• Anonym

Underkänd på vfu...

Jag har haft en vfu:are i min klass i 3 veckor just. Jag tycker dock inte att det verkar speciellt lovande, så jag har meddelat vfu-ledaren som är snäppet över mig, dvs områdesansvarig. Hon ska därför försöka klämma in några extra besök och tar sig verkligen tid för att kolla upp eleven. Känns svårt för mig som klasslärare att ensam ta ansvar för en sån bedömning. Det är ju allvarligt att fundera på att underkänna någon som gör sin praktik...

• Anonym
    Anonym (mystiskt) skrev 2010-03-17 18:38:30 följande:
    Ja det är det.Förstår om det är känsligt men vill du berätta lite varför du funderar över detta? Jag läser nämligen själv till f-lärare och vill veta vad jag ska undvika...
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-17 18:37:10 följande:
    men har du antytt detta till studenten och sagt vad denne bör förbättra?
    Min vfu-student har inte kommit långt i sin utbildning, så självklart kan man inte begära att det ska vara en färdig pedagog som kommer ut. Men det handlar snarare om att personen i fråga inte alls funnit sin lärarroll och är ute och leker med barnen på ett olämligt sätt på rasterna, är gränslös både mot vuxna i arbetslaget och mot barnen. Känns därför svårt att ge denna person några direkta tips, eftersom det inte direkt är undervisningstips och planeringshjälp som behövs... Det är dock en otroligt ambitiös student - men det känns inte rätt... Dessa tankar har jag meddelat vår VFU-ledare.
  • Anonym

Oerhört taskigt gjort utav din handledare & som många andra har sagt så skulle du definitift ha fått reda på eventuella brister i god tid så man kan hinna ändra på det.

Beskrivningen av din handledare låter exakt som min chef =( ligger förskolan i Borlänge?

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-20 12:07:40 följande:
    Har pratat med skolan nu och de tyckte det lät konstigt så förhoppningsvis blir jag godkänd. Sen byter jag vfu-plats direkt.
    vad tyckte de lät konstigt?
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-20 12:22:06 följande:
    Att jag inte fått någon info innan från min handledare samt att jag ju gjort alla uppgifter som skulle göras så de skulle titta närmare på det.
    jag handleder själv VFU-studenter och har självklart diskussioner med dem både före och efter de genomför sina uppgifter.
    om ngn av dem blev underkända skulle jag ta otroligt  illa id mig om universitetet gick över huvudet på mig, då de ju faktiskt lagt ut den delen av utbildningen på mig.
    har din mentor haft VFU-studenter tidigare? har hon gått handledarkurs?
  • Anonym
    Helle333 skrev 2010-03-20 12:30:44 följande:
    Jag vet ju inte vad hon tyckte att du brustit i men är det något jag avskyr så är det när man jobbar någonstans och dem inte säger ett ljud om att dem är missnöjda med det man gör. Det är SÅ himla respektlöst.  Hur tror dem att man ska kunna lära om när dem inte öppnar truten och talar om vad de tycker?
    självklart måste man prata om det hela tiden, men tro mig, ibland gör man det utan att personerna lyssnar. (därmed inte sagt att ts är så)
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-20 13:10:52 följande:
    Jag trodde ju att hon tyckte jag var bra så därför tänkte jag inte så mycket på handledningen men nu sa jag att jag ju inte fått speciellt mycket handledning och då sa hon att det varit så stressat osv
    inte ditt problem faktiskt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-20 13:13:46 följande:
    inte ditt problem faktiskt.
    hon har åtagit sig att handleda och får ersättning för det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-20 13:14:19 följande:
    hon har åtagit sig att handleda och får ersättning för det.
    Ersättning - nja... På min skola får ARBETSLAGET 1000 kr per termin för en elev, oavsett om studenten är där en vecka eller gör sin slutpraktik.
  • Anonym

Är själv lärare och gick ut högskolan för fyra år sedan. En av mina studiekamrater blev underkänd på VFU:n. I hennes fall kunde handledaren peka på flera tillfällen då hon ansåg sig ha givit studenten konstruktiv kritik och handledning. Studenten ansåg inte att dessa tillfällen funnits. Med andra ord kan det vara lätt att missuppfatta varandra.

Det som hände var att studiekamraten fick göra om sin VFu-period och då med tätare besök av handledare från högskolan.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-20 17:45:19 följande:
    Ersättning - nja... På min skola får ARBETSLAGET 1000 kr per termin för en elev, oavsett om studenten är där en vecka eller gör sin slutpraktik.
    det är olika beroende på kommunerna.
    Ungmamma83 skrev 2010-03-20 17:49:51 följande:
    ersättning brukar man inte få för att handleda studenter.
    konstigt, det får vi iaf.
Svar på tråden Underkänd på vfu...