• MarreTN

Lite hjälp ang. madrass till spjälsäng

Jag blir galen på allting, det är ju en ren djungel..:P Vad ska man ha i spjälsängen? madrass,bäddmadrass,madrassskydd eller plastad frotté?  Ska man ha kudde, och sen bara en fleecefilt? Man kan köpa ett tunt täcke och ha till vintern eller?

likadant i vagnen, vad ska man ha däri? Behöver man ha madrass, och sen madrasskydd och lakan? sen en kudde?

Sen tänkte jag fråga samtidigt, ska man ha våtservetter ist för skumtvättlapp? det kanske man ska ha när man badar bebisen? ska man pudra alltid efter sen eller? med sånt där puder,med röd text.. ja ni förstår:p

Jag försöker skriva en lista på saker som behövs, och är bara allmänt förvirrad just nu. Iaf vad som gäller hur man ska bädda, så vore tacksam om någon kunde svara :)

Bebis juni -10
  • Svar på tråden Lite hjälp ang. madrass till spjälsäng
  • Emerun

Hade bara em skummadrass i spjälsängen, köpte täcke och kudde(lite plattare variant) och sen vanliga påslakan, lakan och örngott.

I vagnen är det oftast med en madrass i liggdelen eller om du har en mjuklift så behövs inte nån extra madrass, liten vagnkudde och fleecefilt räcker.

Jag hade bara våtservetter i skötväskan och hemma hade jag pappersskötlappar. Nej du behöver inte pudra, bara använd tex Inotyol salva om barnet blir röd i stjärten annars behövs inget.

• versan

Vad ska man ha i spjälsängen?
    madrass räcker sedan bäddar du med lakan täcke & jag hade påslakan till våran spjälsäng.

Ska man ha kudde?
    Svar:
    Ja om man vill.
    Vi hade det. 
    fleecefilt?
    Svar:
    Jag hade det bra att ta med vid behov i vagnen tex..

Vagnen, vad ska man ha däri?
    Svar:
    Har du ny vagn så behöver man ej madrass det brukar finnas en liggunderlag i den. Gammal vagn så behöver man madrass +lakan
    En kudde? Ja om du vill

Sen tänkte jag fråga samtidigt, ska man ha våtservetter ist för skumtvättlapp?
    Svar:
    Du väljer själv hur du vill göra.
    Vi körde med Tvättlappar men det är skonsamare för rumpan med skumtvättlapp.

Vid bad av bebisen ska man pudra alltid efter sen eller?
    Svar:
    Ja med sånt där puder,med röd text Ja bra att sätta på alla böjveck när babyn är liten.

Köp även Bephanten salva & inotyol salva så du har hemma om (läs NÄR) babyn blir röd i stjärten. bästa salvorna som finns.

• Tow2Mater

I sängen hade jag madrass och på det ett plastat tygskydd, som förhindrar kiss att komma ner i madrassen. Ovanpå det ett underlakan.
    Använde ingen kudde. En tunn fleece filt, ibland två, beroende på hur kallt det var.

• mapo51

Vi hade en vanlig skummadrass i spjälsängen, hemma var den 9 cm och på landet 7 cm.
    I vagnen hade vi den madrassen som följde med och både i spjälsängen och i spjälsängarna hade vi tunna kuddar och det är jag glad för eftersom sonen låg på samma sida av huvudet och det var jättesvårt att få honom att ändra. Så förhoppningsvis så har vi undvikit att han får patt huvud på den sidan.

Vi använde Euroshoppers papperstvättlappar hemma och hade även såna med i skötväskan. Våtservetter använder vi bara när vi inte hade tillgång till vatten.
    Jag tyckte att just de papperstvättlapparna fungerar bäst för de är mjuka och mycket lättare att använda än skumtvättlappar.

Svar på tråden Lite hjälp ang. madrass till spjälsäng