärr för mycket där) av mig får hon bara för utfört arbete numera.
    Sedan den dag hon fyllde 18 år har hon börjat nalla på sina fonder som var tänkt till körkort eller eget boende. Vi skulle haft detta i vårt namn vet vi så här i efterhand. Vi trodde inte så "illa" om henne utan trodde hon respekterat det men att handla och slösa drar för mycket. Det känns som ett låst läge
Svar på tråden betala hos pojkvän?